کریپتو آرت | دفتر مجازی ثبت اسناد رسمی آثار هنری

پرونده کریپتو آرت | بازار جدیدی در دنیای هنر | قسمت اول
کریپتو آرت | دفتر مجازی ثبت اسناد رسمی آثار هنری
چگونه‌نگری به NFT ها یا توکن‌های غیرقابل تعویض 
نویسنده: برایان درویتکور[1]
مجله هنرهای تجسمی آوام: شیدا عزیزی

کریپتو آرت رمزارزهای هنری و NFT ها

هنر و اثر هنری تا به امروز، همواره به واسطه سبک و مدیا (رسانه) تبیین شده‌اند، اما کریپتوآرت[2] یا هنر رمزی – این لقب غریب و تا اندازه ای نامانوس- واژه ای  نوین است که هنر را در ارتباط با نوعی فناوری جدید تعریف می کند. براساس این فناوری کلیه اطلاعات و داده های مربوط به هر اثر در یک دفتر کل ثبت و ضبط می شوند و از آن طریق امکان دسترسی و فروش آن فراهم می‌شود. از جمله ویژگی های بارز و حائز اهمیت این هنر موارد زیر می باشند:

  • تکثیر پذیر و توزیع پذیر است.(بدون از از دست دادن کیفیت)
  • قابل خرید و فروش است.
  • اثر تک نسخه محسوب می‌شود. این تک نسخه بودن به واسطه رکوردی ثبت شده در بلاکچین[3] تعیین می‌شود که در حکم امضا و شناسه اثر خواهد بود.
  • در ازای دریافت ارزهای دیجیتال- بیت کوین[4] و اتریوم[5]– معامله می‌شوند. این ارزهای دیجیتال را سپس می‌توان به ارزهای سنتی نظیر دلار و یورو تبدیل کرد.

به هر نسخه منحصر به فرد یک اثر هنری کریپتو آرت، “توکن غیر قابل تعویض” یا NFT[6] گفته میشود. این توکن ها در واقع نمایانگر تک نسخه بودن و قابلیت خرید و فروش اثر می باشند و در حقیقت سند مالکیت اثر کریپتو آرت در بلاکچین به حساب می آیند.

اما برای ساخت NFT یا توکن غیرقابل تعویض چه باید کرد؟

برای این کار می بایست یک فایل دیجیتال JPEGیا MP4 یا GIF که به منزله امضای منحصر بفرد اثر است طی مراحلی در بلاکچین صادر شود.[7] اثر هنری کریپتو آرت در واقع شامل ترکیبی از ویژگی های مختص به خود است، از یک طرف در بلاکچین دارای رکوردی است که منشا خلق اثر، مسیر تکوین و رشد آن را ردیابی میکند و از طرف دیگر طی قراردادی هوشمند شرایط مبادله و سیر فروش آن را تبیین می کند. نمایش و بازدیدNFT از طریق فضای مجازی کریپتو ووکسلز[8] بر دیوار گالری صاحب توکن فراهم می باشد. به این ترتیب که می توان بوسیله کیف پول مجازی و ارز مجازی اتریوم فضایی را در جهان مجازی کریپتو ووکسلز خریداری کرد و به آماده سازی آن به صورت گالری مجازی پرداخت و سپس آثار را بر دیوار آن قابل بازدید کرد.

ادراک و قضاوت ما درباره کریپتوآرت به نوع دیدگاه ما باز می گردد. شما می توانید به آن به صورت شکلی از هنر بنگرید که دارای ارزش، مالکیت و شبکه ارتباطی مختص به خود است و یا به آن به عنوان یک دارایی مالی بنگرید که ارزش خود را به واسطه تک نسخه بودنش  کسب کرده و صد البته این دارایی بر پایه های هنر نهاده شده است.

اکثر افراد تمایل بیشتری دارند تا ذهنیت خود را به دیدگاه دوم نزدیک کنند. توکن ها برای آنها درابتدا فقط یک دارایی در بلاکچین محسوب می شدن  و سپس رویکرد هنری به آن اضافه شد.

آنچه در این میان بسیار قابل ملاحظه به نظر می رسد میزان مبالغ بالایی است که در ازای خرید NFT ها پرداخت می شوند.آیا پرداخت مبلغ 580،000 دلار برای “گربه نایان”[9] رقمی عجیب به نظر نمی رسد؟ و یا اینکه چه عواملی در کریپتو آرت تعیین کننده ارزش واقعی اثر هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت مقدار مبادلات در بلاکچین معیار ارزش گذاری اثر کریپتو آرت هستند . عامل دیگر موثر در ارزش گذاری این آثار تک نسخه بودن آنهاست و همانطور که پیشتر گفته شد، این تک نسخه بودن را یک گواهی اصالت دیجیتال ثبت شده در بلاکچین تضمین کرده و آنرا قابل ردیابی می سازد.

کریپتو آرت رمزارزهای هنری و NFT ها
گربه نایان

NFT  و بازار آن

NFT ها این روزها در بلاکچین سروصدای بسیاری به پا کرده اند و کاربران بسیار زیادی را مجذوب سرمایه گذاری در آن در زمینه اصالت گذاری بر آثار کریپتوآرت کرده اند. امروزه استارتاپ های متعددی نظیر وریزارت[10]، آرتوری[11] و کودکس[12] وجود دارند که گواهی های اصالت اثر کریپتوآرت را صادر می کنند. این گواهی ها به مراتب در قیاس با شناسنامه های اثر هنری که بر کاغذ چاپ می شوند و سابقه اثر را ردیابی می کنند، قابل اطمینان تر هستند.

در سال 2014 پلتفرمی امریکایی به نام مونگراف[13] از تعدادی از هنرمندان دعوت کرد تا لینک URL تصویر اثر خود را در آن بارگزاری کنند تا بتوانند آنرا به صورت آدرس بلاکچین درآورده و تک نسخه بودن اثر را نشان داده و آن را قابل فروش کنند.

کریپتو آرت رمزارزهای هنری و NFT ها
Funny fishtank 2020

می توان از عوامل جذابیت کریپتوآرت و NFT ها برای مخاطبین آنها به موارد زیر اشاره کرد:

  • منبع درامد جدید برای هنرمندان معاصر به شمار می آیند.
  • سبب پیدایش فضایی شده‌اند تا در آن هنرمندان دیجیتال و غیر دیجیتال با پیش زمینه های مختلف به تبادل افکار خود می پردازند و ریسمان ارتباطی قوی تری ایجاد می کنند.
  • برای هنرمندان تازه وارد تسهیلات در نظر گرفته می‌شود.

با نگاهی دقیق به مساله کریپتوآرت و NFT ها این نتیجه حاصل می‌شود که این هنر وارث جریان هنری دهه 2010 میلادی قلمداد می‌شود که پتانسیل نوینی به بازار هنر بخشیده است. در این میان مساله این است که چگونه می توان اذهان رادیکالی را که نگرش سنتی به مالکیت اثرهنری، مولف اثر و جمع آوری اثر هنری دارند (نگرشی مربوط به دهه 90 میلادی) را با پروتکل های بلاکچین آشتی داد.

پی‌نوشت:

[1] Brian Droitcour

[2] Crypto Art

[3] Blockchain- زنجیره بلوکی سیستمی برای ثبت و ضبط داده‌ها است. این داده‌ها می‌توانند برای نمونه تراکنش‌های بانکی باشند یا اسناد مالکیت، قرارها، پیام‌های شخصی یا دیگر اطلاعات. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت ‌شده، تقریباً از بین می‌رود. مفهوم بلاک چین اولین بار با پیدایش بیت کوین به وجود آمد و پادشاه ارزهای دیجیتال از این راهکار برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران بهره برد.

[4] Bitcoin

[5] Ethereum

[6] Non-fungible Token

[7] Minting

[8] Crypto Voxels به جهان مجازی اطلاق می شود که میتوان به وسیله کیف پول مجازی بر پایه ارز مجازی اتریوم خریداری شود و در آن سازه هایی نظیر ساختمان , گالری و … ساخت .

[9] Nyan Cat نام ویدیویی بود در آوریل 2021 در یوتیوب بارگزاری شد.این ویدیو شامل موسیقی پاپ ژاپنی بود که بر انیمیشن گربه ای در حال پرواز در فضا با دمی به شکل رنگین کمان پخش میشد و در زمره پنج ویدیو با بیشترین بازدید  قرار گرفت.

[10] Verisart

[11] Artory

[12] Codex

[13] Monegraph این پتلفرم به خالقین آثار دیجیتال خدمات مشاوره ارائه می داد تا بتوانند برای اثر خود گواهی اصالت تهیه کنند و آنها را به فروش برسانند.

منبع: آرت نت (این مطلب علاوه بر برگردان انگلیسی به فارسی شامل بخش‌های افزوده شده و متناسب با موضوع می باشد.)

در همین ارتباط اینجا بیشتر بخوانید:

بازار هنر رمز ارزها را جدی بگیرید

نویسنده