فراخوان نخستین جشنواره عکس چی‌چِست

تندیس: فراخوان نخستین جشنواره سراسری عکس چی چست با محوریت دریاچه ارومیه توسط وب‌سایت رسمی جشنواره منتشر شد. طبق اعلام دبیرخانه قرار است جشنواره در پاییز و زمستان ۹۴ در ارومیه برگزار گردد.

ستاد احیای دریاچه­‌ی ارومیه در راستای اهداف فرهنگی و پژوهشی خود در نظر دارد تا نخستین جشنواره­‌ی سراسری عکس چی­ چست را با محوریت دریاچه‌­ی ارومیه برگزار کند. بناست تا این جشنواره هر ساله به صورت رقابت حضوری در ارومیه برگزار گردد.
هدف از برگزاری این جشنواره تبدیل تمامی دغدغه ها و پیش بینی های روشن و تاریک به یک زبان مشترک و درخشان ، ماندگار و اثر بخش ، مابین رخداد و عکس العمل ها است .در هنر معاصر ، عکس به مثابه یک اثر به عنوان کامل ترین ساختار زبانی شناخته شده است و قطعا حضور هر اثر بدیع، گوشزد قاطعانه ای برای انجام وظیفه­‌ی انسانی در برابر این رخداد غم‌­انگیز می‌­باشد .

موضوعات :
دریاچه­‌ی ارومیه و همه­‌ی مسائل و مقتضیاتی که به ماهیت آن بازمی­گردد:
رویکرد انتقادی نسبت به وضعیت کنونی دریاچه ارومیه
نگاه ویژه به راهکارهای فرهنگی احیا و محافظت از دریاچه ارومیه
دغدغه­های ملی و نگرش مسئولانه در قبال احیای دریاچه ارومیه
از میان رفتن منابع طبیعی و پتانسیل­های گردشگری و تفریحی و درمانی دریاچه ارومیه
نمایش تغییر سیمای جغرافیایی در دو مقطع زمانی قبل و بعد بحران خشکسالی دریاچه ارومیه
نقش مردم در پیشگیری و مواجهه با بحران دریاچه ارومیه
تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بحران بر حیات ساکنین حاشیه دریاچه ارومیه

بخش­‌ها :
مسابقه در دو بخش تک عکس و مجموعه‌­ی عکس برگزار می­گردد.

آیین­‌نامه :
– شرکت تمامی عکاسان از سراسر کشور در این جشنواره مغتنم است.
– ثبت نام تنها از طریق سایت جشنواره به نشانی www.chichestfest.com انجام­‌پذیر خواهد بود.
هر شرکت­کننده می‌­تواند حداکثر ۵ قطعه عکس در بخش تک عکس و دو مجموعه شامل ۲ تا ۱۰ قطعه عکس در بخش مجموعه به جشنواره ارسال نماید.
– این جشنواره از نظر رویکرد هنرمندان به موضوع، تکنیک و ژانر عکاسی هیچ محدودیتی ندارد و تمامی آثاری که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع دریاچه­‌ی ارومیه بپردازند را شامل می­‌شود.
– عکس­ها باید با فرمت JPEG و حجم حداکثر ۵۰۰kb بارگذاری شود.
– در بخش مجموعه لازم است هنرمندان برای تبیین بهتر پروژه­‌های خود، نوشتاری را به صورت فایل word حداقل در ۱۰۰ و حداکثر در ۳۰۰ کلمه به عنوان بیانیه یا دیدگاه هنرمند بنویسند. این متن باید به شکلی گویا و مؤثر به فهم ایده­ی آثار کمک کند. در صورت نیاز به ارسال زیرنویس­های جداگانه برای عکس­ها این زیرنویس­ها نیز در همان فایل ارائه شود.
– عکاسان بایستی آثارشان را در بخش مجموعه به ترتیب ارائه در سایت بارگذاری کنند.
– امسال و در نخستین گام دبیرخانه با هدف بهره­‌گیری هرچه بیشتر از زبان و بیان نافذ عکاسی برای مقاصد فرهنگی خود و به منظور ارتباط هرچه بیشتر هنرمندان با موضوع دریاچه­ی ارومیه و حمایت از تولید آثار تألیفی و ایده­‌بنیاد در نظر دارد تا از چند پروژه­‌ی ساختارمند عکاسی مرتبط با موضوع حمایت مالی نماید. این حمایت مالی تنها در بخش مجموعه‌­ی عکس بوده و می­تواند همه‌­ی شیوه­‌های تولیدی عکس از مستند گرفته تا عکس­های صحنه­‌پردازی شده، طبیعت، فتومونتاژ و … را به شرط همخوانی با معیارهای ساختاری پروژه از جمله هدف­دار بودن، مفهومی­‌سازی و ایده­‌مندی، شامل گردد.
– متقاضیان استفاده از این حمایت مالی می­‌بایست ضمن ثبت نام در سایت پوشه­ای فشرده شده (.zip) حاوی بیوگرافی و سوابق عکاسی هنرمند و نیز پروپوزالی در خصوص تبیین اندیشه و ایده و نگاه ویژه­‌ی هنرمند نسبت به موضوع را ارسال نمایند.
– محتوای پروپوزال حتما باید دارای متنی به صورت فایل word در خصوص توضیحات ایده باشد، علاوه بر آن می­تواند شامل اطلاعاتی مانند ژانر، عکس­های اتود، طرح گرافیکی، استوری بورد و یا هر شکل بیانی دیگر باشد به شرطی که به بیان کلیات دیدگاه و اندیشه­‌ی هنرمند یاری رساند.
– به هرکدام از پروپوزال­‌های پذیرفته­‌شده تا سقف ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال کمک­‌هزینه جهت انجام پروژه­ی عکاسی تعلق خواهد گرفت و همچنین عکاسان در بازه­‌ی زمانی ۲۰ شهریور تا ۲۰ مهرماه به مدت چهار روز میهمان ستاد برگزاری جشنواره خواهند بود.
– عکاسان پذیرفته شده موظف­‌اند پس از حضور و انجام پروژه‌­ها، فایل نهایی مجموعه­‌های خود را جهت شرکت در بخش مسابقه تا پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه ارسال نمایند.
– دبیرخانه در نظر دارد تا به پاس تلاش­های فرهنگی استاد جواد پورصمد جایزه­ی ویژه­ای به نام ایشان به یک عکاس زیر ۲۵ سال اهدا نماید.
– دبیرخانه ارسال کننده را صاحب اثر می­شناسد، اما در صورتی که خلاف آن ثابت شود تمامی امتیازات متعلقه باطل و اثر مزبور از مراحل جشنواره حذف خواهد شد، در ضمن عواقب حقوقی آن نیز بر عهده‌­ی ارسال کننده خواهد بود.
– برگزارکننده مجاز است با حفظ حقوق مادّی و معنوی عکاس آثار منتخب را در امور نمایشگاهی، انتشاراتی، اطلاع‌­رسانی و تبلیغاتی خود استفاده نماید.
– عکاسانی که آثارشان به مرحله‌­ی داوری راه یابد، موظف­‌اند پس از اطلاع‌­رسانی فایل اصلی عکس را جهت چاپ به دبیرخانه ارسال نمایند.
– ارسال اثر به منظور قبول مقررات است و تصمیم‌­گیری در مورد مسائل پیش­بینی­‌نشده و تفسیر شرایط و مقررات به عهده­‌ی دبیرخانه می­‌باشد.
– آثار پذیرفته شده در کتابی نفیس چاپ و به همراه گواهی شرکت به صاحبان آثار اهدا خواهد شد.

تقویم جشنواره :
آخرین مهلت ارسال پروپوزال ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
اعــلام نتایــج پذیرفته‌­شدگان ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
انـجـام پـروژه­ هـای عـکـاسی ۲۰ شهریور تا ۲۰ مهر ۱۳۹۴
آخـریـن مـهلت ارســال آثـار ۱۰ آبان ۱۳۹۴
بــرپــایــی نــمایــشـگــاه ۲۰ آذر ۱۳۹۴
مــراســم اهــدای جـوایـــز ۲۷ آذر ۱۳۹۴

جوایز :
مجموعه عکس
نفر برگزیده : تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
تک عکس
نفر اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ریال
نفر دوم: لوح تقدیر و مبلغ ۱۲۰۰۰٫۰۰۰ریال
نفر سوم: لوح تقدیر و مبلغ ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ریال
جایزه­ی ویژه­ی استاد جواد پورصمد
تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ریال

هیئت داوران
سیف­لله صمدیان، رومین محتشم، مهدی مقیم‌­نژاد، محمود کلاری و صمد قربان­ زاده

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه – دفتر استان آذربایجان غربی : دکتر هادی بهادری
رییس ستاد برگزاری : دکتر محمد خزائی
دبیر جشنواره : علیرضا سعید هارویان
مدیر اجرایی : محمد حمیدی
دبیر علمی : علیرضا میرزایی
دبیرخانه : سعید نذیر حیدرلو
نشانی دبیرخانه : ارومیه – خیابان کاشانی – خیابان پاسداران – فرهنگسرای جوان ارومیه – کد پستی ۵۷۱۵۹۶۵۱۶۴
تلفن : ۰۴۴۳۳۴۳۲۹۵۲ فاکس : ۰۴۴۳۳۴۳۲۹۵۳
WEB : www.chichestfest.com
E-MAIL : info@chichestfest.com

chichestfest-poster

نویسنده