ایران در بی‌ینال ونیز

تندیس: ایران با حضور ۴۹ هنرمند با آثار فرهنگ ایرانی که ۳۰ نفر از آن‌ها از ایران شرکت می‌کنند، در بی‌ینال ونیز با صلابت شرکت می‌کند. این اولین بار نیست که ایران در بی‌ینال ونیز شرکت می‌کند اما بار اول است که با قدرت و صلابت شرکت دارد و بزرگی غرفه و گستردگی پروژه این قضیه را نشان می‌دهد.

هنر ایران در طول ۵۵ دوره برگزاری بی ینال جهانی ونیز، بعد از انقلاب اسلامی تنها چهار بار فرصت یافت تا در این رویداد معتبر هنر جهان عرضه شود.

مارکو منگوتزو متصدی نمایشگاه بخش هنر ایران در بی‌ینال ونیز طی نشست خبری پیرامون حضور ایران در پنجاه و ششمین دوره بی‌ینال ونیز که امروز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، اظهار داشت: جشنواره ونیز قدیمی‌ترین و مهم‌ترین فرصت هنری در دنیاست که در زمینه هنرهای معاصر می‌توانیم آثار خود را عرضه کنیم.

پروفسور مارکو منگوتزو ریاست کمسیون فرهنگی و همچنین دپارتمان ارتباطات وبرنامه ریزی برای هنر معاصر دانشگاه بررا میلان را نیز عهده‌دار است. او همچنین با تعداد زیادی از مجلات تخصصی فرهنگی وهنری مانند فلش آرت، آرته، آرت فوروم همکاری می‌کند و به عنوان کیوریتور مستقل بیش از ۲۰۰ نمایشگاه هنرمدرن و معاصر را برگزار کرده است. گفتنی است پروفسور مارکو منگوتزو ایتالیایی  در ۲۰ اردیبهشت ۹۳ درباره‌ی مجسمه‌سازی مدرن در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران سخنرانی داشته‌ است.

وی درخصوص بخش رقابتی بی‌ینال گفت: در این راستا هنرمندان برگزیده توسط مسئول اصلی بی‌ینال انتخاب می‌شود که به برگزیدگان و منتخبین شیر طلایی اختصاص خواهد یافت.

بی‌ینال ونیز نمایشگاهی از آثار هنری معاصر است که هر دو سال یکبار (در سال‌های فرد) در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود.

مزدک فیض‌نیا مدیر بنیاد فیض‌نیا از حامیان بی‌ینال ونیز در این نشست گفت: در سیستم‌‌های هنری کشور جای خالی حمایت سازمان‌های غیرانتفاعی احساس می‌‌شود و این مساله را باید تا جایی پیش ببریم که بهترین اتفاق‌ها در این عرصه شکل بگیرد.

فیض‌نیا گفت در این بی‌ینال ۴۹ هنرمند با فرهنگ ایرانی حضور دارند که ۱۹ هنرمند آن غیر ایرانی و ۳۰ هنرمند نیز ایرانی هستند که می‌توان از هنرمندان غیرایرانی در کشورهای افغانستان،‌ هند، پاکستان، آذربایجان و عراق یاد کرد. در واقع آثار این هنرمندان فرهنگ ایرانی را در خود جای داده است.

نویسنده