رکورد قیمت فروش عکس در جهان شکسته شد

عکسی که ۶.۵ میلیون دلار فروخته شد.
رکورد قیمت فروش عکس در جهان شکسته شد و عکس یک عکاس استرالیایی به مبلغ ۶.۵ میلیون دلار به فروش رسید.
به گزارش تنديس، روزنامه گاردین نوشته که این مبلغ بالاترین مبلغی است که تاکنون برای خرید یک عکس پرداخت شده است. پیتر لیک عکاس استرالیایی این عکس را در یکی از دره های آریزونای آمریکا گرفته. نام این عکس روح «Phantom» است.
البته شبهات و بحث های زیادی پیرامون این فروش ایجاد شده است که برخی از آن ها به خود پیتر لیک باز می گردد که در حوزه عکاسی فردی چندان شناخته شده نمی باشد به طوریکه مارتین پار میگوید: « هرگز حتی اسمش را هم نشنیده بودم، این واقعا تعجب انگیز است او در هیچ گرایشی از عکاسی هنری حضور شاخصی نداشته ، حداقل در جامعه ای که من عضوی از آن هستم.» متخصصین دیگری نیز این اتفاق را کاملا نا موجه می شمارند و آن را عکسی بسیار عادی و تکراری از منظره ای می دانند که بارها عکاسی شده و حتی عنوان اثر نیز کاملا سر راست است و اشاره ای معنایی را در بر نمی گیرد. مایکل هاپر گالریست انگلیسی آن را « عملی شنیع » توصیف می کند. او کیفیت عکس را قابل دستیابی توسط هر فردی در خیابان می داند و اعتقاد دارد این یک فتنه انگیزی خطرناک است.
صاحب نظران بر این عقیده اند که عکاسی زیبا (فاین آرت) به مثابه ژانری جهت سرمایه گذاری منفع (سرمایه گذاری منفعل)طبقه بندی شده است که ثروتمندان هر از گاهی بخشی ازماشین ثروت خود را در آن پارک می کنند و عکس لیک هیچ گونه ارزش افزوده ای را به دنبال ندارد و این رویه ای خطرناک است و منطق اقتپصادی بازار هنر را زیر سوال می برد زیرا اگر افراد اثر هنری را صرفا چون ارآن خوششان آمده بخرند و به آن به چشم سرمایه ای با ارزش افزوده نگاه نکنند بازار اقتصاد هنر در خطر قرار خواهد گرفت.
پیتر لیک خود این فروش را انسانی و قانونی می داند، اما عده ی کثیری از عکاسان و منتقدین و گالریست ها از جمله نویسنده این نقد بلیک اندرو این فروش رکورد شکن را «بنیان گذار تحریف» می نامند.

منبع: www.petapixel.com

نویسنده