نخستین نشست بررسی کتاب‌های هنر معاصر در خانه هنرمندان

تندیس: نخستین نشست ازمجموعه  نشست‌های بررسی کتاب‌های هنر معاصر  چهارشنبه ۲۲ مهر (۱۳۹۴) در خانه هنرمندان​ ​برگزار می‌شود. این سلسله نشست‌ها به همت کمیته هنر​ ​معاصر گروه تاریخ هنر پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر،ترتیب داده شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده هنر، نخستین نشست از سلسله نشست‌های بررسی​ ​کتاب‌های هنر معاصر به همت کمیته هنر معاصر گروه تاریخ هنر پژوهشکده هنر​ ​فرهنگستان هنر و خانه هنرمندان ایران با هدف نقد و تحلیل علمی کتاب‌های​ ​منتشر شده در حوزه هنر معاصر، از ساعت ۱۷، چهارشنبه ۲۲ مهر (۱۳۹۴) در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

در این نشست که به تحلیل و​ ​بررسی کتاب «هنر در گذر زمان گاردنر: تاریخ فشرده هنر جهان» اثر فرد​ ​کلاینر اختصاص یافته، مهران مهاجر و محمد نبوی به نمایندگی مترجمان این​ ​کتاب به همراه کامبیز موسوی‌اقدم، از کارشناسان تاریخ هنر و هنر معاصر به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازند.فرد کلاینر، نویسنده این کتاب، استاد دانشکده تاریخ​ ​هنر و معماری دانشگاه بوستون است. وی در اثر خود ضمن وفاداری به نسخه​ ​مفصل کتاب «هنر در گذر زمان» هلن گاردنر به بازخوانی مجدد این اثر پژوهشی​ و آموزشی کلاسیک پرداخته است.

کتاب «هنر در گذر زمان گاردنر: تاریخ​ ​فشرده هنر جهان» پس از تلاش برای پاسخ به پرسش «چیستی تاریخ هنر» ​​به​ بررسی دوره‌های: «پیشاتاریخ و نخستین تمدن‌ها»، «یونان»، «امپراتوری​ ​روم»، «هنر صدر مسیحیت و بیزانس»، «جهان اسلام»، «سده‌های میانه»،​ ​«اروپای قرون وسطی و  دوره رومانسک» و سپس «هنر گوتیک» پرداخته است. سپس​ ​هنر اروپا از ۱۴۰۰ میلادی تا ۱۷۰۰ و پس از آن سیر تاریخ هنر در اروپا و​ ​امریکا از ۱۷۰۰ تا ۱۹۴۵ مورد بررسی قرار گرفته است. پنج فصل آخر نیز به​ ​«هنر جنوب و جنوب شرقی آسیا»، «چین و کره»، «ژاپن»، «آمریکا» و​ «آفریقا» اختصاص یافته است.

این اثر در ایران توسط جمعی از مترجمان و متخصصان فرهنگ و هنر ترجمه​ و از سوی انتشارات آگه به چاپ رسیده است. مصطفی اسلامیه، احمدرضا تقاء، هلیا دارابی، عبدالله کوثری، محمود​ متحد، فیروزه مهاجر، مهران مهاجر و محمد نبوی، مترجمان این کتاب هستند.

خانه هنرمندان ایران در تهران، خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی​ (فرصت شمالی)، باغ هنر واقع است.

ketab honar moaser

نویسنده