گزارش نشست خبری ششمین دوسالانه دامون‌فر

گزارش نشست خبری ششمین دوسالانه دامون‌فر
سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر
دوسالانه دامون‌فر اینک پس از گذشت بیش از یک دهه و برگزاری شش نمایشگاه دوسالانه و نمایشگاه‌های بین‌ دوره‌ای از آثار منتخبین دوره‌های گذشته، یکی از جریان‌های فعال شناسایی و معرفی استعدادهای جوان در عرصه هنر است.

 
در نشست خبری روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۵ که پیرامون برگزاری ششمین دوسالانه دامون‌فر انجام شد، آقایان آیدین آغاداشلو رئیس هیئت داوران و سیف‌الله پویاراد مدیر این جشنواره با جمعی از خبرنگاران به گفتگو پرداختند.
در ابتدا آقای سیف‌الله پویاراد مدیر این جشنواره با نگاهی آماری به تشریح وضعیت دوره ششم پرداخت. این جشنواره دارای سابقه‌ای دوازده ساله می‌باشد و در آخرین دوره ۱۳۴۰ اثر از هنرمندان مختلف برای شرکت در جشنواره اقدام نموده‌اند که از این میان تعداد ۳۰۰ اثر توسط هیئت انتخابی متشکل از خانم‌ها معصومه مظفری، گلناز فتحی و پویا آریان‌پور انتخاب و نهایتا ۱۲۱ اثر از ۹۲ هنرمند جوان برای نمایش در گالری پردیس ملت انتخاب گردیده اند، وظیف گزینش منتحبین نهایی بر عهده خانم‌ها فرح اصولی، معصومه مظفری و آقای دکتر بهنام کامرانی بوده‌است. ریاست هیئت داوران این جشنواره نیز بر عهده آقای آیدین آغداشلو می‌باشد.دامون‌فر
پویاراد در راستای سخنان خود خاطر نشان کرد که دوسالانه دامون‌فر در کنار معرفی و کشف استعدادهای جوان در هر دوره از یکی از اساتید هنر تقدیر می‌کند که در دوره ششم از محمد ابراهیم جعفری تقدیر به عمل خواهد آمد.
او همچنین یادآور شد که این دوسالانه توسط یک شرکت خصوصی برگزار می‌گردد و هدف اصلی آن در تمام دوره‌ها معرفی و ایجاد فضایی برای هنرمندان جوان بوده‌است تا بتوانند به دنیای هنر حرفه‌ای وارد شوند.
آیین اختتامیه نمایشگاه منتخبین ششمین دوسالانه دامون‌فر به همراه مراسم گرامیداشت استاد محمدابراهیم جعفری جمعه این هفته ساعت ۱۷ در گالری پردیس سینما ملت برگزار خواهد شد.
در ادامه نشست آقای آیدین آغداشلو رئیس هیئت داوران به ارائه سخنانی در باب کیفیت این جشنواره و روند تکوینی آن از گذشته تا حال پرداخت. او با اشاره به اهمیت برگزاری هرگونه جشنواره با هر سطح کیفی در زمینه هنر به این نکته اشاره کرد که هرگونه حرکتی در راستای موضوع هنر فی‌النفسه دارای اهمیت هستند و این اولیوت فرهنگی فراموش شده را به جامعه یادآوری می‌کنند.دامون‌فر
او اما درباره جشنواره دامون‌فر اذعان داشت که این جشنواره طی روندی که تا کنون پیموده‌است در طول زمان کامل‌تر شده و امکانات بهتری را فراهم آورده‌است. او به نقاشان جوان زیادی اشاره کرد که فعالیت حرفه‌ای خود را از جشنواره دامون‌فر شروع کرده‌اند.او همچنین به درستی مطالبه جوانان برای برداشتن سهم از بستر جامعه هنری اشاره کرد و جشنواره دامون‌فر را بستری دانست که در آن این فرصت به هنرمندان جوان داده می‌شود. او این جشنواره را مکانی برای نمود یافتن علائق و شوقی دانست که از نگاه جوانان بر می‌خیزد و آثار این دوره جشنواره را به طور کلی آثاری محزون دانست. آثاری که بیانگر حزن شخصی و هنر هنرمند هستند. او همچنین به نمود امر جستجو در آثار این هنرمندان جوان پرداخت و برخی از اثار را نیز تلاش‌هایی در جهت نمود مهارت فنی و برخی را آثاری دانست که در تلاش هستند تا با هنر معاصر جهان همسو باشند. اما جدای از این مسئله او آثار هنرمندان جوان را بالذاته دارای امید، آرزو و حتی فخرفروشی و خودستایی جوانانه دانست. و آن را به عنوان جریان سیال متلاطم توصیف کرد.
در ادامه و در پاسخ یکی از خبرنگاران آقای پویاراد بین‌المللی کردن جشنواره را به عنوان برنامه آینده اعلام داشت و همچنین بر نقش حمایتی دامون‌فر در خرید آثار از هنرمندان و همچنین حمایت آنان برای ارتباط با گالری‌ها تاکید ورزید. همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های میان‌دوره‌ای از منتخبین سال‌های گذشته بر موضع حمایتی دامون‌فر از هنرمندانش صحه گذاشت.دامون‌فر
و آیدین آغدذاشلو نیز در جواب پرسشی پیرامون تاثیرات فضای آموزشی بر آثارجوانان، آثار دوره ششم را بیش از همیشه مستقل در نگاه توصیف نمود که در تاثیرات آکادمی و دانشگاه‌های هنری در آن کم‌رنگ است و تاثیرات اساتید حوزه هنر نقش بیشتری را ایفا می‌کند که به واسطه وجود اینترنت و رسانه‌ها این تاثیرات باز هم کم‌رنگ ‌تر شده و هنرمندان جوان بیش از پیش نگاه‌های مستقل خود را ارائه می‌دهند.
پویاراد همچنین در پایان به حمایت‌های معنوی حامیان جشنواره در برگزاری ورک‌شاپ اشاره کرد که همان‌گونه که می‌دانیم سفر به آلمان و شرکت در آکادمی فابر کاستل جایزه برگزیده اول هر دوره می‌باشد. برجسته‌ترین ویژگی دوره اخیر این جشنواره حضور رسانه‌های دیگری چون تصویرسازی و نقاشی دیجیتال و گسترده شدن مدیا بود. این نشست خبری هرچند به دلیل فاصله مکانی در فضایی سرد و بدون گفتگو به انجام رسید اما بستری را برای معرفی بیشتر این جشنواره فراهم آورد. دامون‌فر
در ادامه باید خاطر نشان کرد که جشنواره‌های هنری این چنین مانند دامون‌فر و نسل نو که تا کنون به طور مستمر نمایشگاه‌های دوره‌ای برگزار کرده و خیل عظیمی از هنرمندان جوان را به جامعه هنری معرفی کرده‌اند، برای ادامه مسیر خود نیازمند برنامه‌ریزی جدی و ساماندهی حمایتی برای ورود هنرمندان جوان به بازار حرفه‌ای هنر و همچنین ارائه سازوکارهای اقتصادی و جدی در ادامه مسیر می‌باشند. این گونه‌جشنواره‌ها همچنین در ایجاد و بالندگی لحن‌های مختلف هنری و آفرینش بستر چندصدایی در حوزه هنرهای تجسمی کشور نقشی تاپیر گذار و مهم ایفا می‌کنند که با تداوم و برنامه‌ریزی و پرهیز از جناح‌گرایی ممکن خواهد شد.دامون‌فر