خانه | پژوهش | آبیجان توتو | کیوریتینگ در نقش شمنیستی و آدم‌خواری

معرفی هنربانان جوانی که هنر معاصر را متحول خواهند کرد

آبیجان توتو | کیوریتینگ در نقش شمنیستی و آدم‌خواری

آبیجان توتو[1] کیوریتور مستقل، بانکوک و سئول[2]
معرفی هنربانان جوانی که هنر معاصر را متحول خواهند کرد
مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه معصومه شیخی
آبیجان توتو

آبیجان توتو عقیده دارد کیوریتینگ می‌تواند نقشی «شمنیستی و حتی آدم‌خواری داشته باشد.» ازنظر او، کیوریتینگ به ما امکان می‌دهد تا «توپوگرافی‌های ناهمگون دنیاهایمان را تشخیص دهیم و موقعیت‌هایی را خلق کنیم که بتوانیم آن‌ها را به شکل مسحورشده تجربه کنیم.» فعالیت او متمرکز بر بوم‌شناسی، جغرافیا و تاریخ جنگ بوده است.

برای مثال، «پروژه‌ی فرسودگی» توتو (از 2016 تاکنون) معضلات کار و ایده‌هایی درباره‌ی بدن‌های فرسوده را به ارائه‌هایی تخیلی و نو تبدیل کرده است. توتو بازگویی‌هایی از این پروژه را در خانه‌ی فرهنگ‌های جهان برلین به‌عنوان بخشی از فستیوال فورکست و در موزه‌ی هنرهای مدرن و معاصر چنگ‌دانگ رزیدنسی سئول ترتیب داده است. او با هنرمندان و گروه‌هایی ازجمله اگله بودویتیته، آنا ریدلر، جسیکا خزریک، سارا نقوی، آلیسا چانچو، کلوب خواهران رایس برویینگ و جنگ سو می همکاری کرده است.

آبیجان توتو
نمای چیدمان «پروژه‌ی فرسودگی» در فستیوال فورکست، خانه‌ی فرهنگ‌های جهان برلین، 2018. عکس اثر لورا فیوریو. با مجوز فورکست.

«برنامه‌ی آموزشی جنگل» توتو یک پلتفرم کیوریتوری آزاد است که نمایش‌ها، سخنرانی‌ها، کارگاه‌های آموزشی و نویسندگی‌ای را ارائه می‌دهد که پیش‌زمینه‌ی آن دنیای طبیعی است. توتو برای نمایشگاهی در گالری WTF بانکوک در سال 2019، با عنوان «جنگ اشباح» آثار ویدئویی، چاپ و صوتیِ روهینی دواشر و سونگ تیو را نمایش داد که تأثیر جنگ‌های قرن بیستم بر تایلند و جنوب شرقی آسیا را بازنگری می‌کنند. در ماه‌های آتی، توتو برنامه دارد تا «در جنگل، حتی هوا نیز نفس می‌کشد» را در GAMeC در برگاموی ایتالیا ارائه دهد که یکی از زیرشاخه‌های پروژه‌ی برنامه‌ی آموزشی جنگل است و در جایزه‌ی لورنزو بونالدی سال 2019 را از آن خود کرد.

پی‌نوشت:

[1] – Abhijan Toto

[2] – Independent Curator, Bangkok and Seoul

چه کسی آینده‌ی هنر را متحول خواهد کرد؟ | مقدمه

هنرهای معاصر از نگاه هنربانان جوان | قسمت اول

نقش کیوریتورها و آثار ماندگار در تاریخ | قسمت دوم

جاسمین واهی هنربانی جوان با ایده‌ی مرئی و نامرئی بودن | قسمت سوم

لیلانی لینچ هنربانی با اولویت هنرمندان خارج از قطب‌های اصلی هنر | قسمت چهارم

کابلو مالاتسی کیوریتور مستقل، ژوهانسبورگ | قسمت پنجم

آسین آجاک | هنربان مستقل بومی در مونترال | قسمت ششم 

لری اوسی منسا: بزرگداشت صداهایی که به حاشیه رانده شده | قسمت هفتم

تمسین هانگ دستیار کیوریتور اجرا | بدن‌های ما، بایگانی‌های ما | قسمت هشتم

تاندازانی دلاکاما و نقاشی در اواخر یک عصر | قسمت نهم

نوشته‌های پیشنهادی

تاریخ کیوریتور

اولین کیوریتور های تاریخ چه کسانی بودند ؟

پرونده تاریخچه­ کیوریتور ها | قسمت اول یک کیوریتور در قرن 21 چه وظایفی دارد؟ ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.