راهنمای جامع عکاسی

تندیس:‌ اولین کتاب آموزش عکاسی تالیفی در ایران را با عنوان « راهنمای جامع عکاسی » استاد رضا نور بختیار با کمک انتشارات فرهنگ معاصر در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسانده است. او در این کتاب تجربیات و آموزه‌های خود را در سالیان بسیار به راحتی در اختیار خواننده گذاشته است.

آموزش عکاسی
آموزش عکاسی

درباره نویسنده

رضا نور بختیار متولد ۲۵ دی ماه ۱۳۲۰ اصفهان است. او با عکاسی از مناظر اصفهان در نوجوانی عاشق عکاسی شد. دوران متوسطه را در مدرسه سعدی اصفهان به پایان برد و سپس برای آموزش عکاسی عازم کالج چاپ و هنرهای گرافیک لندن شد. او در سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشت و به عکاسی حرفه ای در زمینه‌های صنعتی، هنری و تبلیغاتی پرداخت.

نور بختیار با نشریات متعدد عکاسی همکاری کرد و در دانشگاه های مختلف هنر به تدریس عکاسی پرداخت. حاصل فعالیت های هنری وی چندین کتاب تصویری با موضوعات معماری، هنر و صنعت اصفهان و مناظر زاینده رود و کاشان است. این عکاس، ترجمه مقاله‌های مختلف هنرعکاسی را نیزبه عهده داشته و نمایشگاه های متعددی نیز در داخل وخارج از ایران برپا کرده است. او عضو انجمن عکاسان حرفه‌ای ایران و انگلستان (BIPP) است.

استاد نور بختیار بیش‌‌ از هر عکاس دیگری اصفهان را می‌‌شناسد و از اصفهان عکاسی کرده است، حاصل فعالیت‌‌های هنری وی چندین کتاب تصویری با موضوعات معماری، هنر و صنعت اصفهان و مناظر زاینده رود و کاشان است. کتاب های «راهنمای جامع عکاسی»  توسط انتشارات فرهنگ معاصر، «کاشان نگین کویر»، «اصفهان: موزه همیشه زنده» و «اصفهان نگین جهان» از جمله کتاب های به چاپ رسیده این عکاس است.

از زبان رضا نور بختیار درباره آموزش عکاسی در زمان خودش

در آن زمان تعدادی عکاسی در اصفهان بود که برای رفع احتیاجات مردم به عکس‌های رسمی وجود داشت ولی عکاسی آنقدر در اصفهان رشد نکرده بود. از هر کدام هم سوالی در مورد عکاسی می‌کردم کمکی نمی‌کردند و جواب سربالا می‌دادند. من درسال‌های ۳۹ و ۴۰ به یکی از اولین دانشکده‌های عکاسی در اروپا رفتم که تاریخ تاسیس‌اش به همان ابتدای اختراع عکاسی برمی‌گشت، یعنی آن زمان که شاه قاجار در ایران داشت چشم در می‌آورد. (می‌خندد) +

نویسنده