سومین دوسالانه خوشنویسی ایران در سعدالسلطنه قزوین افتتاح شد.

سومین دوسالانه خوشنویسی ایران در ۲بخش رقابتی و غیررقابتی در رشته‌های نستعلیق، شکسته‌نستعلیق و نسخ و ثلث با موضوع آزاد ۶شهریورماه در سرای سعدالسلطنه قزوین کلید خورد و مراسم رسمی معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز و تجلیل از هنرمندان ۱۳شهریور برگزار می‌شود.

دوسالانه خوشنويسي ايران همچون 2 دوره قبل به نام بزرگداشت يكي از خوشنويسان تأثيرگذار ايران نامگذاري شده و امسال در سومين دوسالانه به نام بزرگداشت استاد احمد سهروردي (ياقوت ثاني) برگزار مي‌شود.

نشست خبري دوسالانه سوم خوشنويسي ايران صبح روز گذشته در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد و مهدي احمدي دبير دوسالانه با توجه به اهميت و سابقه خوشنويسي در ايران گفت: ضرورت دارد روز خوشنويسي در پاسداشت و گراميداشت اين هنر در تقويم سالانه ثبت شود و از مسئولان درخواست داريم روز خوشنويسي به‌صورت رسمي در مناسبت‌هاي تقويمي قرار بگيرد. به گفته مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين، در اين دوره فرايندها و خروجي اين دوسالانه اصل بود تا خروجي آن بتواند جرياني توليد كند و الگويي براي دوره‌هاي بعد باشد. همچنين يكي از اهدافي كه اداره كل ارشاد قزوين دنبال مي‌كند تأسيس مدرسه خوشنويسي است كه اميدوارم تفاهمنامه آن با مديركل آموزش و پرورش استان به‌زودي نوشته و امضا شود.

دبير سومين دوسالانه خوشنويسي درباره آثار رسيده به دبيرخانه همچنين توضيح داد: در مجموع 854اثر به دبيرخانه ارسال شده كه با احتساب آثار نفيس هنرمندان پيشكسوت اين تعداد به 900اثر مي‌رسد. 400اثر به نمايشگاه راه پيدا كرده‌اند كه عبارتند از: 59اثر در بخش نستعليق شامل 34اثر در بخش رقابتي و 25اثر غيررقابتي. همچنين در بخش شكسته‌نستعليق 93اثر داشتيم كه 88اثر رقابتي و 5اثر غيررقابتي بودند. در بخش نسخ و ثلث هم 59اثر به‌دست ما رسيد كه 57اثر رقابتي بود. در رشته نستعليق 10نفر، شكسته‌نستعليق 7نفر و نسخ و ثلث هر كدام 5نفر به‌عنوان نفرات برگزيده انتخاب مي‌شوند.

در ادامه غلامحسين اميرخاني از اعضاي شوراي سياستگذاري سومين دوسالانه خوشنويسي ايران درباره بزرگداشت احمد سهروردي در سومين دوسالانه خوشنويسي گفت: متأسفانه بزرگداشت‌ها در كشور ما هميشه به‌صورت رگباري بوده كه تأثيري در ريشه فرهنگ و تاريخ ما نداشته است.

در پايان اين مراسم از پوستر سومين دوسالانه خوشنويسي ايران اثر عليرضا محبي رونمايي شد.

نویسنده