نگاهی به نمایشگاه «زمانی از آن خود» حامد صحیحی در گالری طراحان آزاد
کشف و شهودی معنوی فراتر از زمان
سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی
زمانی از آن خود ؛ عنوان نمایشگاه نقاشی های حامد صحیحی است که به تازگی در گالری طراحان آزاد به نمایش درآمده. آثاری در خور توجه که هنرمند بیشتر از آن که به جنبه زیبایی شناختی و جلوه بصری آن توجه کند به دنبال مفهوم و به تصویر کشیدن دنیای درونی خود میگردد. حضور مؤلفه انسانی در تمام آثار، آنها را هدفمند جلوه کرده و پیچش و چیدمان المانهای انتزاعی را حول محور دنیای خیالی وی هویت بخشیده است. ناگفتنیهایی که در فضایی فرمالیستی تحت تسخیر خود هنرمند قرار دارد. صحیحی در اجرای آثارش همانند نمایشگاههای قبلی که تحت عناوینی همچون؛ خوابها و خاطرات، کتاب خوان، سرخط، جعبه سفید و …. برگزار کرده از دریچه نگاه خود به اتفاقات مینگرد و آنها را کاملا انتزاعی و در فضایی سورئال به تصویر میکشد. گاهی رنگها را آکروماتیک و گاهی کروماتیک انتخاب میکند و مخاطب را اصولا با تعاریف استعاری خود که در لایه لایههای کارهایش پنهان داشته درگیر میکند.
روایتگری در آثارش جزئی جدا نشدنی است و همواره همچون یک تصویرگر، ذهنیات و دل مشغولی خود را تحت عناوینی که انتخاب می کند مرور کرده و نقطهی آغاز و پایانی برای آن در نظر میگیرد . اصولا زمانی از آن خود؛ در پی هستی شناسی و چیستی متافیزیکی از جنس رفتاری دیگر با جوهره و ذات انسانی که درگیر گذر زمان است میگردد . وی عامل زیباشناسی را از مباحث استدلالی و روان شناختی مورد تحلیل قرار داده و نقش مایههایش را استوار بر فهم درونی خود از زندگی نشان داده است. هنرمند مفهوم گرایانه در آثار، خلقت را در بستر زمان ریشه کاوی کرده و سیالیت را غالب در کلیه آثارش به نمایش گذاشته است . روند تشکیل لقاح تا تولد با استعاره ی ترک خوردن یک تخم مرغ برای زایش در این دنیا و عبور از مسیر پر فراز و نشیب زندگی با اجرای فرمهای سنگ واره و اتاقهای پر از تیغ در تنهایی محض به گونه ای از رفتار درونگرایی را در مواجهه با مشکلات از وی نشان می دهد . او خود را نظاره گر تمام لحظه هایش میداند و در یک فضای سیال و فرا واقعی به کشف و شهودی آمیخته با رشد ناسازه های وجودی خود می داند . هنرمند با اندیشه ورزی این سیر و سلوک معنوی را در فضایی سیاه و سفید، سرد و خاموش و با محوریت تک ابژه انسانی خود به نمایش گذاشته و بدون محدودیت در اجرای فرمهایی که صرفا مخیله ذهنی اش را نشان می دهد با خروج از مرزبندی های معمول در پی خوانش معنایی است که در هنر عام کمتر می توان آن را جستجو کرد.
آثار حامد صحیحی قائدتا الهام گرفته از زندگی شخصی و متعلقاتش شکل گرفته ، فضایی که در خیال ، هر آشوب و سقوط و نظمی را متعلق به دنیایی درونی می داند و شاخصه هنر مدرن و انتزاعی در طراحی های وی می تواند باشد او مسیر زندگی را هستی شناسانه طی طریق می کند و در نهایت این راه را به نور و هدایت خدا میرساند و تنهایی خود را در اتصال به این قدرت بی همتا معنا می کند و حال و هوای آثارش را چه در ذات و چه در عالم تعقل در شکل گرفتن ماهیت وجودی انسان در پس تحمل رنج می داند ، رنجی که طلب انسان را برای وصل به عبودیت بیشتر میکند. سکوت در تنهایی و حضور در دنیایی به غایت ظلمت بار شاید جذابیتهای بصری به همراه نداشته باشد و جسم را آسایشی به ارمغان نیاورد ولی در پس این مراقبه کردن و غور در وجود ، اندیشیدن را در انسان ریشه مند می کند و معنایی در شکل و فرم را بدور از مادیت ملموس خلق میکند.
نقد نمایشگاههای دیگر به همین قلم را اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هیچهایی در پی تکرارهای بیجواب| نگاهی به «هیچ و همه» پرویز تناولی و شاگردان
به قلم الهه رحمانی خاکی
نمایشگاهی از آثار حجمی پرویز تناولی و شاگردانش چندی است در گالری باغ موزه کتاب برپا شده است . آثاری که همگی مفهوم گرایانه در پی به چالش کشیدن انسان و زندگی صنعتی او برگرفته از سرمشق های ” هیچ ” تناولی به حجم کشیده شده اند .
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقاشیخط و بیان معاصر در ذات هنر سنت گرا
نقاشیخط و بیان معاصر در ذات هنر سنت گرا نگاهی به نمایشگاه گروهی خط نقاشی با عنوان خط و معنا در گالری ایده سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی چندی پیش نمایشگاهی از آثار خط نقاشی های شش هنرمند با عنوان خط و معنا در گالری ایده برپا شده بود . آثاری که هر یک در مقوله و مفهومی جداگانه بر بوم نقش بسته تا نگاهی نو را نزد مخاطب در جهت این نوع از اجرا پدید آورد ؛ کارهایی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشیهایش
بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشیهایش یادداشتی بر نمایشگاه خط نقاشی بهرام حنفی در گالری ساربان سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی ظهور هنر خط نقاشی موجب شد تا عناصر درونی خوشنویسی با فرم بندی و ترکیبهای تازهتری به بیان حس و حال درونی این هنر اصیل و قاعده مند ایرانی به نوعی اعتلا در فضایی متفاوت دست یابد. هنری که امروزه دست مایهایی شده برای اجرایی ناب از طرحهای فرمالیستی و بافت و رنگ که مهمترین اصول […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی
آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی نگاهی به نمایشگاه آثار خوشنویسی فریدون علیار در گالری آیریک سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی از آخرین دستاوردهای هنرمندان خوشنویس ایرانی پس از خط نستعلیق رسم الخط شکسته نستعلیق است که در اواخر دورهی صفوی عمدتا به دلیل سرعت قلم خوشنویسان و نستعلیق نویسان جلوه کرد و فرم آن با رهایی و پیوستگی در حروف و سایش و کشیدگی دندانهها و کلمات و اتصالات خط نستعلیق به وجود آمد؛ این […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقد نمایشگاه نقاشیخط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا
نقد نمایشگاه نقاشیخط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خانکه آثاری ازشانزده هنرمند بهنام و پیشکسوت عرصهی خوشنویسی و نقاشی خط در گالری گویا با عنوان «بهار نقش و رنگ» گرد هم آورده شده تا هنردوستان این عرصه را به بازدید آثاری در خور توجه و تامل دعوت کند. هنرمندانی که هر یک با اسلوب و سبک و سیاق خود به اجرای آثارشان پرداختهاند که کنار هم قرار گیری این کارها […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده نقد نمایشگاههای سال ۹۶ به قلم الهه رحمانی خاکی
الهه رحمانی خاکی مدرس دانشگاه و منتقد هنرهای تجسمی است، او سابقه همکاری با مجله تندیس را دارد و به عنوان منتقد میهمان با سایت تندیس همکاری میکند، او همچنین به تازگی به تیم منتقدین برنامه هنرنامه از شبکه چهار سیما پیوسته است.
#نقد_نمایشگاه #الهه_رحمانی_خاکی