مجموعه‌داران مطرح دنیا؛ بخش پنجم

مجموعه‌داران مطرح چه کسانی هستند. اینکه چه کسانی در دنیای اقتصاد هنر سرمایه‌گذاری می کنند و آثار هنری را خریداری می کنند، همواره جزو موضوعات جذاب بوده است. همیشه شخصیت مرموزی که با اسم مستعار در حراج‌ها حاضر می‌شود کیست؟  آن که تلفنی خریدار گران‌ترین اثر می‌شود اهل کجاست؟ چه کسی ظاهرا در سالن حراج حضور دارد و چه کسی در واقع اثر را به خانه و مجموعه شخصی خود می برد، همه سوالاتی است که همواره گوشه ذهن مخاطبین هنر وجود دارد. در پرونده آشنایی با مجموعه‌داران مطرح دنیا، به معرفی تعدادی  از این مجموعه‌‌داران می‌‌پردازیم. بر خلاف عادت معمول که بیشتر به مجموعه‌‌داران مرد ساکن آمریکا می‌پردازند، ما نهایت تلاش خود را کردیم تا بر افرادی که هنوز ناشناس هستند و از اقلیت‌ها هستند نیز بپردازیم. تعداد زنانی که در فهرست قرار‌دارند و همچنین زنان و مردان چینی که آینده روشنی در عالم هنر دارند، تحسین ‌برانگیز است.
این فهرست الفبایی در سال ۲۰۱۵ در سایت Artnet.com ، منتشر شده است.
ترجمه و گردآوری: یاسمن نوذری

  • اگنس گاند (ایالات متحده آمریکا) Agness Gund 
    او از محبوب ترین مجموعه‌داران نیویورک و فردی خیّر و بشردوست می‌باشد. گاند زمانی به نیویورک تایمز اعلام کرد که “بیشتر از پولی که درمی‌آورد، می‌بخشد”. وی نه تنها برای سازمان‌های هنری بلکه برای دلایل بشردوستانه نظیر حق سقط جنین و جلوگیری از قاچاق انسان نیز، هزینه می‌کند. مجموعه‌ی ۲۰۰۰ تایی او شامل آثار هنرمندان به‌نامی چون الزوورث کلی، جاسپر جونز، فرانک استلا و روی لیختنشتاین می‌باشد. او به جمع‌آوری آثار هنرمندان زن و سیاه پوست مانند کارا واکر Kara Walker، لیندا بنگلیس Lynda Benglis و ترسیتا فرناندز Teresita Fernandez نیز مشهور است. علاوه‌ بر‌ این گاند هنرمندان کمتر شناخته شده‌ را نیز حمایت می کند. به‌ عنوان مثال، ریچارد رایت Richard Wright، هنرمند اسکاتلندی نامزد جاییزه‌ی ترنر، که به او نقاشی دیواری بر سقف اتاق پذیرایی‌اش سفارش را داده بود. پروژه‌ی دیگر گاند می‌تواند هنرمندان و مجموعه‌داران آینده را تحویل جامعه دهد. “آتلیه در مدرسه” که در دهه‌ی هفتاد راه‌اندازی شد، برای مدرسه‌هایی با بودجه‌ی پایین نیویورک، کلاس‌های هنر دایر می‌کند.

Agnes-Gund

 

  • استیون و کتی گاتمن(ایالات متحده آمریکا) | Steven and Kathy Guttman Steven guttman
    حرفه‌ی مجموعه‌داری استیون گاتمن زمانی شروع شد که برای پیاده‌روی با سگش به واشنگتن دی.سی می‌رفت و اثاثیه‌ی خانه‌های همسایه‌هایش را از پنجره دید می ‌زد. این کار کم کم در او علاقه‌‌ی شدیدی برای جمع آوری دراور، صندلی، کاناپه و کابینت دست سازهنرمندان بومی آمریکایی و انگلیسی و عکس‌ها و نقاشی‌های معاصر ایجاد کرد. امروزه او و همسرش صاحب مجموعه‌‍ای ۵۰۰ تایی هستند که در آن نامهایی چون آندریاس اریکسونAndreas Eriksson، جیم کمپل Jim Campbell و چینی تامپسون Cheyney Thompsonبه چشم می‌خورد که در کنار بقیه‌ی مجموعه در خانه‌ها و انبارهایی در پاریس، نیویورک، مریلند و همچنین در تسهیلات مجهز هنری ۷۰ میلیون دلاریشان در اوکلند نگهداری می‌شود. این موسسه‌ی هنری به دلیل ظرافت و شکنندگی محتویات داخلش Uovo  (تخم مرغ به ایتالیایی) نامگذاری شده است.
Guttman collection
Guttman collection

 

  • hallاندرو و کریستین هال(ایالات متحده آمریکا) Andrew and Christian Hall
    هال علاوه بر شغل سابق خود یعنی مدیریت پوشش سرمایه‌، دستی نیز در کشاورزی ارگانیک دارد و به همراه همسرش، مجموعه‌ای از آثار هنرمندان معاصر و پساجنگی دارند که شامل آثار هنرمندانی نظیر اریک فیشل، اد روشا، ای.آر پنک، اندی وارهول، فرانتس وست و مالکوم مورلی می‌باشد. آنها در سال ۲۰۱۲ موسسه‌ی هنری هال را با همکاری موزه‌ی هنر معاصر ماساچوست راه‌اندازی کردند و در حال حاضر مشغول ترتیب دادن چیدمانی از انسلم کیفر با قابلیت ماندگاری بالا برای مجموعه‌ی خود هستند. علاوه بر این آنها در سال اخیر آتلیه‌ی سابق جورج بازلیتز (که قلعه‌ای در آلمان است) به موزه تبدیل کردند.

Andrew halls

  • لین هان(چین) Lin Han
    Wanwan Lei Han Linبا وجود اینکه او تازه حرفه‌ی مجموعه‌داری خود را آغاز کرده است، پیشرفت سریعی داشته است و به همراه همسرش موزه‌ای به نام M Wood در منطقه‌ی هنری پکن برای نمایش مجموعه‌ی ۲۰۰ تایی خود تاسیس کرده است. هان در دانشگاه‌ مرکزی هنر چین و دانشگاه کولومبیای نیویورک، مدیریت هنری خوانده است. اولین اثری که خرید در سال ۲۰۱۳، اثری از زنگ فانژی Zeng Fanzhi  بود. او اخیرا آثاری از هنرمندانی به نام چون تریسی امین، کادار آتیا Kadar Attiaو چن فی Chen Fei خریداری کرده است.

m woods

 

 

  • هنک و ویکتوریا دو هوس-زومر(هلند)  Henk and Victoria de Heus-ZomerHeus-zomer
    هنک و ویکتوریا دو هوس-زومر که ثروت خود را از راه صنعت طعام گاو به دست آوردند، جمع آوری آثار هنری را در سال ۱۹۸۹ و زمانی که وارد خانه‌ی جدیدشان شدند، شروع کردند. زیرا به گفته‌ی آنها “دیوارهای خالی باید پر شوند.”
    آنها بارها –با خرید آثار هنرمندانی چون آی وی‌وی و ژنگ زیائوگنگ Zhang Xiaogang پیش از شهرت جهانی آنها- در بازار هنر جریان ساز بودند. علاقه‌ی وافری به جمع‌آوری هنر معاصر چین دارند. مجموعه‌ی آنها از بزرگترین مجموعه‌ها در هلند می‌باشد.

heus zomer

 

  • گرنت هیل (ایالات متحده آمریکا) Grant hill grant hill
    گرنت هیل، قهرمان بازنشسته بسکتبال امریکا NBA، برای اولین بار از طریق پدرش با هنر آشنا شد. حالا سال‌هاست که او را به عنوان یکی از مجموعه‌داران پیشگام هنر آفریقایی-آمریکایی می شناسند. مجموعه‌ی او شامل آثار الیزابت کتلتElizabeth Catlett، رومار بیردن Romare Bearden ، هیوئی لی-اسمیتHughie Lee-Smith ، فیبی بیزلی Phoebe Beasely، مالکوم براون Malcolm Brown ، ادوارد جکسون Edward Jackson و جان کولمن John Coleman  می‌باشد. این مجموعه باعث به وجود آمدن توری با نام “چیزی تماما از آن ما” شد که در چندین شهر از جمله موزه‌ی ناشر در دانشگاه هنر دوک جریان داشت. وی همچنان از نوع‌دوستان و مجموعه‌داران فعال باقی مانده است.

G hill

 

 

  • maja-hoffmannمایا هافمن(سوئیس) Maja Hoffmann
    بنیانگذار موسسه‌ی LUMA و دختر لوک هافمن- از ثروت وابسته به داروسازی شرکتHoffman la rouche – از متولیان موزه‌ی تیت و از اعضای هیات امنای  Palais de Tokyo، موزه‌ی تازه‌ی نیویورک و CCS Bard می‌باشد. در ماه جولای ۲۰۱۳، به آنها مجوز داده شد تا ایستگاه قطار سابق دو هکتاری‌ای را در ارل فرانسه، به پردیس هنری جدیدی به طراحی فرنک گهری Frank Gehry تبدیل کنند. ساخت این بنا در سال ۲۰۱۸ به اتمام می‌رسد.
maja hoffman+ gehry
maja hoffman+ gehry
  • اریکا هافمن-کوئنیگ(آلمان) Erika Hoffmann-KoenigeRolf- and-Erika-Hoffman
    او که همراه همسر متوفی خود رالف از دهه‌ی ۶۰ حرفه‌ی مجموعه‌داری خود را آغاز کرده بودند، در سال ۱۹۹۰ و مصادف با اتحاد آلمان به برلین سفر کردند و مجموعه‌ی چیدمان‌های مفهومی بزرگ مجموعه‌ی خود را در محل اقامت شخصی خود به نمایش درآوردند. مجموعه‌ی بین المللی‌شان که برای بازدید عموم آزاد است، تنوع بالایی دارد. این مجموعه با خرید آثار جریان هنر فقیر ایتالیا و آرت زیرو شروع شد. همچنین شامل آثار عمده‌ی جریان ساختارگرای روسیه و آثاری از هنرمندانی نظیر بلینکی پالرمو Blinky Polermo، جان باک John Bock، لورنس وینر Lawrence Weiner و همچنین اندی وارهول می‌باشد.
    ErikaHoffmann2
ErikaHoffmann
ErikaHoffmann
[/one_half_last]

نویسنده