شهر هنر در برج میلاد

تندیس: نمایشگاه گروهی نقاشی و نقاشیخط شهر هنر در برج میلاد گشایش یافت.
نمایشگاه گروهی نقاشی و نقاشیخط «شهر هنر» با نمایش آثار بیش از ۷۰ هنرمند شاخص نسل¬های مختلف چون سهراب سپهری، هانیبال الخاص، ناصر اویسی و فریده لاشایی در برج میلاد تهران کار خود را آغاز کرد.
به گزارش ستاد خبری نمایشگاه گروهی نقاشیخط و نقاشی شهر هنر، دکتر جواد بختیاری، از نقاشان و خوشنویسان پیشکسوت، در آیین افتتاحییه این نمایشگاه که شامگاه دیروز در برج میلاد برگزار شد، با انتقاد از کمرنگ شدن نقاشی «فیگوراتیو» در آثار هنرمندان جوان ایرانی، تصریح کرد: متاسفانه نقاشی فیگوراتیو روز به روز کمتر و حتی گاهی به اولویت سوم و چهارم نقاشان ایران تبدیل شده است که این موضوع برای نقاشی ما خوب نیست.
وی افزود: اغلب هنرمندان ایرانی به نقاشی «آبستره» گرایش دارند و به سمت هنر رادیکال و انتزاعی لحظه‌ای می‌روند، این هنر مدرن به علت انتزاعی و معنا گریز بودن، علاقمندان زیادی دارد، اما نقاشی فیگوراتیو هم به موازات آن باید رشد کند.
بختیاری همچنین با اشاره به نمایش یکی از آثار نادیده هانیبال‌الخاص در این نمایشگاه، یادآور شد: یکی از آثار ارزشمندی که برای نخستین بار در اینجا دیدم اثر استادم هانیبال‌الخاص است که این اثر هم مثل سایر آثار ایشان نمایانگر شخصیت این هنرمند برجسته است، شلختگی این اثر حاکی از همان نظم-گریزی هنری استاد است.

فاصله نقاشی و جامعه را برداریم
دارنده خط طلایی نستعلیق، در ادامه هر یک از آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه را گزیده و نماینده‌ای از سلایق، سبک‌ها، فرم‌ها، و بینش های مختلف هنر نقاشی ایران خواند و گفت: تنوع آثار ستودنی است، باید از همه کسانی که این گونه‌ها و سلیقه‌های مختلف را زیر یک چتر گردآورده‌اند، قدردانی کرد. امروز همه مدیران اعم از مدیران شهرداری و غیره، هنرمندان و اهالی رسانه‌ها باید در خلق آثار هنری سهیم باشند، در سال‌های اخیر فاصله‌ای میان هنرمندان و جامعه ایجاد شده است که رسالت همه ما حذف این فاصله است، رسانه‌ها نیز می‌توانند با نقد آثار بازار نقد را گرم‌تر کنند و هنرمندان نیز باید نقدپذیرتر باشند.
به گفته این استاد نقاشی، محدودیت‌های اساسی در هنر نقاشی بسیار زیاد است اما در فضای محدود کارهای هنری ارزشمندی خلق شده است.

shahr-honar

رسالت اصلی هنرمندان و مدیران تبلیغ فرهنگ دیوار است
بختیاری با تاکید بر ضرورت تبلیغ فرهنگ تزئین دیوار با تابلوهای هنری، خاطرنشان کرد: امروز هنرمندان و صاحبنظران باید فرهنگ دیوار را به عنوان امری فرهنگی و نه امری اقتصادی تبلیغ کنند، در کشورهای خارجی دیوار در تزئین خانه‌ها نقش اساسی دارد و همه سعی می‌کنند دیوار مملو از تابلوهای هنری باشد اما در ایران بر عکس کف خانه مهمترین نقش را در تزئین خانه‌ها دارد که همین موجب اغتشاش در دکوراسیون خانه‌های ایرانی شده است.
وی افزود: سرمایه تزیین خانه‌های ایرانی باید صرف تزئین دیوارها شود، با ترویج این این فرهنگ شاهد ارتقای سطح سلیقه عمومی و تغییر استاندارهای هنری جامعه، افزایش تعامل میان هنرمندان و مردم و راه افتادن موج هنری در جامعه خواهیم بود.
این هنرمند پیشکسوت همچنین در پایان تاکید کرد: تحول در نقاشی امروز ایران به خوبی مشهود است، سنت‌ها در آثار جوانان قوی است و رنگ‌های گرم به خوبی خودش را نشان می‌دهد، اما هنوز این تحول در نقاشی ما سرگردان است، بنابراین هنرمندان جوان باید آثاری ساختارشکن‌تر خلق کنند.
دکتر مظفر رویایی، عضو کمیته نقاشی انجمن مجموعه‌داران ایران، در این مراسم گفت: یکی از دغدغه‌های ۳۵ ساله‌ام که هدف این نمایشگاه نیز هست، سهیم شدن جامعه در خلق آثار هنری است، بویژه سهم سرمایه‌گذار در خلق آثار غیر قابل اغماض است، زیرا ممکن است اثری بدون سرمایه‌گذار شروع شود اما استمرار پیدا نمی‌کند، چرا که هنرمند به تگناهای مالی می‌خورد و از ادامه راه منصرف می‌شود.
وی افزود: اقتصاد هنر در ۳۵ سال گذشته مغفول مانده‌است، اقتصاد عرصه هنر مثل سایر حوزه‌ها شامل چرخه تولید، توزیع و مصرف است که باید با تزریق مالی در این چرخه به هنر نقاشی کمک کنیم.

جامعه باید بهای التذاذ هنری را بدهد
رویایی با بیان اینکه پرداخت بهای التذاذ هنری در کشور ما باید فرهنگ شود، اظهار داشت: هنرمندی که اثری را برای التذاذ مردم خلق می کند باید مثل هر انسانی زندگی با منزلت داشته باشد و ما باید در ایجاد زندگی با منزلت هنرمندان سهیم باشیم و اینطور نباشد که التذاذ هنری ببریم اما هزینه های آن را نپردازیم.
امیر یگانه، مدیر آتلیه نقاشی چارچوب، در این مراسم با تقدیر از همکاری مدیران برج میلاد با هنرمندان و استقبال خوب مردم گفت: بیش از ۷۰ اثر نقاشی و نقاشیخط در این نمایشگاه در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است که بخشی از آنها را از مجموعه‌دارها گرفتیم و بخشی را از هنرمندانی که در ایران نبودند.
وی یکی از اهداف این نمایشگاه را ارتقای دانش و سلیقه هنری مردم عادی خواند و عنوان کرد: اکثر هنرمندانی که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش درآمده، تاکنون نمایشگاه‌های فروانی در داخل و خارج از ایران برگزار کرده‌اند، اما چون این نمایشگاه‌ها، در گالری‌های درجه یک بود، تنها طیف‌های خاصی مثل هنرمندان، گالری‌داران و مجموعه‌داران و کسانی که در فضای هنر قرار گرفتند، از آنها مطلع بودند، اما فضای حرفه‌ای و استاندارد که امروز در برج میلاد فراهم شده یک فضای عمومی است که مردمی از اقشار مختلف اعم از تهرانی و شهرستانی برای دیدن برج میلاد به اینجا می‌آیند، به همین دلیل اینجا را انتخاب کردیم؛ چرا که هنر نقاشی هنر مردمی است و ما باید فاصله مردم با این هنر را برداریم.
یگانه با دعوت از مردم برای بازدید از این نمایشگاه ابراز امیدواری کرد که فرهنگ نمایش آثار هنری در گالری‌های خاص و بازدیدکنندگان خاص جای خود را به نمایش آثار نقاشی در فضاهای عمومی با بازدیدکنندگان عمومی بدهد.
این هنرمند نقاشی و نقاشیخط، با بیان اینکه آثار به نمایشگاه درآمده نماینده کامل و جامعی برای این هنر نیست، بیان کرد: علاوه بر این هنرمندان، هنرمندان دیگر هستند که شاید من به آنها دسترسی نداشتم یا آنکه زمان برای ارتباط گیری کم بود، اما در این نمایشگاه چهار اثر نادیده از سهراب سپهری، هانیبال الخاص، ناصر اویسی و فریده لاشایی به نمایش درآمده است که از آثار شاخص این هنرمندان ایرانی است.
گفتنی است؛ نمایشگاه گروهی نقاشی و نقاشیخط شهر هنر تا ۲۷ شهریور همه روزه از ساعت ۹ الی ۲۱ در گالری شرقی برج میلاد تهران پذیرای عموم علاقه‌مندان است.

borj-milad

shahr-honar2

نویسنده