آدام دو‌‌نيژ در بینال ونیز

بهراد شريفي؛ تنديس: در مراسم بینال ونیز ۲۰۱۵، آثار هنرمند معاصر آدام دو نيژ[1] در  جعبه‌های ضد آب در چهار نقطه از تالاب ونیز به آب انداخته شدند.

این چهار اثر هنری حاوی یک پیغام از آینده‌ای است که هنوز ما نمی‌توانیم به آن دست پیدا کنیم.

عنوان بينال امسال “همه آینده جهان”[2]، تمرکز بر تبادل اطلاعات بین کشورهایی دارد که روابطشان بر پایه رویدادهای غیرقابل پیش بینی ژئوپولیتیک و محیطی است. هیچ چیز ثابت نیست، حتی ونیز، که خود یک اثر هنری عظیم است. ونیز جزیره‌ای است که به آرامی در حال غرق شدن است و هر دو سال؛ بینال هنری ونيز چند میلیمتر به سطح دریا نزدیک‌تر می‌شود و به نظر مي‌رسد روزهای آخر محل برگزاری اين نمایش بزرگ هنری در حال رسیدن است.tandis-world-31

به گفته Manisha Jothady منتقد هنر، حتی در دوره‌ جهانی شدن هم، مراسم بینال در غرفه‌هايي در حومه شهر برگزار می‌شود. اما آثار آدام دو نيژ؛ هنرمندي كه متولد ایران و بزرگ شده فرانسه است و در حال حاضر در وین اتریش زندگی می‌کند و قصد دارد به نیویورک نقل مکان کند را به کدام ملت باید نسبت داد؟ دو نيژ در اینجا یک راه قلمروزدایی و نشان ندادن را در پیش گرفته است.

Günther Oberhollenzer  هنرگردان موزه Essl می گوید در آثار دو نيژ نمی‌توان تعمق کرد و یا آنها را مصرف کرد. این دقیقا نقطه قدرت آنهاست. دو نيژ به شکل هوشمندانه‌ای دید ما را تغییر می‌دهد. دیگر تمرکز بر روی آثار هنری نیست، چرا که وی آنها را از دید خارج می‌کند، و توجه را به سمت آنچه که می‌گذرد جلب می‌کند. به دلیل حالت پنهانی که دارند، اطلاعاتشان فقط توسط خودشان کنترل می‌شود، به شکل یک خود سانسوری.

تنها چیزی که ما از آن آثار می‌دانیم و به آن دسترسی داریم محل دقیق آنهاست. این چهار نقطه یک مربع کامل را شکل می‌دهند (الهام گرفته شده از رمان شهر شیشه ای پل آستر ۱۹۸۵)، که Giardini (محل برگزاری بینال) در مرکز آن قرار دارد. این یک طرح دو بعدی از مکعب کلاسیک (سفید) است، یک محل هنری هم در شکل انتزاعی و هم گسترده‌اش. چه به شکل محدود شده و یا در دسترس جهان قرار گرفته، منابع اطلاعاتی هم بر اشیاء و افراد در جامعه اطلاعاتی تسلط دارند. در همان حینی که ما آنها را در قایقمان توسط داده‌های ناوبری دنبال می‌کنیم، این آثار هنری ما را پشت سرگذاشته‌اند. آنها به آینده‌ای رسیده اند که در آن همه چیز به زیر آب رفته است. (+)
اين مراسم از 6 مي (16 ارديبهشت) تا 22 نوامبر (1 آذر 94) برگزار خواهد شد.

  1. Adam de Neige
  2. All the Worlds Futures

نویسنده