بزرگداشت حسن قائمی برگزار شد

تنديس: مراسم بزرگداشت حسن قائمی همزمان با افتتاح نمایشگاهی از آثار این هنرمند، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مراسم بزرگداشت حسن قائمی همزمان با افتتاح نمایشگاهی از آثار این هنرمند پیشکسوت نقاش، با حضور حسین محجوبی، عباس مشهدی‌زاده، بهزاد شیشه‌گران، خانواده این هنرمند پیشکسوت و علاقمندان، از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران، عصر روز شنبه (29 فروردین)، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش تنديس به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، در ابتدای این مراسم محمدحسن حامدی، مدیر مسئول و سردبیر مجله تندیس، طی سخنانی گفت: “امروز گرد هم جمع شدیم تا چهل و هفتمین نشست پژوهشی هنر و نخستین نشست پژوهشی سال 1394 را به نام بلند استاد حسن قائمی برگزار کنیم. نشست‌هایی که سال‌ها است با حمایت و همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران در حال برگزاری بوده و دستاوردهای بسیار نیکی داشته است. یکی از این دستاوردها رسیدن به استاد حسن قائمی بود.”

او در ادامه از عباس مشهدی‌زاده برای سخنرانی دعوت کرد. مشهدی‌زاده با تأکید بر اینکه هرچه درباره قائمی گفته شده هنوز بسیار کم است، گفت: “من حدود 40 سال بود که آقای قائمی را گم کرده بودم و دست مریزاد می‌گویم به آقای حامدی که برای چندمین بار ما را غافلگیر می‌کند. درباره مرد دوست داشتنی صحبت می‌کنیم به نام حسن قائمی، پسربچه 10-12 ساله ای بود که بسیار کسان معتقد بوده اند که او را کشف کردند. نخستین فارغ التحصیل دانشگاهی نقاشی ایران یعنی جلیل ضیاپور، معتقد بود که او قائمی را کشف کرد.”

مشهدی زاده با اشاره به نمایشگاه بزرگی از آثار او در گالری هنر جدید ژازه تباتبایی، اضافه کرد: “من از آن دسته افرادی هستم که اعتقاد دارم دانش چیز دیگری است و هنر چیز دیگر، ما ممکن است در دانشگاه پی‌اچ‌دی بگیریم ولی هیچگاه از این راه هنرمند نشویم. از نظر من خلاقیت در هنر یعنی حسن قائمی.”

در ادامه این مراسم کامرانی با نمایش تعدادی از آثار حسن قائمی و تقسیم آنها به بخش‌های مختلف، گفت: “قبل از هر چیز باید بگویم اگر آقای حامدی این همت را به کار نمی‌گرفت، قطعا یکی از نقاشان خوب سرزمین ما ممکن بود در لابه لای تاریخ گم شود و افسوس کمبود آرشیو در هنر ما و به خصوص هنر مدرن ما وجود دارد. خیلی گذرا درباره حسن قائمی باید بگویم که ما با کسی رو‌به‌رو هستیم که با احسان طبری آشنا بوده، نادرپور، مارکو گریگوریان، جلیل ضیاپور، محسن وزیری‌مقدم و ناصر اویسی درباره‌اش نوشته‌اند با یداله رویایی دوست بوده و با سهراب سپهری نمایشگاه گذاشته است.”

در ادامه این مراسم حامدی با اشاره به نقش حسینعلی کریمی در پیدا کردن دوباره حسن قائمی و برگزاری مراسم بزرگداشت از او برای ایراد سخنرانی دعوت کرد.

کریمی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه طی 50 سال گذشته هیچ حمایت دولتی‌ای از حسن قائمی نشده، گفت: مردم تشنه این گونه هنر هستند، پشت آثار قائمی تفکر، تعمق و عشق هست اما شاید از همه آثار استاد قائمی مهم‌تر، اثری باشد که او 5 دهه از عمرش را روی آن گذاشته و شاید یک سونامی در هنر باشد؛ او تمام آیه‌های قرآن را به تصویر کشیده است. چیزی حدود 24-25 هزار تصویر در متن قرآن که فکر می‌کنم اتفاقی است که اصلا در تصور کسی نمی‌گنجد.

در ادامه استاد حسن قائمی ضمن تشکر از همه کسانی که در این مراسم حضور داشتند، گفت: “برای همه خواهان سلامتی هستم زیرا بسیار مهم است. انسان هر چیزی داشته باشد اما سلامتی نداشته باشد انگار وجود ندارد، من این را تجربه کرده ام.”

او در ادامه افزود: “نقاشی یعنی زیبایی، هرچه که زیباست نقش است. هر کسی بتواند رنگ را با آن ظرف اصلی‌اش به کار ببرد، هنرمند است کسی که بتواند زیباسازی کند. رنگ مهم ترین نکته در نقاشی است البته باید بگویم که رنگ بیشتر متد فرانسوی است و طرح بیشتر ایتالیایی است و من در این زمینه بیشتر متد فرانسوی هستم و به رنگ بسیار علاقه دارم. طراحی برای من ظرف است و دوست دارم آن را با رنگ پر کنم و پدیده زیبایی بیافرینم.”

استاد قائمی سخنانش را با بیان خاطره ای از سفرهایش به پایان برد.

در بخش پایانی این مراسم، فیلم مستندی از زندگی استاد حسن قائمی که توسط هومن حسنی برای همین مراسم بزرگداشت تهیه شده بود، برای حاضران پخش شد.

هم‌زمان با این مراسم و با حضور حسن قائمی، نمایشگاهی از آثار طراحی و نقاشی وی نیز در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح ‌شد که تا 5 اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

گفتنی است، حسن قائمی متولد سال ۱۳۱۴ در شهر رشت است و از اساتید نقاشی او می‌توان به آلکس گِوِرگیس اشاره کرد. قائمی به‌رغم فعالیت قابل توجه در دهه 30 و 40 شمسی، از جمله برگزاری نمایشگاه مشترک به همراه سهراب سپهری در موزه هنر مدرن آمریکا، در دوران پس از انقلاب ارتباط چندانی با دنیای هنر نداشته است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن نمایشگاه آثار استاد حسن قائمی، همه روزه از ساعت 14 تا 21 به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر ایران، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

نویسنده