آرت فر سیاتل با حضور هنرمند ایرانی

تندیس، مریم روشن‍فکر: یک توپ بادی غول آسا، یک دکه صورتی بستنی فروشی و صفی از مردم مشتاق برای دیدن هنر جزء مناظری نیست که زیاد ما را به یاد شهر خاکستری سیاتل بیاندازد، اما این تجربه‌ای بود که کل مردمی که شب سه شنبه برای دیدن مراسم گشایش آرت فر سیاتل رفته بودند آن ‌را تجربه کردند.
اولین آرت‌فر سیاتل شب سه شنبه ۲۸ جولای با شرکت ۶۰ گالری از نقاط مختلف دنیا افتتاح شد. که شامل گالری‌های درجه یکی مانند گاگوسیان، زوییرنر و پیس بود.
اثر هنرمند ایرانی لیلا فرجیانی با عنوان « ساخت چین» که یک توپ ۱۲ فوتی بادی را نشان می‌دهد، بازدیدکنندگان بسیاری را به تجربه‌ای جالب در درون محل نمایشگاه نوید می‌دهد. همین طور دکه بستنی فروشی اسپنسر فینچ که در اوایل تابستان در نمایشگاه دیگری در سنترال پارک نیویورک نمایش داده شده بود بر این حس می‌افزاید. استفاده از این استراتژی برای جذاب جلوه داده نمایشگاه ایده ای هوشنمدانه محسوب می‌شود.

seatel_icecream

نگار فرجیانی که از سوی گالری ماریان ابراهیم در این آرت فر شرکت کرده، متولد یزد و فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه هنر تهران بوده و تا کنون نمایشگاه‌های متعددی در گالری‌های اثر و اعتماد در ایران برگزار گرده است. «ساخت چین» یک توپ بادی بزرگ است که در ارتباط دسترس مستقیم مخاطبان قرار گرفته و یک چیدمان تعاملی هنر در فضای باز محسوب می‌شود و تا کنون به شهرهای زیادی در دنیا سفرکرده است.این اثر در ایران ایده‌پردازی شده و در چین ساخته شده است. این توپ غول‌آسا با ظاهری شاد و نوستالژیک همزمان هم یادآور خاطرات کودکی ماست و هم به پرسش درباره مقیاس اقتصاد، جهانی شدن و همگن شدن فرهنگ‌ها می‌پردازد.

negar-farajiani-seatel
شرکت‌کنندگان در این حراج همان طور که از نمودار پیداست، به جز هفت گروه بقیه همه‌گی از ایالات متحده آمده اند و حدود یک سوم از نیویورک و ۱۳ درصد از واشنگتن در مقایسه با اکسپو شیکاگو، حراجی منطقه ای که از نظر وسعت بسیار از آرت‌فر سیاتل گسترده‌تر است، ( در برنامه آینده آن در سپتامبر بیش از ۱۴۰ گالری شرکت خواهند داشت.) به سختی چنین درصد بالایی از گالری های نیویورک را می‌توان در لیست آن دید، بلکه بیشتر شرکت کنندگان در آن از ایالت خودش ایلینوی می‌باشند و در زمینه بین‌المللی درست برعکس این است. (یک نکته : گالری‌هایی که در چند شهر شعبه دارند تنها یکبار و با احتساب شعبه مرکزیشان حساب می‌شوند.) حالا سوال این است که آیا این آرت‌فر نیز به جمع رو به افزایش رویدادهای هنری اضافه خواهد شد یا خیر؟

seattle_art_fair_breakdown_v5-01

 

[foogallery id=”10854″]

نویسنده