عرصه اکسپرسیونیسم | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | عرصه اکسپرسیونیسم
قسمت سی‌ و پنجم
تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه
مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی


اکسپرسیونیسم امیل نولده

واژه اکسپرسیونیسم[1] در خلال جنگ اول جهانی رواج یافت، این واژه به نقاشانی اطلاق شد که با انگاره جهان همان است که در چشم بازمی‌تابد مخالفت می‌کردند. آلمانی‌ها طیف وسیعی از نقاشان از پیکاسو تا شاگال را اکسپرسیونیست می‌خواندند؛ و سال‌ها این جنبش بار معنایی عام «ضد امپرسیونیستی» را با خود داشت. اکسپرسیونیسم را می‌توان یک روش هنری عام انگاشت که به‌ویژه قابلیت اطلاق به هنر سده‌های چهاردهم، هجدهم و بیستم را داراست.اکسپرسیونیسم پائولا مدرسن بکر

فضای فکری و نیروهای اجتماعی و هنری که در پیدایی جنبش اکسپرسیونیسم اثرگذارند از نوعی نبودند که فقط قابل انطباق به نقاشی باشند و در هیچ دوره‌ای شمار نقاشانی که شعر سرودند، موسیقی‌دانانی که نقاشی کردند و فیلم‌سازانی که در سایر قالب‌های هنری طبع آزمودند، چنین زیاد نبوده است. آثار مونک در شکل‌گیری اکسپرسیونیسم مؤثر واقع شدند؛ اما از سوی دیگر نوشته‌های فیدلر و رینگر زمینه فکری آن را مهیا کردند، در نظر او شکل اثر هنری از بطن مضمون یا اندیشه سر برمی‌آورد و قابل‌تفکیک از آن نیست، ادعای اصلی فیدلر این بود که اثر هنری، ضرورتاً نتیجه ادراک حسی و انفرادی هنرمند است و به اتکای نیروی گزینش وی شکلی آزاد پیدا می‌کند.اکسپرسیونیسم پائولا مدرسن بکر

نخستین تکان‌های اکسپرسیونیسم در آثار سه هنرمندی ظاهر شد که مخصوصاً در هیچ‌یک از گروه‌های پراکنده در آلمان عضویت نداشتند و مفردا کار می‌کردند: پائولا مدرسن بکر[2] (۱۸۷۶-۱۹۰۷) پس از ۱۸۹۹ در انجمن هنرمندان پاریس کار می‌کرد و با نقاشان مکتب فرانسوی باربیزن و امپرسیونیست‌ها و گوگن و سزان آشنا بود؛ مرگ زودرس او باعث شد ما فقط بخشی ازآنچه ممکن بود بعدها انجام دهد آشنا شویم. ولی در آثارش به‌روشنی دیده می‌شود که با ساده‌سازی گسترده مناطق رنگی در آثار گوگن آشنا بود؛ و با اکسپرسیونیسم سده بیستم آلمان ارتباط پیدا می‌کرده است.اکسپرسیونیسم کریستیان رلفس

کریستیان رلفس[3] (۱۸۴۹-۱۹۳۸) تا پنجاه‌سالگی منظره سازی می‌کرد در سال ۱۹۰۶ یک سلسله نقاشی از کلیساهای گوتیک آلمان کشید، فضای تصویر در این نقاشی‌ها که با الهام از کلیساهای نقاشی شده توسط مونه آفریده‌شده‌اند سازمانی انتزاعی و هندسی به خود گرفته‌اند و اما سومین پیشاهنگ اکسپرسیونیسم آلمان امیل نلده[4] که شخصیت هنری و‌ حس نوجویی‌اش به‌مراتب قوی‌تر از دو نقاش نامبرده بود. درواقع گویایی و نیروی استعاری‌اش، نلده را به نقاشی کشانید.اکسپرسیونیسم امیل نولده

در سال ۱۸۹۸ نزد هلتسل که بررسی‌هایی درزمینهٔ جلوه‌های رنگ و شکل ناب انجام می‌داد به مطالعه پرداخت. در ۱۹۰۶ با رلفس دیدار کرد و دعوت گروه پل[5] را برای پیوستن به آن‌ها پذیرفت.اکسپرسیونیسم ارنست لودویک هلتسل گروه پل

در همین زمان به مونک[6] معرفی شد؛ و در ۱۹۱۱ به دیدار انسر رفت لیکن همه این تماس‌ها زودگذر بودند و سرنوشت این هنرمند آلمانی با تنهایی عجین شده بود. او از همان اوان فعالیتش علاقه‌ای مفرد به تجسم تجربه‎های روانی داشت.

رامبراند، گویا و دمیه نخستین شخصیت‌های مقدس وی بودند. در چرخش قرن، نلده پالایش اسلوب کار خود را در شهرهای مونیخ، داخائو و پاریس آغاز و نقاشی را به‌طورجدی دنبال کرد. در پاریس تحت تأثیر درخشش زیبای آثار مونه و عظمت نمایشی آثار دمیه قرار گرفت. در ۱۹۰۵ با آثار ونگوگ، گوگن و همچنین هنر بدوی آشنا شد؛ در این‌ها همان چیزهایی را پیدا کرد که در آثار اولیه‌اش می‌جست.اکسپرسیونیسم ادوارد مونک

در این رهگذر ساخت روانی او بی‌تغییر ماند ولی زبانی را یافت که به‌وسیله آن می‌توانست خود را بهتر بیان کند. او به دنیای درخشان ونگوگ و مونه گام نهاد او حتی به باسمه‌کاری موضوع‌های مذهبی مانند پرده شام واپسین روی آورد.

پی‌نوشت:

[1] – Expressionism

[2] – Paula Modersohn

[3] – christine rolfes

[4]–  Emil Nolde

[5] – Bridge group

[6] – Edvard Munch

شماره‌های پیشین خلاصه کتاب درجستجوی زبان نو را اینجا بخوانید:

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو فووها و ابداع رنگ ناب

فووها و رنگ به‌مثابه لوله دینامیت | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

فووها و رنگ به‌مثابه لوله دینامیت خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فووها و ابداع رنگ ناب قسمت سی‌ و چهارم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی رائول دوفی[1] (۱۸۷۷-۱۹۵۳) یکی از بااستعدادترین اعضا گروه، نخست تحت تأثیر ونگوگ و ماتیس قرار گرفت و سپس کاربست رنگ‌های شدید و شکل‌های کژ نما به‌عنوان نقاش جسورِ فووها معرفی شد. دوفی در نقاشی‌هایش عناصری از تأثیرات ماتیس، هنر روکوکو سده هجدهم نقاشی ایران، هند و […]

بدون دیدگاه
آلبر مارکه

فوویسم‌ها و ابداع رنگ ناب | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فوویسم‌ها و ابداع رنگ ناب قسمت سی‌ و سوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی با چرخش قرن، استادان ربع آخر سده نوزدهم درجایگاه‌های شایسته خود قرار گرفتند. چند نمایشگاه بزرگ از آثارشان برگزار شد: در ۱۸۹۹ مجموعه‌ای از آثار سزان در نگارخانه ولار، در ۱۹۰۰ یادواره سرا؛ در ۱۹۰۱ یادواره ون گوگ در نگارخانه برنهایم ژن در ۱۹۰۳ مجموعه‌ای از آثار گوگن در سالن پاییزی. دهه […]

بدون دیدگاه
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تجربه‌های بیان و ساختمان هنر نوین

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تجربه‌های بیان و ساختمان هنر نوین قسمت سی‌ و دوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی آغاز سده بیستم بار سال‌های سده نوزدهم را به دوش می‌کشد. نتایج جنگ جهانی اول چهره‌ی جهان را دگرگون می‌کند، حتی در محافل بورژوایی نیز دوران امیدها و خوش‌باوری‌ها پایان یافته، از سوی دیگر بسیاری از روشنفکران خواسته یا ناخواسته به ارتجاع بورژوازی کشانده می‌شوند. توجه فاشیسم براساس فکر«حیاتگرایی» نیچه […]

بدون دیدگاه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم و موج درون گرایی

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم و موج درون گرایی قسمت سی‌ و یکم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی آرنولد بوکلین[1](۱۸۲۷-۱۹۰۱) نقاش سوئیسی که در رم پرورش می‌یابد؛ به زودی موضوعات اساطیری را وا می‌نهد و به شیوه شخصی خود می‌رسد، مفاهیمی که او در ذهن خود دارد به وسیله تدابیر تصویری بی‌درنگ به تماشاگر منتقل می‌شود. پیر پووی دشاوان (۱۸۲۴-۱۸۹۸)، در میان جماعت نقاشان موقعیتی خاص دارد: او در […]

بدون دیدگاه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | بزرگان امپرسیونیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | بزرگان امپرسیونیسم قسمت سی‌ام تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی گوگن [1]ضمن بررسی اصولی عناصر تصویری، بارها توجهش به معانی روانشناختی رنگ جلب می شود؛ و چنین نتیجه می‌گیرد که از این طریق تفسیرموضوع ممکن است در این مرحله گفته‌های وی به نوعی بیانیه سمبلیسم بدل شود؛ اعلام می‌داشت که نقاشی مانند موسیقی، ازطریق جلب حواس بر روح اثر می‌گذارد. هماهنگی‌های رنگ با هارمونی‌های صورت مطابقت […]

بدون دیدگاه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو 19

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | کاوشگران بزرگ امپرسیونیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | کاوشگران بزرگ امپرسیونیسم قسمت بیست و نهم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی اگر تلاش‌های هنرمندانی چون سرا، سزان، ونگوگ و گوگن نمی‌بود، بحران امپرسیونیسم در راستای تحول مترقیانه حل نمی‌شد. اینان نه فقط نمایندگان برجسته نقاشی آخر قرن، بلکه بدعت گذاران «دیدنو» در هنر بودند. ژرژ سرا[1](۱۸۵۹-۱۸۹۱) از ذهنی منظم و اصولی برخوردار بود، و از همان ابتدا، هدف دستیابی به ساختمانی منطقی در هنر […]

بدون دیدگاه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو 28

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | در مرز امپرسیونیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | در مرز امپرسیونیسم قسمت بیست و هشتم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی در دو‌ دهه‌ی آخر قرن، اروپا دست‌به‌گریبان بحرانی‌ ناشی از رشد بی‌سابقه‌ی اقتصادی بود؛ اکنون هنرمند دنیای پیرامون خویش را هم‌چون مجموعه‌ای از امور و رویدادهای بی‌معنی می‌انگارد. او‌ دیگر از هم‌آوا‌شدن با خروش زندگی‌ باز‌ایستاده و ‌تلاش وی بر آن است که معنویت ازدست‌رفته را در ژرفای دنیای هنر بازیابد. دل‌زدگی هنرمند […]

بدون دیدگاه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو 27

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | دید امپرسیونیستی

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم دید امپرسیونیستی، ویژگی‌های شیوه‌ی هنرمندان قسمت بیست و هفتم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی امپرسیونیسم، در مقام یک مکتب هنری، نقاشان زیادی از اواخر سده‌ی نوزدهم را در بر می‌گیرد؛ لیکن اصلی‌ترین امپرسیونیست‌ها عبارتند از: مونه، پیسارو و سیسلی . رنوار با این‌که از پایه‌گذاران این مکتب است، جز چندسالی به اصول آن وفادار نمی‌ماند. سزان نیز هیچ‌گاه اسلوب‌های خاص نقاشی امپرسیونیستی را به‌طور کامل […]

بدون دیدگاه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | اسلوب نقاشی امپرسیونیستی

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم اسلوب نقاشی امپرسیونیستی، ویژگی‌های دید قسمت بیست و ششم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی در سال ۱۸۷۴ شماری از هنرمندان کافه «گرابوا»، انجمنی را برای برپایی نمایشگاهی بنیان نهادند؛ به هنگام برگزاری نمایشگاه دو هدف در سر داشتند: نخست جذب مجموعه‌داران خصوصی برای خرید آثارشان و دیگری رد هرگونه ضابطه‌ی محدود‌کننده در آفرینندگی هنرمند. سرانجام، سی شرکت‌کننده، ۱۶۵ تابلو در نمایشگاه عرضه کردند و عنوان […]

بدون دیدگاه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم اسلوب نقاشی امپرسیونیستی، اسلوب بی‌واسطه قسمت بیست و پنجم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی درآمد: اکنون دیگر نقاش به‌خاطر اثبات امری به نقاشی می‌پردازد؛ نه به‌خاطر توصیف آن. این بارزترین خصیصه‌ی هنر جدید است؛ چنین تحولی به هنرمند اجازه می‌دهد به‌جای واقعیت عینی، به اثبات (واقعیت) جهان خود بپردازد. طبیعت، دیگر آن نیست که در مقابل نقاش گسترده باشد؛ بلکه خود او و دید او را […]

بدون دیدگاه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فروپاشی سنت بزرگ

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فروپاشی سنت بزرگ خودآگاهی ملی قسمت بیست و چهارم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی در میانه‌ی سده‌ی نوزدهم، نقاشی انگلیس، بر سنت مردم‌نگاری هاگارث و ناتورالیسم کانستبل تکیه زد که در پی آن «انجمن اخوت» پدیدار شد؛ و سردمدارانش «رستی»، «هلمن هانت» و «میلر» بودند و آثارشان بیانگر نوعی بازگشت به رمانتیسم بود. مشهورترین محصول آن اثر «فردمواکس براون» (۱۸۲۱-۱۸۹۳) بود؛ پرده‌ی افلیا اثری از میلر، چنان […]

بدون دیدگاه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه‌ی واقعیت حال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه‌ی واقعیت حال جاذبه‌ی واقعیت حال قسمت بیست و سوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی «ادگار دگا» در خانواده‌ای دولتمند، با منشی اشرافی و روحیه‌ای انزواجو‌‌ پرورش یافت و در عین‌حال برون‌گرا، جست‌وجوگر و تیزبین بود. او در سال ۱۸۵۵ به مدرسه‌ی هنرهای زیبای پاریس رفت و «انگر» را ملاقات کرد و سنت طراحی او سرمشق و راهنمای دگا شد؛ البته کارش نسبت به انگر ساده‌تر […]

بدون دیدگاه

ادوارد مانه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فراتر از رئالیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو  قسمت بیست و یکم: جاذبه واقعیت حال بخش چهارم: فصل سوم: فراتر از رئالیسم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه مجله آوام: تلخیص دینا صنیعی گوستاو کوربه (۱۸۱۹-۱۸۷۷) از روستا به شهر آمد و با اعتماد بنفس کامل توانست به درون محافل روشنفکری راه یابد، او به سبب تک چهره‌هایی که از خود می‌کشید آدم خود شیفته‌ای قلمداد می‌شد. خاستگاه طبقاتی کوربه بورژوازی روستا بود و از این رو کوربه ذهنیتش در آمیزه‌ای از ساده‌نگری […]

بدون دیدگاه

پیدایی جنبش رئالیسم| خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیدایی جنبش رئالیسم | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

قسمت بیستم: جاذبه واقعیت حال بخش سوم: فصل سوم: پیدایی جنبش رئالیسم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی رئالیسم در فرانسه پا می گیرد و سپس به سایر کشور ها قدم می گذارد، اگرهدف عام این جنبش را بازنمایی و تفسیر عینی، صادقانه و منصفانه زندگی معاصر بدانیم، تمامی هنرمندانی که به توصیف پیرامون دنیای خود همت گماردند در پیشبرد این جنبش موثر بودند. در نقاشی کوربه را نماینده رئالیسم می شناسیم زیرا وی پیگیرانه در […]

بدون دیدگاه

ریچارد بانینگتون خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت نوزدهم: جاذبه واقعیت حال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه واقعیت حال قسمت نوزدهم بخش سوم: فصل اول: درآمد تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی «خصلت عمده قرن ما، شعور تاریخی آن است. از اینرو است که خودمان را به گزارش امور واقع محدود می کنیم.» گوستاو فلوبر غالبا سده نوزدهم را از لحاظ سبکهای هنری به دو نیمه متمایز می‌کنند: در نیمه اول کلاسیسیسم و رمانتیسم برتری دارند؛ و در نیمه دوم ناتورالیسم و رئالیسم غلبه […]

بدون دیدگاه

پل دلاروش

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: پایان نقاشی رمانتیک

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: آغاز شکست سنت بخش دوم  فصل پنجم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی دلاکروا یکی از هوشمندترین شخصیت‌های سده نوزدهم بود اما وسعت و حساسیت ذهنیش بر نقاش بودن وی اثر منفی می گذارد. نااستواری خصلت ویژه همه آثار اوست. جریان هنر مبتنی بر سنت، در مسیر کجراهه‌ها عاقبت به تالار آکادمی می‌رسد و در آنجا ته نشین می‌شود. هنر آکادمیک از پشتیبانی منتقدان، مردم و دولت […]

بدون دیدگاه

ویلهلم تیشباین خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی جان کانستبل (۱۷۷۶-۱۸۳۸) در روستایی در انگلستان متولد شد، او درباره محل تولد خود گفته است”جنگل‌ها، الوار کهنه و پوسیده، دیرکهای لجن گرفته، چینه‌های آجری، من عاشق اینها هستم. اینها بودند که مرا نقاش کردند و من سپاسشان میگذارم” زمانی که منظره سازی بر اساس قوانین دست و پاگیر به […]

بدون دیدگاه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی روبنس توانایی شگرفی در بازنمایی مظاهر طبیعت داشت؛ اما نقاش طبیعت‌گرای صرف نبود، زیرا شیوه باروک شکوهمندش را در تفسیر طبیعت نیز اعمال می‌کرد. کلود تیبرت (۱۶۰۰-۱۶۸۰) فرانسوی که همزمان با پوسن در رم به سر می‌برد در صدد آرمانی کردن منظره نبود بلکه می‌کوشید جنبه‌های شاعرانه و روستایی و غمگین […]

بدون دیدگاه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم فصل دوم  بخش سوم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی بنابر تعریف بودلر برخی رمانتیسم را معادل مدرنیسم می‌گیرد و آن را مشرب دنیای نو می‌دانند. ریشه رمانتیک از رمانتیسم می‌آید و در اواخر سده ۱۸ در میان ‌منتقدان ادبی آلمانی به منظور متمایز کردن مشخصات مدرن از کلاسیک باب شد. یوهان ‌ولفگاگ گوته (۱۷۴۹-۱۸۳۲) از پیشگامان رمانتیسم آلمان در حدود چهل سال پس از […]

بدون دیدگاه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو | قسمت چهاردهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو  قسمت چهاردهم | فصل دوم بخش دوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی ژان باتیست گروز (۱۷۲۵-۱۸۰۵) نقاش فرانسوی، صحنه‌هایی را تصویر کرده که از حیث نتیجه گیری اخلاقی جالب‌اند، ولی از لحاظ هنری چندان ارزشی ندارد. او می‌کوشید با تجسم زندگی روستایی، قلبها را متاثر کند. هنر او یکی از پل‌هایی بود که روکوکو را به راه تازهِ کلاسی‌سیسم مربوط می‌کرد. ژان‌باتیست شاردن (۱۶۹۹-۱۷۷۹) با […]

بدون دیدگاه

کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، روکوکو و سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت سیزدهم: فصل دوم  بخش اول  سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی   اصطلاح (روکوکو) توسط ایتالیایی‌ها از واژه فرانسوی رکای به معنای صدف‌ها و سنگ‌های خرد و نامنظمی که برای زینت‌کاری فضای داخلی به کار می‌رفت مناسبت داشت. کلاسیسیسم صورتگرا و رکوکو هر دو جلوه‌ای از باروک تزئینی بودند؛ گو اینکه اولی کنش عقلی و مقید و دومی برخورد احساسی و روان را مبنای تجسم […]

بدون دیدگاه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت دوازدهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر نقاشی غرب غالب شده بود، حرکت‌هایی در مسیر هنر فیگوراتیو در آثار نقاشان جوان به چشم می‌خورد. این نقاشان سنت تجربیات کوبیست‌ها و اکسپرسیونیست‌ها را […]

بدون دیدگاه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو پیتر بروگل

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم، واقعیت چیست؟

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی سرانجام نوگرایی غرب به انتزاعگرایی می‌رسد. در هنر آبستره تصویر چیزها به سمتی می‌رود که به وسیله ادراک نمی‌توان بدان راه یافت. این هنر می‌خواهد بطور بیواسطه به سوال «واقعیت چیست» پاسخ گوید. پیشگامان هنر آبستره کاندینسکی، کوپکا (۱۸۷۱-۱۹۵۷) ماله ویچ (۱۸۷۸-۱۹۳۵) و […]

بدون دیدگاه

در جستجوی زبان نو نقاشان

در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال قسمت دهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در اصل خود هنرمند است که با سرشاری قلب خویش به جهان زندگی می بخشد و بدین‌گونه به واقعیت اهمیت و معنی می‌دهد. ون گوک آفریننده واقعیتی نو و معنوی است؛ که در هنرش همچنان‌که در […]

1 comment

دنیای نو نقاشی امپرسیونیسم

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت نهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاشی رمانتیک انگلیسی که با چهره نگاری آغاز شده بود اکنون در منظره سازی رخ می نمود، ترنر(۱۷۷۵-۱۸۵۱) و کانستبل(۱۷۷۶-۱۸۳۷) از استادان این مکتب انگلیسی بشمار می‌آیند؛  و هر دو نکات نامکشوف طبیعت را می‌جویند. اولی با نیروی تخیل […]

بدون دیدگاه

نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید | قسمت هشتم فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی یکی از مشخصات دنیای نو گسترش امکانات و همه گیر شدن فرهنگ است؛ آموزش هنری که پیش از این در انحصار خواص بود همگانی شد. هنرکده‌ها افزایشی بی‌شمار یافت. لیتوگرافی و سایر روش‌های چاپ دستی تولیدات هنری […]

بدون دیدگاه

تحول هنر

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی | قسمت هفتم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی مفهوم دنیای نو با تحول انقلابی در چند کشور غربی شکل می‌گیرد؛ اما به زودی به یک مفهوم عام بدل می‌شود. در دنیایی که به سبب خصلت مدرنش کاملاً از دنیای قدیم متمایز شده و همواره در حال نوتر شدن است؛ همه قاره‌ها عرصه پژواگ […]

بدون دیدگاه

عصر جدید

پیش‌درآمد عصر جدید خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیش‌درآمد عصر جدید |قسمت ششم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر جدید شروع دورانی آکنده از تنوع و تضاد است و مهمترین و نخستین اتفاق آن انقلاب صنعتی است؛ که در پایان سده هجدهم و انقلاب سیاسی بزرگ فرانسه بود. به بیان دیگر، سده هجدهم برای اروپا به منزله واپسین مرحله از روند فاصله‌گیریش از شرایط قرون وسطی بود […]

بدون دیدگاه

عصر باروک

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم قسمت پنجم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو |تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی باروک از دوره‌های تاریخی است که فلسفه هنر و علم بر هم انطباق کامل دارند. همانطور که فیلسوف باروک دیدگاهش را به سوی فضای لایتناهی می‌گشاید، هنرمند باروک بی‌کرانگی فضا را می‌جوید. نیرویی به سوی نامتناهی می‌رود و هماهنگی متناهی را پیوسته دچار مخاطره می‌کند. نور هم مانند […]

بدون دیدگاه

منریسم

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت چهارم  تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر رنسانس همچنین شاهد تحولی در آموزش هنر است؛ هنرمند دیگر همچون صنعتگر نیست بلکه کسی است که در انتخاب موضوع‌های هنری با متفکران زمان مشورت می‌کند، البته این دگرگونی تا زمان میکلانژ هنوز محسوس نیست. نخستین موسسات که شالوده آکادمی‌ها را پی‌ریزی کردند انجمن‌های […]

6 comments

رنسانس

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تألیف روئین پاکباز، انتشارات نگاه قسمت سوم | تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در رنسانس مفهوم زیبایی برطبق اصول عقلی و منطقی یونان باستان تبیین می‌شود، آلبرتی زیبایی را به عنوان هماهنگی تمام اجزا تعریف می‌کند، به طوری که مهمترین اصل مورد قبول کلاسیسیسم ساختار اثر هنری، به گونه‌ای است که امکان ندارد بر آن چیزی بیفزاییم یا از […]

بدون دیدگاه

رنسانس

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوم: بستر شکل گیری هنر در دوران رنسانس تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاش اروپایی حدود پنج قرن طبیعت را الگو قرار داده بود و هدفش آن بود که تماشاگر را با دنیایی مشابه با جهان مرئی روبرو کند، و برای تحقق یافتن این هدف از شگردهای فنی مدد می‌گرفت که به عنوان میثاق‌های ارزنده (سنت بزرگ) شناخته می‌شدند. روند تاریخی سنت […]

بدون دیدگاه

هنر نقاشی پیتر بروگل

هنر نقاشی در عصر جدید | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی
مرور پرونده های سال ۹۶
دینا صنیعی نقاش و عکاس است، او تا کنون در بیش از ۴ نمایشگاه گروهی شرکت داشته و بیش از یک سال است در زمنیه تلخیص کتاب، تنظیم و تهیه گفتگوها با سایت تندیس همکاری دارد.

1 comment

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت دوازدهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر نقاشی غرب غالب شده بود، حرکت‌هایی در مسیر هنر فیگوراتیو در آثار نقاشان جوان به چشم می‌خورد. این نقاشان سنت تجربیات کوبیست‌ها و اکسپرسیونیست‌ها را […]

بدون دیدگاه