هنر در عصر اینترنت از ۱۹۸۹ تا به امروز

هنر در عصر اینترنت از ۱۹۸۹ تا به امروز
چگونه اینترنت معنای هنر را تغییر داده است؟

سایت تندیس ترجمه بهراد شریفی


اینترنت امروزه به طور کامل معنای تولید هنر را تغییر داده است و یک نمایشگاه جدید این قضیه را به خوبی توضیح می‌دهد. مرکز هنرهای معاصر بوستون ICA نمایشگاهی بلند پروازانه تشکیل داده که تاثیر اینترنت بر روی هنر را از سال ۱۹۸۹ تا به امروز ردیابی و بررسی می‌کند.

هنر در عصر اینترنتدر ۱۹۸۹ تیم برنرز لی Tim Berners-Lee  فضای وب را زمانی که در یک لابراتوار فیزیک در سوییس کار می‌کرد، ایجاد کرد. این اختراع بیش از هر اختراع دیگری در سی سال گذشته مسیر فرهنگ را تغییر داده است، اما تا به حال موزه‌ها بسیار کند با تاثیر اینترنت بر روی هنر درگیر شده‌اند.

در حقیقت نمایشگاهی که هفته آینده در مرکز هنرهای معاصر بوستون ICA برگزار خواهد شد، اولین نمایشگاه موزه بزرگی است که به این مقوله که اینترنت چگونه هنر معاصر را شکل داده اختصاص داده است.

نمایشگاه «هنر در عصر اینترنت از ۱۹۸۹ تا به امروز» آثار بیش از ۶۰ هنرمند از جمله Harun Farocki, Ed Atkins, Pierre Huyghe, and Cao Fei را گردهم آورده و به معرض نمایش خواهد گذاشت. همچنین شامل گستره بزرگی از مدیاها، دیجیتال تا آنالوگ را شامل می‌شود.

هنربان ارشد مرکز هنرهای معاصر بوستون ICA، اوا رسپینی Eva Respini که این نمایشگاه را ترتیب داده است، می‌گوید: ما به اینترنت به عنوان یک ساختار اجتماعی نگاه می‌کنیم. ما آن را به عنوان مجموعه‌ای از روابط تعریف می‌کنیم که همه چیز را درباره فرهنگ ما تغییر داده است؛ چگونه غدا می‌خوریم، چگونه خرید می‌کنیم، چگونه سفر می‌کنیم و چگونه می‌بینیم.

این نمایشگاه که به خارج از دیوارهای گالری نیز کشیده شده است، انگیزه‌ای بود برای جستجو و کنکاش پراکنده در هنر و تکنولوژی که در ۱۴ مرکز فرهنگی بوستون در تمام طول زمستان برگزار شود.

هنر در عصر اینترنت

همچنین این نمایشگاه چند سوال پیچیده را مطرح می‌کند:

چگونه روشی که اطلاعات به صورت آنلاین در گردش است طریقه درک ما از آن را تغییر داده است؟

اینترنت چگونه رابطه ما با بدن خود را تغییر داده است؟

چگونه اینترنت بحث‌های مربوط به پیرامون هویت را تغییر داده است؟

اما شاید سخت ترین سوال برای هنربانان یک سوال عملی بود که چگونه یک موزه می‌تواند به صورت موثر با این مسائل روبرو شود، چرا که بسیاری از آثاری که انتخاب شده‌اند غیر فیزیکی هستند.

چگونه می‌توان یک نمایشگاه درباره هنر برگزار کرد که قرار نیست در یک مکعب سفید به نمایش گذاشته شود و در بسیاری از موارد کارایی نظام‌های سازمانی را زیر سوال می‌برد.

نمایشگاه از سال ۱۹۸۹ شروع می‌شود و بخشی از آن به دلیل اختراع اینترنت است، البته که کامپیوتر و ورژن‌هایی از اینترنت قبل از آن نیز وجود داشته‌اند و قطعا هنر را نیز متاثر کرده‌اند. اما برای رسپینی ۱۹۸۹ نشانه‌ی یک لحظه‌ی مهم معاصر است. درست است در سالی است که شبکه جهانی اینترنت World Wide Web اختراع شده اما می‌توان گفت زمانی است که جهانی سازی شروع شده است. فرو ریختن دیوار برلین، میدان Tiananmen و به فضا فرستادن اولین ماهواره GPS همگی در آن زمان اتفاق افتاده است.

جهانی سازی موضوعی است که در تمام این نمایشگاه که هنرمندانی از ۲۱ کشور دنیا در آن شرکت کرده اند پخش شده است. رسپینی میگوید: ما  میخواهیم درباره اینترنت به عنوان یک پدیده جهانی فکر کنیم اما در حقیقت تنها ۴۰ درصد جمعیت دنیا به آن دسترسی دارند.

 

نویسنده