پیوند میمون هنر و تجارت

پیوند میمون هنر و تجارت
نگاهی به گشایش مجموعه نمایشگاهی سرفیس Surface در ساختمان تجاری هدیش

سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده


هنر و تجارت

گالری ایرانشهر با همکاری گروه طراحی هدیش مکان جدیدی را در ساختمانی تجاری با همین نام به فعالیت هنری-اقتصادی خود اختصاص داده و به نوعی ویترین جدیدی برای ارائه هنر پیشنهاد کرده است. این مکان تازه دربردارنده فضای نمایش و فروش آثار، برگزاری رویدادها و نشست‌های هنری و مجموعه دوازده آتلیه برای هنرمندان گالری ایرانشهر است. محوطه وسیع نمایشگاهی در دو نیم طبقه بالا و پایین همکف تعریف شده و آتلیه‌های هنرمندان در طبقه زیرین قرار گرفته. امکان بازدید مخاطبین از آتلیه‌ها و آشنایی با هنرمندان و روند تولید اثر در این فضا فراهم است.هنر و تجارت

سرفیس چنانکه در توضیحات افتتاحیه آمده، فضای جدیدی است که امکان تعامل هنرمندان با یکدیگر و ارتباط بی‌واسطه آنان با مخاطب را فراهم می‌کند. همچنین امکانی است برای نزدیک شدن مخاطب به هنر معاصر از طریق قرار گرفتن در فضایی سرشار از هنر و کنش هنری.هنر و تجارت

شوی افتتاحیه، نمایشی گروهی از آثار بیش از بیست تن از هنرمندان گالری ایرانشهر است. تکیه اصلی این گالری بر نقاشی است با لحنی معاصر در برخورد با مضمون و نگاهی مدرنیستی در شیوه اجرا. همچون دیگر نمایش‌های این گالری، ابعاد بزرگ آثار در اینجا نیز -که فضای نمایشگاهی گسترش بیشتری هم  یافته- نکته‌ای قابل توجه است. لحن گالری ایرانشهر و نوع ارائه آن بگونه‌ای است که در اغلب موارد مخاطب با وجه تکنیکی و عظیم تولید آثار هنری مواجه می‌شود. آثاری که بواسطه ابعاد و خودنمایی تکنیکی همواره در فاصله‌ای برناگذشتنی با مخاطب می‌ایستند. حال این آثار با قرار گرفتن در محیطی غیر از محیط مرسوم گالری -که به ارائه هنر اختصاص یافته- از سطح ارائه تخصصی هنر به سطحی تجاری عزیمت کرده‌اند.هنر و تجارت

شیء هنری در جایگاه عرضه، همواره بین کالای فرهنگی و کالای تجاری معلق است. اما تاکید بر تکنولوژی تولید هنر در این رویداد، یا هر حرکت مشابه دیگر، و انتخاب فضای خاص ارائه اثر، به وضوح نمودی است از شکل گیری یک خرده صنعت فرهنگ در دل صنعت فرهنگ کلان که صرفا در ظواهر متفاوت و بسیار لوکس است. مخاطبی که این صنعت تربیت می‌کند به دنبال وجه سرگرم کننده هنر و تفریحی فرهنگی مآبانه است که می‌تواند در سبد کالاهای مصرفی روزمره گنجانده شود. گویی در کم کردن فاصله هنر و مخاطب دچار نوعی سطحی‌نگری شده‌ایم. در اینجا مخاطب نیست که در فضای هنر قرار گرفته بلکه هنر است که کارکرد خود را با اقتضائات  فضای سرگرمی تجاری وفق داده. به غایت هدف دست اندرکاران این پروژه حمایت از هنرمندان گالری و نحوه بهتر و متفاوتی از ارائه بوده است. اما این ناپدید شدن آرام مرز هنر و تجارت اتفاقی است که بعد از این بیشتر شاهد آن خواهیم بود و منجر به تولید قشر تازه‌ای از مخاطبان و خریداران اثر هنری و البته تولید گروه تازه‌ای از هنرمندان خواهد شد. هنر و تجارتدیگر قرار نیست هنر رسالتی حتی در حد هنر برای هنر داشته باشد، هنر بازیچه‌ای خواهد شد برای پر کردن اوقات فراغتی شیک که در هر دو سوی تولید و مصرف برای صاحبانش اعتبار ظاهری فرهنگی به همراه دارد. در واقع با امر برندینگ در هنر مواجه هستیم، این یک تجارت صرف است که خود را در لباس هنر نشان نمی‌دهد بلکه هنر خود را تولید می‌کند. و این اقتضای زمانه‌ای است که در آن رویه صیقل خورده هر سنگی به راحتی چشم را خیره می‌کند چرا که دیگر کسی به دنبال گوهر نیست و حتا شاید دیگر گوهری وجود ندارد.هنر و تجارت

نقد نمایشگاه قبل به قلم سحر افتخارزاده را اینجا ببینید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هنر معاصر چین Ai WeiWei

نمود هنر معاصر چین و ای وی وی در گالری ملی گرجستان

نمود هنر معاصر چین و ای وی وی در گالری ملی گرجستان-تفلیس نگاهی به نمایشگاه خوشه ستارگان به همراه گزارش تصویری سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده گالری ملی Dimitri Shevardnadze یکی از مهمترین مراکز نمایشگاهی وابسته به موزه ملی گرجستان است که به ارائه هنر مدرن می‌پردازد. طبقه همکف این گالری با دو سالن، مختص نمایش آثار هنرمندان مطرح گرجستان است و سالن‌های طبقه زیرین برای نمایشگاه‌های مختلف در نظر گرفته شده. نام گالری از بنیانگذار آن گرفته شده، که […]

0 comments

 

نویسنده