تايپوگرافي هنرمندان عرب و ایرانی در میشیگان

نمایشگاه گروهی تايپوگرافي هنرمندان عرب و ایرانی در میشیگان با استقبال چشمگیری همراه شده است.
این نمایشگاه که نام آن “محلی/غیرمحلی” بوده، از مدت‌ها پیش به‌ همت و سرپرستی دو طراح سوری و ایرانی به سراسر جهان سفر کرده و در این ضمن، ماه‌های آخر سال میلادی گذشته را میهمان “موزه ملی عرب و آمریکایی” بوده‌ است. “میس صیرفی” بانوی هنرمند سوری الاصل عرصه تایپوگرافی یکی از این دو سرپرست نمایشگاه بوده که طبعا پیشینه و آشنایی او با هنر جهان عرب باعث شده تا انتخاب آثار مربوط به این حوزه با وی باشد. صیرفی که در سانفرانسیسکو‌زاده شده، سالهای رشد خود را در دمشق گذرانده و سپس برای ادامه تحصیلات به آمریکا بازگشته است.
“پویا جهانشاهی” هم دیگر بانی این نمایشگاه است که سالهاست در عرصه تایپوگرافی فعالیت می‌کند و در این نمایشگاه هم تعدادی از آثار خود او درمیان کارهای ازایه شده قرار دارد. به‌جز صیرفی و جهانشاهی، آثار متعددی در زمینه خوشنویسی، تایپوگرافی، قلم و برجسته‌کاری از هنرمندانی چون “یوسف ال‌احمد”، “سام انواریگ، “میلکا بروخیم”، “کوروش بیگ‌پور”، “ریم حماد”، “پیمان پوژان”، “شیلا شکوری” و “ابراهیم پوستین‌چی” نیز در این نمایشگاه قرار گرفته‌اند.
به نوشته “جودی رمپالا” خبرنگار پرس‌اند گاید، اگرچه در سیمای برخی آثار، مفهوم و درونمایه نوشتار خاص آن‌ها بر کلیت و زیبایی اثر می‌چربد اما در مجموع با یک نگاه کلی می‌توان نمایشگاه را دارای هویتی مستقل از نوشتار و مفاهیم ازپیش تعیین شده دانست. این موضوع باعث شده تا مخاطب غربی هم در برخورد با این آثار بتواند ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کرده و بتواند آن‌ها را به‌مثابه آثار تجسمی خاص درک کند.
رمپالا سپس به جریان شکل‌گیری این نمایشگاه گروهی پرداخته و چنین نوشته که صیرفی و جهانشاهی تلاش داشته‌اند که تایپوگرافی را از دل هنر کهن خوشنویسی بیرون کشیده و با عرضه آن به جهان مدرن، توجه همگان را به هنر‌ها و پدیده‌های نهفته در خاورمیانه جلب کنند. قرار است در روزهای پایانی این نمایشگاه، جلسات پرسش و پاسخ و بررسی آثار هم در محل موزه برگزار شده و “علی هارپ”، از اساتید به‌نام خوشنویسی هم کارگاه آموززشی خوشنویسی را برگزار خواهد کرد.
این نمایشگاه تا روز ۲۶ بهمن ماه سال جاری در موزه ملی عرب و آمریکایی میشیگان ادامه خواهد داشت.

منبع: هنرآنلاين

نویسنده