هر اثر هنری انکشاف خود است

تندیس: نشست نقد و بررسی از نمایشگاه یافت دریافت در آخرین روز از برگزاری این نمایشگاه با حضور هنرمندان تجسمی و شرکت کنندگان نمایشگاه و دیگر علاقه‌مندان در گالری لاله برگزار شد.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نگارخانه لاله در راستای تحلیل نمایشگاه‌های خود در سال جاری، عصر دیروز پنجمین نشست با عنوان «هنر، بازتاب من» از نمایشگاه گروهی «یافت دریافت» را برگزار کرد.

در این نشست صمیمانه که هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه هم در گالری لاله حضور داشتند، بهنام کامرانی (هنرمند تجسمی، مدرس هنر و منتقد)، کیوان عسگری (گرداننده نمایشگاه، هنرمند تجسمی و مدرس هنر) به صحبت‌هایی در خصوص یافتن و تجربه راه‌های متنوع برای بازتاب «روح و ذهن هنرمند» و اثر پذیری از بسترهای اجتماعی و ذهنی درخلق اثر هنری و نقد و بررسی آثار ۱۲ هنرمند شرکت کننده در نمایشگاه پرداختند.
در ابتدا کیوان عسگری درباره این نمایشگاه و نحوه گزینش آثار بیان کرد: این نمایشگاه دستاورد بچه‌هایی است که یا سال‌های سال است فعالیت خود را شروع کرده‌اند و یا به تازگی وارد این مسیر شده‌اند و قرار هم بر این بود به طور خاص و دقیق به فضای شخصیشان بپردازند.

وی ادامه داد: نکته مهمی که همه درباره‌اش فکر می‌کنیم اینکه بخشی از کار و فعالیت و فضای هنری مبنی بر شناخت و درک خود است. با انتخاب عناصر تصویری و واژگان تصویری فردی، بازتابی از درون فرد نمایانده می‌شود.

عسگری با بیان اینکه در این نمایشگاه افرادی انتخاب شدند که به شناخت رسیده‌اند، بیان کرد: افراد در مورد کار‌هایشان در قالب ادبی یا غیر ادبی مطالبی را نوشته‌اند که به رمزگشایی از کار‌هایشان کمک می‌کند.

در ادامه بهنام کامرانی درباره نوع تدریسی که به اهمیت دادن موضوع مربوط می‌شود، گفت: اهمیت دادن به موضوع نوعی از تدریس است که به جای آنکه فرم محورانه و یا تکنیک محورانه درس دهیم، موضوع محورانه درس دهیم که این رویکرد، رویکردی معاصر است. اساسا اثر هنری وابسته به بافت و زمینه‌اش است . هیچ‌گاه اثری را پیدا نمی‌کنید که اتصال به خالقش نداشته باشد. در این نمایشگاه حتی اگر کار‌ها به نحو دیگری چیده شود، معنای آن تغییر می‌کند.

وی افزود: امروزه تدریس‌های موضوع‌محور مهم شدند و با استقبال بیشتری به آن‌ها توجه و بها داده می‌شود، البته تکنیک یا فرم و تدریس‌های این چنینی هم کم‌بها نیستند. باید به این نکته توجه کرد که اساسا اینکه با موضوع مسئله را بفهمید اتصال بیشتری به آن پیدا می‌کنید. خوشبختانه از نسل ما این قضیه شروع شد و خوشحالم که در این نمایشگاه کار‌ها همین سبک و سیاق را دارد و البته شبیه هم نیست.

کامرانی با اشاره به اینکه هر کدام از هنرمندان شرکت کننده با ظرفیت‌ها و شرایط خود سراغ ماجرا رفته‌اند، ادامه داد: از هر کاری می‌شود خوانش روان‌شناسانه هم داشت. در این نمایشگاه موضوعات معاصر با شیوه‌های متفاوت مطرح شده است.

وی با ابراز علاقه نسبت به روش تدریس موضوع محورانه گفت: اگر بخواهم از دیدگاه هایدگر وارد شوم، هر اثر هنری یک جور انکشاف و منکشف کردن خود است. فقط هنرمندان می‌توانند این کار را که یک جور حقیقت و وجود را کشف کردن است، انجام دهند. در واقع همه آثار هنری شعر هستند به این معنا که وجه بیانی دارند.

این مدرس هنر با اشاره به کارهای حاضر در نمایشگاه بیان کرد: در این نمایشگاه کار‌ها در سبک‌ها و شیوه‌های متفاوتی وجود دارد. بعضی‌ها با جنبه‌های سمبلیک و فانتزی به سراغ موضوع رفتند. در خیلی از کار‌ها کلاژ و یا چاپ هم دیده می‌شود. از نظر من کار‌ها ماهیت فانتزی دارد و تصویرسازی در کار‌ها دیده می‌شود که قوت کار است.

کامرانی با اشاره به اینکه این نمایشگاه از فروش خوبی هم برخوردار بوده است، افزود: سیطره فروش در فضای هنری این روز‌ها خودنمایی می‌کند و البته چیز خطرناکی برای هنرمند است. ارزشیابی یک نمایشگاه به فروش نیست. باید از فکر کردن به بحث فروش در حین خلق اثر برکنار بود. باید مراقب باشید که فروش خیلی در شما سیطره نداشته باشد و بیشتر خودتان باشید که با کشف و شهود و خود بودن شما در تضاد قرار نگیرد.

کیوان عسگری در ادامه درباره کشف و شهودهای شخصی و نمود آن در این نمایشگاه بیان کرد: در سال‌های اخیر طبقه بندی‌های مختلفی در شکل گیری و پیشرفت آثار هنری شکل گرفته است. بزرگ‌ترین وظیفه هر انسانی در زندگی کشف نشانه‌های شخصی است که هنر این کمک را می‌کند. من به عنوان کسی که در روند جستجو هنرمند را همراهی می‌کند زمانی که کشفی اتفاق می‌افتد هیجانزده می‌شوم. بسیاری از افراد در مواجه شدن با خودشان هراس دارند اما هنر بستر عجیبی است که کمک می‌کند با خودمان مواجه شویم و به هیچ وجه کسی نمی‌تواند چیزی را مخفی کند.

وی با اظهار تعجب نسبت به نمایشگاه‌ها و یا آثاری که به یک شکل و با تبعیت از کسی پیش می‌روند، گفت: از نظر من گروهی که این‌گونه است مانند پژوهشگرانی هستند که مسائل و دغدغه‌های فردی را که از ایشان خواسته، پیش ببرند و هیچ حضوری از خود در آن کار نمایان نسازند.

در انتهای نشست نیز به پرسش و پاسخ میان هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه پرداخته شد.

نمایشگاه «یافت دریافت» به انتخاب کیوان عسگری از ۱۰ مهر آغاز شده بود و ۲۰مهر (دیروز) به کار خود پایان داد.

neshast7-lale

نویسنده