˝بازتاب پرتره‌ها در آثار هنرمندان معاصر ایران˝ در گالری ˝روگ اسپیس˝ نیویورک برگزار مي گردد.

۲۷ هنرمند معاصر ایرانی طی نمایشی که از ۱۷ تا ۲۹ سپتامبر (۲۷ شهریور تا ۷ مهر) با عنوان ˝بازتاب پرتره‌ها در آثار هنرمندان معاصر ایران˝ در گالری ˝روگ اسپیس˝ نیویورک برپا خواهد شد، معرفی می‌شوند.

مسعود نادر که نزدیک به ۳۰ سال است در زمینه مجموعه داری و کیوریت آثار تجسمی در آمریکا فعالیت دارد با همکاری رویا حیدری، نمایشگاه‌گردان این مجموعه است. در این نمایشگاه ۵۵ اثر از ۲۷ هنرمند ایرانی به نمایش در می‌آید که فهرست آن با محسن احمدوند آغاز شده و با صادق تیرافکن به پایان می‌رسد. مضمون این نمایشگاه پرتره است و عنوان آن را “بازتاب پرتره‌ها در آثار هنرمندان معاصر ایران” گذاشتیم.

او افزود: در این مجموعه ۵۵ تایی مدیاهای مختلفی مانند نقاشی، عکس و مجسمه وجود دارد. این نمایشگاه ۲۷ شهریور برای دو هفته در یک گالری در نیویورک افتتاح خواهد شد. من با ۳۳ هنرمند ایرانی را در آمریکا کار می‌‎کنم و بخشی از فعالیت‌هایی که انجام می‌‏دهم معرفی هنرمندان به موزه‎‌ها و مراکز مهم هنری است. یکی از فعالیت‌هایم در این بخش هم معرفی مرتضی پورحسینی، هنرمند جوان ایرانی به موزه متروپولیتن بود که در ‌‌نهایت منجر به خریداری سه اثر او از سوی این موزه شد.

نادر در ادامه اظهار کرد: من با همه هنرمندانم رابطه نزدیک دارم و سعی می‌‎کنم در انتخاب مسیر حرفه‌ای به آن‌ها کمک کنم. بخشی از این کمک‌ها به این صورت است که من پیش از نمایشگاه آثار را از هنرمندان می‌خرم. تمامی آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی آیند را هم از هنرمندان خریداری کرده‌ام.

این مجموعه دار آثار هنری در خصوص همکاری‌اش با کیوریتور دیگر این مجموعه گفت: در این نمایشگاه با خانم رویا حیدری که کلکسیونر بسیار فعالی هستند همکاری می‌‎کنم. به او چند موضوع پیشنهاد کردم و او پرتره را انتخاب کرد. او عقیده دارد که این نمایشگاه باعث می‌شود هنرمندان ایرانی بیشتر شناخته شوند و جهان متوجه شود که دیدگاه‌های مختلف و زاویه دید آنان از دنیا چگونه است. در این نمایشگاه وقتی شما کار‌ها را می‌‏بینید متوجه می‌شوید که هر یک از این هنرمندان با دیدگاه متفاوت و خاصی کار می‌کنند و این برای من بسیار اهمیت دارد.

مسعود درباره نحوه انتخاب آثار هنرمندان بیان کرد: با هنرمندی کار می‌‎کنم که احساسم با آثار او درگیر شود و برایم مهم است که یک هنرمند چه می‌گوید. هدف من از برگزاری این نمایشگاه این است که هنرمندان ایرانی در جهان شناخته شوند. خبر نمایشگاه الان در همه جا پخش شده است و بسیاری از هنرمندان ایرانی با من تماس گرفته‌اند تا کار‌هایشان را ببینم.

او در همین زمینه اضافه کرد: من اکنون بیشتر با هنرمندان جوان کار می‌‎کنم و تمرکزم در حال حاضر روی ۳۲ دو هنرمندی است که در نمایشگاه ماه آینده‌ام با آن‌ها همکاری دارم. آثار بعضی هنرمندان جوان حس خاصی به من می‌دهند و علاقه به همکاری را در من بر‌می‌انگیزند.

این کیوریتور باسابقه در خصوص میزان شناخته شدن هنرمندان ایرانی در عرصه جهانی بیان کرد: دو عامل خیلی مهم در زمینه هنر ایران افتاد. یکی از آن‌ها نمایشگاه “In and Out” بود که چهار سال قبل در موزه چلسی نیویورک برگزار شد و اتفاق بسیار مهمی برای هنرمندان ایرانی بود. دومین اتفاق برگزاری نمایشگاه “Modern Iran” در نیویورک بود. در این نمایشگاه آثار هنرمندان مدرن ایران از دهه پنجاه تا کنون به نمایش گذاشته شد. زمانی که آقای روحانی به آمریکا آمدند نیز از این نمایشگاه بازدید کرده و از فعالیت هنرمندان ایرانی در خارج از ایران ابراز خوشحالی کردند. نمایشگاه پیش روی ما هم در سالگرد “Modern Iran” برگزار می‌شود زیرا ما دوست داریم خاطره آن نمایشگاه را حفظ کنیم. در عین حال می‌‎خواهیم این پیام را نیز برسانیم که ما هنوز در عرصه هنر حرف‌هایی برای گفتن داریم و هنرمندان جوان ما به خوبی گذشتگان مشغول به کار هستند. جالب است بدانید که بیشتر هنرمندان حاضر در این نمایشگاه پس از انقلاب به دنیا آمده‌اند و ما دوست داریم این هنرمندان جوان را به دنیا بشناسانیم.

نادر در پایان درباره فعالیت‌هایی که پیش از این برای معرفی هنرمندان جوان ایرانی انجام داده گفت: تا امروز من سه نمایش برای صادق تیرافکن و دو نمایش برای مجتبی تاجیک برگزار کرده‌ام و مجموعه نمایش‌هایم از هنرمندان ایرانی به ۱۲ می‌‎رسد که در لندن، نیویورک، دوبی و میامی برگزار شده‌اند. من از اینکه با هنرمندان متعددی کار کنم خوشحال می‌‎شوم اما به هر حال توانایی‌های مالی و زمانی که در اختیار دارم من نیز دارای محدودیت‌هایی است، به همین دلیل هر سال به مجموعه هنرمندانی که با آن‌ها کار می‌کنم یک یا دو نفر اضافه می‌شود. البته ذکر این نکته نیز مهم است که هدف من از همکاری با این هنرمندان تنها دغدغه‌های مالی نیست. من تلاش می‌‎کنم ابتدا جایگاه یک هنرمند را بالا ببرم تا علاقه‌مندان به هنر، کلکسیونر‌ها و مراکز هنری مثل موزه‎‌ها او را بشناسند. این شناخت به مرور موفقیت مالی را نیز با خود به همراه دارد. نکته مهم این است که من با هنرمندان رابطه نزدیک دارم، با آن‌ها گفت‎وگو می‌‎کنم و به عنوان مدیر آن‌ها را راهنمایی می‌‎کنم. باید با هنرمند دوست بود و با او گفت‎وگو کرد.

گفتنی است؛ هنرمندانی که آثارشان در مجموعه یاد شده معرفی خواهد شد محسن احمدوند، سمیرا علیخانزاده، مجتبی امینی، رضا عظیمیان، ناصر بخشی، دادبه بصیر، بهار بهبهانی، بابک بیداریان، مجید بیگلری، حسین عدالتخواه، سارا قنبری، داریوش قره زاد، سپنتا قاسمخانی، نغمه قاسملو، محمد حمزه، فرساد لباف، مهدی میرباقری، آلیشیا مرصعی، احمد مرشدلو، امیر موسوی، جیسن نوشین، مرتضی پورحسینی، امیرحسین ردائی، لیلی رشیدی، آرش صداقت کیش، ژینوس تقی‌زاده و صادق تیرافکن هستند.

نویسنده