صمد در نمایش

تندیس، جاوید رمضانی: آرش تنهایی پس از برگزاری نمایشگاه تختی این بار به سراغ صمد بهرنگی رفته است و مجموعه‌ای از آثار خلق شده در ارتباط با این نویسنده مطرح را گرد آوری نموده است.

این مجموعه در گالری دنا شامل ده اثر تجسمی و حدود پنجاه اثر گرافیک است.
او که به دنبال یک تاریخ و لحن تجسمی یا شناخت‌نامه تصویری از شخصیت های تاثیر گذار تاریخی است سعی می‌کند که شرایط توجه به این گروه از اشخاص را فراهم آورد. به واقع این سمت گیری برای جمع کردن مستندات و باز خوانی تفکر جمعی درباره تاریخ معاصر و کارکرد آنان در فضای امروز است.
البته نمایشگاه صمد بهرنگی نسبت به تجربه قبلی یعنی مجموعه تختی با دقت و اصلاحات بیشتری شکل گرفته است. حرکت تنهایی بیشترکنشی نشات گرفته از هنری با رویکرد اجتماعی است که از یک سو متهم به استفاده از شهرت قدما برای کسب شهرت است و از سویی حرکت مثبتی است تا این عارضه انسان ایرانی یعنی نسیان تاریخی را درمان کند.
معرفی صمد در فضای فعلی و برای نسل فعلی خود از زیرکی و دغدغه های فرهنگی «تنهایی» حکایت دارد. چرا که ماهی سیاه کوچولو در مسیر خود دچار مخاطرات بسیاری است.
این نمایشگاه از تاریخ ۶ شهریور تا ۲۳ شهریور در گالری دنا برقرار است و آثاری از فرشاد آل خمیس، مرتضی خسروی، زرتشت رحیمی، یحیی رویدل، شواتیر، کیانوش غریب پور نفیر، اسماعیل قنبری، گلرخ نفیسی به نمایش گذاشته می‌‏شود. همچنین در بخش دیگری از این نمایشگاه مجموعه‎ای از طرح جلد کتاب‏‌های صمد، پوسترهایی درباره او و همچنین عکس‎ها و نامه‎های او نیز به نمایش گذاشته می‌شود که در میان آن‌ها آثاری از امیر اثباتی، وحید آتشی، آیدین آغداشلو، ضیاءالدین جاوید، بزرگ خضرائی، مصطفی رمضانی، بهزاد غریب پور، فرشید مثقالی، اردشیر محصص، مرتضی ممیز، تلخان ناب دل و… وجود دارد..
گالری دنا در خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴ واقع است. این نمایشگاه با مشارکت گالری قاب هفت و تا ۲۳ شهریور ماه پذیرای علاقه مندان خواهد بود . گالری شنبه ها تعطیل است . تلفن تماس: ۸۸۹۳۱۷۴۴

dena-behrangi

نویسنده