نمایش عمومی قرآن خطی کشف شده دانشگاه بیرمنگهام

تندیس: محققین دانشگاه بیرمنگهام اعلام کرده اند نسخه خطی قرآنی که در اختیار کتابخانه این دانشگاه است ممکن است قدیمی ترین نسخه قرآن موجود باشد.

koran_birminghamn

به کمک روش های علمی جدید و آزمایش های رادیو کربنی که بر روی کاغذ پوستی این قرآن انجام شده  قدمت آن را حدودا برای ۵۶۸ تا ۶۴۵ میلادی نشان داده است.این آزمایشها در دانشگاه آکسفورد انجام گرفته است.

اوراق این قرآن برای حدود یکصد سال بدون تشخیص قدمت آن در کتابخانه نگهداری می‌‌شد تا اینکه یک دانشجوی دوره دکترا هنگام تحقیق روی این اوراق تصمیم گرفت آنها را برای تعیین قدمت به واحد تاریخ‌گذاری رادیوکربن دانشگاه آکسفورد ارسال کند. نتیجه این آزمایش برای او و کتابخانه دانشگاه غیرمنتظره بوده است.

محققین به این نتیجه رسیده اند که این قرآن از اولین نوشته های صدر اسلام است و به همین دلیل از نظر میراث اسلامی و مطالعات اسلامی بسیار اهمیت دارد.

Susan Worrall, مدیر مجموعه های ویژه در دانشگاه Birmingham می گوید: آزمایشات رادیوکربن نتایج بسیاری جالبی داشته و به درک ما از اولین کپی های قرآن کمک شایانی می کند.ما بسیار خوشحال هستیم که چنین مدرک مهم تاریخی در این دانشگاه وجود دارد.

این قرآن خطی که از دوبرگ پوستی تشکیل شده است حاوی بخشهایی از سوره های ۱۸ تا ۲۰ است که با جوهر و به خط حجازی  نوشته شده است. سالها به اشتباه تصور می شده که این دو برگ مربوط به قرآنی است که متعلق به اواخر قرن هفتم است.مسئول بخش کتاب‌ها و متون خطی کتابخانه بریتانیا گفته است که قرآن کتابخانه بیرمنگهام حتی اگر هم در حیات پیغمبر کتابت نشده باشد قطعا قدمت آن به عصر سه خلیفه اول می‌رسد.

آزمایشها نشان میدهند حیوانی که این پوست از آن گرفته شده در زمان حضرت محمد یا با فاصله کمی از ایشان زنده بوده است. این بدین معناست که این قرآن به احتمال زیاد کمتر از دو دهه بعد از فوت حضرت محمد نوشته شده است.

قرار بر این است این نسخه بی نظیر جهت نمایش عمومی از تاریخ ۲ تا ۱۵ اکتبر (۱۰-۲۳ مهر۹۴) در موسسه هنر باربر از مجموعه دانشگاه بیرمنگهام  انگلیس ارائه شود

 

نویسنده