گالری لولانگ نماینده هنرمندان جنبش‌های اصلی هنر معاصر در خیابان تهرانِ پاریس

گالری لولانگ Galerie Lelong

پرونده دنیای گالری­‌های پاریس | قسمت اول

مجله هنرهای تجسمی آوام: نجمه سادات فاطمی

گالری لولانگ

در سال ۱۹۴۶ در خیابان تهران در پاریس یک گالری نام Galerie Aimé Maeght تاسیس شد؛ که بعدها در سال ۱۹۸۱ دانیل لولانگ[1]، ژاک دوپن[2] و ژان فرمون[3] به جمع موسسان این گالری پیوستند و هسته ی اولیه ی تاسیس گالری لولانگ را شکل دادند. گالری لولانگ تا سال 1987 lelong- Maeght نامیده می­‌شد و پس از آن نت کنون به نام گالری لولانگ شناخته می شود.

گالری لولانگ

مدیران گالری در پاریس عبارت‌اند از ژان فرمون، دانیل لولانگ، ژاک دوپن و پاتریس کوتنسین[4]. در سال ۱۹۸۵ در زوریخ و همچنین در نیویورک با مدیریت مری ساباتینو[5] تأسیس و در سال ۲۰۰۱ به طبقه همکف فعلی خود در چلسی نقل‌مکان کرد.

گالری لولانگ از معتبرترین گالری‌های هنری و عضو انجمن فروشندگان هنر آمریکا در ایالات‌متحده است و نمایندگی هنرمندان برجسته معاصر از ایالات‌متحده، آمریکای لاتین، اروپا، آسیا و استرالیا را بر عهده دارد. همچنین گالری روی آثار به‌جامانده از هنرمندان مطرح قرن بیستم مانند خوان میرو[6] نیز کار می‌کند.

گالری لولانگ

نگاهی به جریان‌ها . هنرمندان فعال در گالری لولانگ گویای این است که به چالش کشاندن نگاه بینندگان و درک‌ غالب هنر مدرن و معاصر در سطح‌­های مختلف هنر بین‌المللی، از اهداف اصلی گردانندگان آن است.

 این گالری دهه‌ها، یکی از حامیان اصلی جریان های هنر معاصر بوده، همچنین در به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان زن در دوره‌ای که در جهان نادیده گرفته می‌شدند، نقش بسزایی داشته است. هنرمندانی همچون اتل عدنان[7]، زیلیا سانچز[8] و کارولی اشنمن[9] در اوایل دهه ۵۰ یا ۶۰ آثار خود را در لولانگ به نمایش می‌گذارند.

گالری لولانگ
JAUME PLENSA

توجه به مجسمه‌سازی معاصر یکی دیگر از نقاط قوت گالری است و با هنرمندانی مانند پتا کاین[10]، اندی گلدزورثی [11]، ژوم پلنسا[12] و اورسولا فون ریدینگزورد[13] که به‌طور مداوم مرزهای بیان سه‌بعدی را گسترش می‌دهند همکاری می‌کند.

گالری لولانگ
Andy Goldsworthy
گالری لولانگ
Andy Goldsworthy

گالری لولانگ سابقه طولانی در همکاری نزدیک با موزه‌ها و مؤسسات عمومی سراسر جهان برای حمایت از خلق آثار جدید، پروژه‌های هنری، نمایشگاه‌های انفرادی و موضوعی و انتشار آثار مربوط به هنرمندان خود را دارد. حمایت از هنرمندان گالری و آثارشان در فضای حرفه‌ای اقتصاد هنر  از دغدغه های اصلی گالری لولانگ به شمار می‌رود.

چاپ و انتشار کاتالوگ رزونه هنرمندان ( raisonnés) برای گردآوری و مستندسازی آثار هنرمند، ایجاد فضای گسترده تر ارائه ی آثار از طریق تولید نسخه های چاپی دستی و دیجیتال از آثار هنرمندان، چاپ کتاب و طراحی و ساخت مجسمه‌های عظیم به سفارش فضاهای عمومی و مشتریان خصوصی از جمله ی فعالیت های متنوع گالری برای پشتیبانی هنرمندانش به شمار می‌رود.

Nalini Malani

در دهه ۱۹۹۰ گالری میزبان هنرمندانی بود که نماینده جنبش‌های اصلی هنر معاصر بودند. هنرمندانی چون شان اسکالی،[14] گونتر فرگ[15]، اندی گلدزورثی[16]، ارنست پینیون- ارنست[17]، آنتونیو سائورا[18] و همچنین آنا مندیتا[19] این گالری شناخت بین‌المللی آثارش را افزایش داد. گالری بیش از بیست سال نمایندگی Cildo Meireles, the Estate of Ana Mendieta, and Alfredo Jaar را بر عهده داشته. امری که خصوصا امروزه در میان هنرمندان کمتر پیش می‌آید به طور مداوم با گالری خود متهدانه و مستمر همکاری کنند.

گالری لولانگ
Cildo Meireles

گالری لولانگ در نمایشگاه‌ها و آرت‌فرهای بین‌المللی برجسته هنر معاصر چون آرت بازل، بازل میامی، هنگ کنگ، فیاک پاریس، فریز لندن و نیویورک، آرکو مادرید، آرت بروسل و اکسپو شیکاگو[20] حضور دارد.

گالری لولانگ
LEONARDO DREW

این گالری به‌طور مرتب آثار اخیر چندین هنرمند بزرگ بین‌المللی «پیر آلچینسکی[21]، یانیس کونلیس[22]، ژائوم پلنسا[23]، آرنولف راینر[24]، کیکی اسمیت[25]، شان اسکالی[26]، آنتونی توپیز[27]» را به نمایش می‌گذارد.

گالری لولانگ
Cildo Meireles

گالری لولانگ
KRZYSZTOF WODICZKO
گالری لولانگ
JAUME PLENSA

ادامه پرونده دنیای گالری ها را اینجا بخوانید:

گالری های نیویورک

گالری های دبی

گالری های رم

گالری های شرق آسیا گالری آنومالی | قسمت اول

گالری های شرق آسیا گالری پروتین | قسمت دوم


[1] Daniel Lelong

[2] Jacques Dupin

[3] Jean Frémon

[4] Patrice Cotensin

[5] Mary Sabbatino

[6] Joan Miró

[7] Etel Adnan

[8] Zilia Sánchez

[9] Carolee Schneemann

[10] Petah Coyne

[11] Andy Goldsworthy

[12] Jaume Plensa

[13] Ursula von Rydingsvard

[14] Sean Scully

[15] Günther Förg

[16] Andy Goldsworthy

[17] Ernest Pignon-Ernest

[18] Antonio Saura

[19] Ana Mendieta

[20] Art Basel- Art Basel Miami Beach- Art Basel Hong Kong-Fiac Paris- Frieze London-Frieze New York- Arco Madrid-Art Brussels- Expo Chicago

[21] Pierre Alechinsky

[22]Jannis Kounellis

[23] Jaume Plensa

[24] Arnulf Rainer

[25] Kiki Smith

[26] Sean Scully

[27] Antoni Tàpies

نویسنده