کابلو مالاتسی کیوریتور مستقل، ژوهانسبورگ

کابلو مالاتسی کیوریتور مستقل، ژوهانسبورگ
معرفی ۱۶ هنربان جوانی که هنر معاصر را متحول خواهند کرد
قسمت پنجم: کابلو مالاتسی
مجله هنرهای تجسمی آوام به قلم: جاوید رمضانی

ترجمه متون: معصومه شیخی


کابلو مالاتسی

کابلو مالاتسی[1] در ژوهانسبورگ متولد، زندگی و کار می‌کند او به‌عنوان همکار در پروژه تیم کیوریتوریال گالری استیونسون کیپ تاون و ژوهانسبورگ[2] از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ مشغول به فعالیت بوده است. او مدرک فوق‌لیسانس را در رشته تاریخ هنر از دانشگاه ویت واتر سرند[3] ژوهانسبورگ گرفته و همچنین دارای مدرک افتخاری از دانشگاه کیپ تاون در رشته کیوریتورشیپ و لیسانس در رشته مدیریت بازار از دانشگاه ژوهانسبورگ است.

او در دوره فشرده کیوریتورهای بین‌المللی مستقل در آکرا (غنا) در ۲۰۱۷ شرکت کرد و در نهمین بینال کیوریتورهای جوان برلین ۲۰۱۶ هم حضورداشته، در یک جون ۲۰۱۸ به‌عنوان مدیر جدید ونسا[4] یعنی اتحادیه هنرهای تجسمی آفریقای جنوبی برگزیده شد.ونسا، کابلو مالاتسی

کابلو مالاتسی فعالیت کیوریتوری خود را به یک سفر خیالی تشبیه می‌کند. او می‌گوید: «دوست دارم پروژه‌هایی انجام دهم که مانند رمان خوانده شوند و راه‌هایی به‌سوی خواندن جهان بازکنم.» هیجان‌زده است که بداند «این مسیر پرپیچ‌وخم» برگزار کردن نمایشگاه‌ها او را به «کجا» خواهد برد.

او همچنین در گفتگویی با رسانه‌های میل و گاردین در جولای 2018 عنوان نمود که هدف وی در ونسا بازخوانی بودجه‌های دولتی برای توسعه مناطق روستایی به کمک شبکه اجتماعی با عضویت روستائیان انجام دهد و به بهترین وجه مورد مصرف قرار بگیرد.

مالاتسی در 2018، در موزه‌ی هنر ویتس ژوهانسبورگ، نمایشگاهی انفرادی از آثار هنرمند عکاس، ابلو مانجنی برگزار کرد. این نمایشگاه عمدتاً شامل عکس‌های سیاه‌وسفید مستند در سراسر آفریقای جنوبی بود. در همان سال، مالاتسی در اسپانیا کار می‌کرد و در یک دوره‌ی کیوریتینگ گروهی با گروه رقص مدیا در موزه‌ی هنرهای معاصر بارسلونا شرکت کرد. نمایشگاه «آشکار و نهان» که نتیجه‌ی این همکاری بود، 20 هنرمند بین‌المللی را معرفی کرد که آثارشان به‌طور آزادانه به تصویر آینده پرداخته بودند.

موزه بارسلونا کابلو مالاتسی

مالاتسی در دنیای هنر امروز سعی در گسترده‌تر کردن مفهوم کیوریتور دارد او با خوانش موقعیت فقدان‌های اجتماعی در تلاش است تا فضای بومی خود را به لحاظ کیفی ارتقا دهد. پروژه فوق‌لیسانس وی گسترش فضاهای مستقل فرهنگی در افریقای جنوبی بوده است.

مالاتسی به فعالیت‌های اقتصادی هنر در افریقای جنوبی توجه داشته و سعی در ایجاد این سؤال دارد که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های هنر برای گذران زندگی چه کنند. وی می‌گوید به‌سختی پانزده گالری خوب می‌توان در افریقای جنوبی پیدا کرد که فعال باشند.

در پروژه ونسا وی با انتشار یک راهنما سعی در کمک به هنرمندان دارد تا مراحل مختلف تولید هنری را به آنان آموزش دهد. وی معتقد است که جامعه هنری افریقای جنوبی ساختار سازمانی و مدیریتی مناسبی ندارد. درحالی‌که ما موزه، گالری و کیوریتور موزه داشته ولی به‌طور واقعی در اجتماع به‌طور مستقل حضور ندارد.

در سال جاری، منتظر پروژه‌ی مالاتسی در سه‌سالانه‌ی یوکوهاما باشید که در آن قرار است مجدداً با گروه رقص مدیا همکاری کند و همچنین در آرت‌فر دبی (که تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است) که در آن مالاتسی بخش ویژه‌ی «ساکنین» را کیوریتوری می‌کند و هنرمندان آفریقایی را معرفی می‌کند.

پی‌نوشت:

[1] – Kabelo Malatsie

[2] – STEVENSON gallery, Cape Town and Johannesburg

[3] – Witwatersrand

[4] – VANSA

بخش‌های قبلی این پرونده را اینجا مطالعه کنید:

چه کسی آینده‌ی هنر را متحول خواهد کرد؟ | مقدمه

هنرهای معاصر از نگاه هنربانان جوان | قسمت اول

نقش کیوریتورها و آثار ماندگار در تاریخ | قسمت دوم

جاسمین واهی هنربانی جوان با ایده‌ی مرئی و نامرئی بودن | قسمت سوم

لیلانی لینچ هنربانی با اولویت هنرمندان خارج از قطب‌های اصلی هنر | قسمت چهارم

مطالب مرتبط:

پرونده مرام‌نامه هنربانان

پرونده درس‌هایی برای هنربانان

پرونده‌ی کیوریتینگ، هنربانی و باقی ماجرا…

نویسنده