زمان امتدادیافته در موزه عکسخانه شهر از ۷ عکاس

زمان امتدادیافته در موزه عکسخانه شهر از ۷ عکاس
نمایشگاه گروهی عکس
موزه عکسخانه شهر
عنوان: مسافران
هنرمندان: روح الله ابراهیمی، مژده افروشـه، عـطا رشیدیانی، یاسمن مرادی، راضیه موسـوی، سارا نوروزی و عباس واحدی
گشایش دوشنبه ۲ مرداد ۹۶

خاتمه: پنجشنبه ۲۶ مرداد ۹۶

 بازدید روزانه: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ تا ۱۳

نشانی موزه عکسخانه شهر: میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز

تلفن: ۸۸۸۴۸۹۹۳

نمایشگاه گروهی عکس‌ با عنوان «مسافران» از روز دوشنبه ۲ مردادماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۶ در موزه عکسخانه شهر برگزار می‌شود.

 نمایشگاه گروهی عکس «مسافران»  تصاویری از فضاهای بیرونی و داخلی ترمینال‌های شهر تهران همچنین از مسافران منتظر، از کارگران و اتوبوس‌ها را بازنمایی می‌کند.

این نمایشگاه حاصل تلاش ۷ عکاس جوان تهرانی به نام‌های روح الله ابراهیمی، مژده افروشـه، عـطا رشیدیانی، یاسمن مرادی، راضیه موسـوی، سارا نوروزی و عباس واحدی است.عکسخانه شهر

بیانیه: 

مسافران‌؛ زمان امتدادیافته

ترمینال‌ها مکانی مناقشه‌آمیزند. مکانی برای جابه‌جایی و حرکت‌اند. قرار است مسافران به میانجی این مکانِ مدرنِ شهری در تکاپو و حرکت باشند. اما ترمینال‌ها مکانی دو گانه‌اند. هم نشانه‌ای از حرکت و تکاپو و جابه‌جایی را در خود دارند و هم مکانی‌اند برای کِش آمدن زمان و سکون. در ترمینال‌ها مسافران در انتظارند. در انتظار چه؟ آمدن اتوبوسی و ورود به این‌جا یا رفتن اتوبوسی و خروج از این‌جا. اما این فاصله و این انتظار جایی است که زمان برای مسافران امتداد می‌یابد. این انتظار و این سکون دُرُست نقطه‌ی مقابل هدف غایی ترمینال‌هاست. این‌جا همه چیز برای مسافران به حال تعلیق در می‌آید و زمان انگار طولانی می‌شود و کِش می‌آید. این‌ همان دیالکتیک سکون است.

از اوایل پاییز سال ۱۳۹۵ به مدت ۵ ماه عکاسی از پایانه‌های شهر تهران به صورت گروهی انجام شد. در این پروژه از ۴ ترمینال، غرب، شرق، جنوب و بیهقی عکاسی شد. از فضای بیرونی و داخلی آن‌ها، از مسافران منتظر، از کارگران، از اتوبوس‌ها. به این وسیله سعی داشتیم یکی از مهم‌ترین مکان‌های کلان شهری چون تهران را ثبت کنیم. جایی که علاوه بر تضاد حرکت و سکون، کمبود زمان و انتظار طولانی، تنوع مسافران در هر کدام از این ترمینال‌ها نیز قابل توجه است. مسافران هر کدام از این ترمینال‌ها مردمان بخش‌های مختلف ایران‌اند با آداب، فرهنگ و پوششی متفاوت. مردمانی از غرب، شرق، جنوب و مرکز.  در این عکس‌ها تلاش شده هم تنوع زیستی و فرهنگی مسافران و هم تضاد سکون و حرکت بازنمایی شود.

نویسنده