اسدالله کیانی در ساربان

مُنا زارعی؛ تندیس: نمایشگاه نقاشیخط‌های اسدالله کیانی در گالری ساربان برگزار شده و من روز شنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۴ برای بازدید و بررسی این آثار به آن‌جا رفتم. به نظرم زیبایی در فرم، هدف نهایی تمام کارها بود و با توجه به ابعاد و شکل متنوع‌شان این موضوع بیشتر جلب نظر می‌کرد. برای درک بهتر مفهوم و محتوای نمایشگاه به سراغ اسدالله کیانی می‌روم.

کیانی

در این نمایشگاه اسدالله کیانی ۳۰ کار را به نمایش گذاشته است. به گفته خود او استانداردهایی در ابعاد کارهایش وجود دارد. وی اضافه می‌کند: «البته که ابعاد با توجه به خود کار و نظر من بوده است اما متاسفانه باید بگویم بسیاری از ابعاد کارها بر اساس قاب‌های آثار فروش نرفته‌ شکل گرفته است و حتا بسیاری از آن‌ها به تناسب فضایی که در آن کار می‌کنم محدود شده است.»

اسدالله کیانی خط را عنصر مهمی در طول زمان می‌داند که در زمان قدیم در ظروف و کتیبه‌ها و بعدها در صفحات مینیاتور جای گرفته است.

به گفته اسدالله کیانی پانزده سال پیش رایزن فرهنگی ایران و ایتالیا که از یکی از کارهای آقای کیانی خوشش آمده،‌ او را ماشین پورشه‌ای خوانده که در ترافیک تهران گیر کرده است. او درباره نبود پیوستگی در نمایشگاه اخیرش و تنوع آنها می‌گوید: «این کار من از این شاخه به آن شاخه پریدن نیست بلکه علت تنوع کارهایی من این است که در حین انجام هر کار، در ذهن من چندین کار دیگر به‌طور موازی شکل می‌گیرد. من حرف‌ها، حس‌ها و بیان متنوعی دارم که در هر تابلو به یک شکل خود را نشان داده است. »

اسدالله کیانی معتقد است ذهنیت،‌ فرم و  حرکت در کارهایش لحظه‌ای ایجاد می‌شود و گاهی شتاب او در این کارها تا حدی بالا است که تا مرز بیست اتود در یک روز پیش رفته. او در ادامه می‌گوید: «به قول بعضی‌ها من رج زده‌ام، اما در کارهای من دو تا شبیه به هم پیدا نمی‌شود و هر کدامشان برای من سر نخ یک کار جدید بوده است.» کیانی می‌گوید نمایشگاه‌هایش همیشه خوراک هنری عده‌ زیادی بوده است که البته خود او این کار را تشویق می‌کند و کسی را از استفاده از کارهایش منع نکرده است.

کیانی

اسدالله کیانی می‌گوید: «به قول شاعر، من این حروف نوشتم چنان که غیر ندانست/ تو هم ز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی» و اشاره می‌کند که گرچه برخی از خطوط خوانده نمی‌شوند اما حاوی عنصر زیبایی هستند و حرکات زیبای خط فارسی برای همه شناخته شده است. او می‌گوید در پشت این زیبایی یک حس، معنا و مفهومی هست که در کلمه نمی‌گنجد و تنها با رنگ، کمپوزیسیون، تاش و حرکت می‌تواند آشکار شود. وی نمونه این بیان را در کارهای این مجموعه‌اش تابلوهای دریا و طوفان و درختان می‌داند.

اسدالله کیانی در تعریف‌اش از نقاشیخط می‌گوید: «این تعریف را به عهده منتقدین و خبرنگارها می‌گذارم و وظیفه هنرمند را تنها خلق اثر و نه تعریف آن می‌دانم.» وی پس از سال‌ها خلق آثار هنری خود را در آغاز راه می‌بیند و خط را عنصر مهمی در طول زمان می‌داند که در زمان قدیم در ظروف و کتیبه‌ها و بعدها در صفحات مینیاتور جای گرفته است. او اشاره می‌کند که همیشه به دنبال خلق زیبایی در خط بوده است.

[foogallery id=”7360″]

نویسنده