تاثیرگذارترین هنرمندان سال ۲۰۱۹ | اتحاد در هنر و جامعه

تاثیرگذارترین هنرمندان سال ۲۰۱۹
قسمت دوم: ابوحمدان/ کاموک/ موریلو/ شانی
مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه معصومه شیخی


تأثیرگذارترین هنرمندان سال 2019
اثر تای شانی

ابوحمدان/ کاموک/ موریلو/ شانی

تأسیس 2019، انگلستان

در سال 2019، تنها یک هنرمند برنده‌ی جایزه‌ی ترنر نشد. پیش از مراسم اهدای جوایز، هنرمندان منتخب لارنس ابوحمدان، هلن کاموک، اسکار موریلو و تای شانی گروهی را تشکیل دادند به نام ابوحمدان/ کاموک/ موریلو/ شانی. آن‌ها با هم از داوران خواستند یک برنده انتخاب نکنند. این هنرمندان در نامه‌ای نوشتند: «در این زمانه‌ی بحران سیاسی در انگلستان و در بیشتر دنیا، وقتی تا همین نقطه هم چیزهای بسیاری وجود دارند که افراد و جوامع را از هم جدا و منزوی کرده‌اند، به‌شدت احساس می‌کنیم باید از موقعیت این جایزه بهره برده و بیانیه‌ای قطعی به نام مشترکات، کثرت و اتحاد در هنر و در جامعه صادر کنیم.» هیأت داوران، یک‌صدا موافقت کردند.

تأثیرگذارترین هنرمندان سال 2019

در حالی که برخی از منتقدین از این حرکت خشمگین شدند، سایرین از آن حمایت کردند. آدرین سرل از مجله‌ی گاردین نوشت: «به‌هم‌زدن بازی، چیزی است که هنرمندان باید انجام دهند.» سرل اشاره کرد که هلن مارتن در سال 2016 با نیتی مشابه، عایدات جایزه‌ی ترنر خود را به اشتراک گذاشت؛ او حرکت تیستر گیتس را دنبال کرد که در سال 2015 جایزه‌ی آرتس موندی را با دیگر هنرمندان منتخب تقسیم کرد. این نمایش اخیر و بسیار بااهمیت، موضوعیت جوایز هنری معاصر را زیر سؤال می‌برد و این ایده را مطرح می‌کند که شاید چنین کمک‌هزینه‌ها و نمایش‌هایی به‌جای تعدادی هنرمند منتخب باید صرف حمایت از هنرمندان بسیاری شود.

تأثیرگذارترین هنرمندان سال 2019
سمت چپ: تای شانی، نمایش چیدمان دی‌سی سمیرامیس، 2016، در گالری «ترنر کانتمپورری». عکس از استفن وایت. با مجوز هنرمند و گالری «ترنر کانتمپورری». سمت راست: تای شانی، لارنس ابوحمدان، هلن کاموک و اسکار موریلو. عکس از استوارت ویلسون، از گتی ایمجز.

هیلما آو کلینت

متولد 1862، استکهلم، سوئد. متوفی 1944، جورشهلم، سوئد.

تأثیرگذارترین هنرمندان سال 2019

در سال 2019، نمایشگاهی از آثار یک هنرمند زن انزواطلب و عارف‌مسلک سوئدی در اوایل قرن بیستم، رکورد تعداد بازدیدکنندگان را در گوگنهایم شکست. بیش از ششصدهزار بازدیدکننده، نه‌فقط به دلیل داستان عجیب زندگی این هنرمند، بلکه به دلیل کارهای منحصر‌به‌فردش، به نمایشگاه «هیلما آو کلینت: نقاشی‌هایی برای آینده» هجوم آوردند.

پیش از واسیلی کاندینسکی و آبستره‌ی ابداعی معاصر او، آو کلینت، بوم‌های بسیار بزرگی می‌ساخت و در آن‌ها رنگ، مقیاس و تعادل را با روش‌هایی تازه و استادانه کشف می‌کرد. یکی از مشهورترین آثار در این نمایشگاه، گروه 4، ده اثر بزرگ، شماره‌ی 3، جوانی (1907)، پس‌زمینه‌ای به رنگ نارنجی‌ زنده را به تصویر می‌کشد که خطوط مارپیچ، چرخ‌ها، بیضی‌ها و اشکال ارگانیک، به رنگ‌های رنگین‌کمانی در آن در حال رقصند. در میان آثار آو کلینت نشانه‌های زنانه و رنگ‌های زنده‌ی فراوان حضور دارند.

تأثیرگذارترین هنرمندان سال 2019

این هنرمند در ابتدا این آثار را برای برقراری ارتباط با قدرتی والاتر خلق کرد و خانه‌ی ابدی آن‌ها را یک معبد تصور می‌کرد؛ فضای نمایشگاهی شیب‌دار و پیچ‌درپیچ فرانک لوید رایت مکانی ایده‌آل بود؛ اگرچه آو کلینت در سال 1944 از دنیا رفت، تا زمانی که موزه‌ی هنر «لس‌آنجلس کانتی» نقاشی‌های او را در نمایشگاهی گروهی در سال 1986 نمایش داد، نسبتاً ناشناخته مانده بود. مخاطبین، تشنه‌ی آثار هنری هنرمندان زنِ کمتر‌شناخته‌شده هستند و نمایشگاه گوگنهایم اولین نمایش انفرادی جامع آثار آو کلینت در ایالات متحده قطعاً پاسخ این نیاز را داد.

تأثیرگذارترین هنرمندان سال 2019

تأثیرگذارترین هنرمندان سال 2019
سمت چپ: پرتره‌ی هیلما آو کلینت، در «آکادمی سلطنتی هنر» در استکهلم، حدود 1880، با مجوز بنیاد هیلما آو کلینت. سمت راست: نمای چیدمان هیلما آو کلینت: نقاشی‌هایی برای آینده، در موزه‌ی «سالومون آر گوگنهایم»، نیویورک. عکس از دیوید هیلد، 2018. حق امتیاز عکس متعلق به بنیاد موزه‌ی «سالومون آر گوگنهایم».

منبع:

آرتسی

https://www.artsy.net

قسمت قبلی این پرونده را اینجا بخوانید:

قسمت اول: کارا واکر و اولافور الیاسون

نویسنده