چگونه گالری‌های فرانسه در بحران کرونا زنده می‌مانند؟

چگونه گالری‌های فرانسه در بحران کرونا زنده می‌مانند؟
گالری‌ها و بحران کرونا
مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه سارا اوسطی


گالری ها و بحران کرونا

 در تاریخ 8 آوریل، انجمن دلالان هنر فرانسه[1]، نتایج نظرسنجی از حدود 300 گالری عضو این انجمن در مورد عوارض ویروس کرونا بر مشاغل مرتبط با هنر را منتشر کرد و نتایج تکان دهنده بود. نتیجه این بود که یک سوم گالری‌های فرانسه احتمالاً تا پایان سال بسته خواهند شد و بحران قریب‌الوقوع مالی ناشی از COVID-19 را بسیار شدیدتر از سقوط مالی سال 2008 پیش‌بینی کردند.

ماریون پاپیون، مدیر گالری پاپیون، در پست جدید خود به عنوان رئیس CPGA[2] بیشتر وقتش را صرف مقابله با بحران کنونی کرده است. در حال حاضر او یک هدف اصلی دارد: تعیین تاریخ برای بازگشایی گالری‌های پاریس.

او گفت: «بازگشتن به وضعیت سابق زمان‌بر خواهد بود، ما نیاز داریم که مرحله به مرحله پیش رویم و اولین قدم برای این پروسه، بازگشایی گالری‌ها است.»

جرج فیلیپه وایوس، رئیس پیشین CPGA و مدیر گالری پاریسی Vallois، با تجزیه و تحلیل یافته‌های این نظرسنجی موضع گرفت. وی معتقد است كه گالری‌هایی كه احتمالاً بسته می‌شوند از قبل نیز از لحاظ اقتصادی آسیب‌پذیر بودند و در معرض خطر هرگونه اختلال در بازار قرار داشتند.

وی گفت: “وقتی آنها اعلام می‌کنند یک‌سوم گالری‌ها یا شاید بیشتر به دلیل گسترش ویروس ورشکسته خواهند شد، عقیده‌ی من این است که قبل از هر چیز، این قشر باید پیش‌بینی بحران را کرده باشد. در کمیته ما ساختارهای بسیاری داریم که کمتر از 500000 یورو در سال و گاهی نیز کمتر از 400000 یورو گردش مالی دارند.”

گالری ها و بحران کرونا

دولت فرانسه یکی از اولین کسانی بود که در اروپا اعلام کرد در این شرایط می‌تواند تا حدودی هزینه‌ها را تکمیل کند. این امر با استقبال خوبی روبرو شد، اما در مقام مقایسه، دولت فرانسه در کل 2 میلیون یورو برای بخش فرهنگ در نظر گرفته که در مقایسه با کشور آلمان که فقط برای شهر برلین به تنهایی 500 میلیون یورو درنظر گرفته، مبلغ ناچیزی است. اگرچه کشور انگلستان در کل هیچ مبلغی را برای بخش فرهنگ اختصاص نداده است.

میشل رین، عضو هیئت مدیره CPGA، طی 30 سال گذشته در پاریس یک نگارخانه را اداره می‌کند، وی اشاره می‌کند که در سال 1990 به دنبال سقوط اقتصادی حدود 46 درصد از گالری‌های فرانسه بسته شدند و پس از آن نیز در سال 2008 تقریبا یک چهارم از گالری‌ها در فرانسه از ادامه‌ی فعالیت بازماندند.

رین گفت: “من فکر می‌کنم خیلی سخت‌تر از هر زمانی کار می‌کنم. این یک وضعیت عجیب و غیرعادی است زیرا من در خانه پناه گرفته‌ام اما تمرکز اصلی‌ام حفظ ارتباطات با جامعه است.”

از 11 می در فرانسه برخی از اصناف بازگشایی خواهند شد، اما هنوز تاریخ مشخصی برای گالری‌ها و مؤسسات فرهنگی در دست نیست. این بدان معنا نیست که اوضاع مالی رین و بقیه‌ی گالری‌داران خوب است. او گفت این اتفاق و قرنطینه به طور کلی در دی‌ان‌ای گالری نیست اما هم‌زمان به فکر راه حلی برای پا گرفتن دوباره‌ی کسب و کار است.

با وجود شرایط فوق‌العاده دشوار، برخی از فروشندگان در حال مدیریت فروش هستند. فیلیپ جاپین، عضو هیئت مدیره CPGA و مدیر نگارخانه تازه تاسیس “های آرت” پاریس گفت که اگرچه در حال حاضر خرید هنر برای اکثریت در اولویت نیست، اما کلکسیونرها به دنبال موارد خاص هستند و خرید و فروش هنوز هم از طریق ایمیل جریان دارد.

جاپین گفت: “ما در اطراف خود تعداد زیادی کلکتور داریم و در همین شرایط هم فروش داشته‌ایم، اما واقعاً مردم به دنبال هنرمندان ویژه هستند و معمولا هنگام خرید درخواست تخفیف می‌کنند که خب امری کاملا طبیعی است.”

گالری ها و بحران کرونا

“در دنیایی که هرگونه تعامل از نزدیک برای انسان ممنوع است، بسیاری از گالری‌ها امیدهای خود را به نمایش و فروش آنلاین بسته‌اند. مشاهده‌ی صفحات مجازی، محتوای دیجیتال رایگان و ارسال پیام‌های شخصی برای هنرمندان، آرامش لازم را برای دوست‌داران هنر در سرتاسر جهان فراهم کرده است. اما به دلایل متعددی از جمله از بین رفتن تعاملات چهره به چهره و کاهش قدرت خرید مردم، بازار فروش با مشکلاتی مواجه شده است. نقش اصلی ما برای فروش اثر، دانش ما در خصوص آن اثر هنری است که در فروش آنلاین، ما این نقش را از دست داده‌ایم و نمی‌توانیم به راحتی داستان آن اثر هنری را برای مخاطب شرح دهیم. بنابراین اگر می‌خواهیم به فروش آنلاین ادامه دهیم باید نسبت به این واقعیت که فروش آنلاین با نوع کار ما مغایر است بی تفاوت باشیم.”

فروشندگان و گالری‌دارها همچنین ابراز نگرانی کرده‌اند که در پلتفرم‌های آنلاین ممکن است نقاشی و عکس را بتوان به خوبی نمایش داد اما رسانه‌هایی مانند مجسمه این میان محروم باقی خواهند ماند.

با افزایش شیوع ویروس در اروپا، گالری‌های فرانسه به فکر آینده هستند و اینکه بتوانند پس از این بحران، در رویدادهایی مانند آرت‌بازل و… شرکت کنند تا بخشی از این آسیب اقتصادی را جبران نمایند.

در حالی که دولت فرانسه از نظر تامین حقوق قدم‌هایی برداشته و موسسات هنری ایده‌های خلاقانه‌ای را ارائه می‌دهند، مرکز پمپیدو از بودجه‌ی سالانه‌ی جشن سالگرد خود، برای خرید اثر از هنرمندانی که در فرانسه زندگی و کار می‌کنند و توسط گالری‌های فرانسوی حمایت می‌شوند، استفاده کرده و اقدام به خرید اثر نموده است.

جاپین گفت: “کلکتورها اکنون مسئولیت دارند و من نمی‌دانم كه آیا متوجه این موضوع هستند یا خیر. اگر هنر را به طور کلی دوست دارید و به اندازه‌ی کافی ثروتمند هستید که از آن پشتیبانی کنید، اکنون زمان پشتیبانی است. فردا اگر فقط گالری‌های بزرگ باز کنید، با فقدان بزرگی در دنیای هنر مواجه خواهید شد و آن، نبود هنرمندان جدید و با استعداد است.”

پی‌نوشت:

[1] Comité Professionnel des Galeries d’Art

[2] France’s main association of art dealers

منبع: آرتسی

نویسنده