پوستر از صفر در خانه هنرمندان ایران

تندیس: نمایشگاهی از مجموعه پوسترهای حجت مجرد با عنوان «پوستر از صفر»، جمعه ۲۴ مهر ساعت ۱۷، در نگارخانه استاد «میرمیران» خانه هنرمندان ایران افتتاح خواهد شد.
این نمایشگاه مروری بر پوسترهای حجت مجرد، طراح ارشد و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران را در بر دارد.
در این نمایشگاه ۳۵ پوستر با رویکردی به موضوعات فرهنگی، هنری و اجتماعی با نگاه (مینی‌مالیستی) مانند کمبود آب، اطلاع‌ رسانی جریان‌های هنری، تئاتر، جنگ و صلح، آزادگان، گرافیک ایرانی، بزرگداشت بزرگان هنر و ورزش، تایپوگرافی اسماء الحسنی و محرم، ارائه می شوند.
این هنرمند در بخشی از بیانیه نمایشگاه خود آورده است: گرافیک در دنیای معاصر یعنی عصر انفجار اطلاعات، جایگاه بس رفیعی را به خود اختصاصی داده است؛ یک پوستر به گونه‌ای ساده تفاوت‌ها را در معرض دید می‌گذارد و سعی بر این دارد در کمترین زمان با بیننده ارتباط برقرار کند و اطلاعات لازم را متناسب با فرهنگ به مخاطب برساند. ارتباط و وسایل ارتباطی باید همچون هنر، بر فراز همه مذاهب و فرهنگ‌ها، تاریخ، دوران و تفات‌های جنسیتی قرار گیرد. در این فرصت و زمان هر کس باید اهمیت گفت و شنود میان ملت‌ها و فرهنگ‌ها را درک کند و در ترویج آن بکوشد. این پیامی است که ما باید آن را به نسل‌های آینده بیاموزیم.
حجت مجرد متولد سال ۱۳۵۲، طراح ارشد گرافیک، مدرس دانشگاه، رئیس انجمن هنرهای تجسمی اردبیل و عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است که پیش از این هم جوایز و رتبه های متعددی از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی کسب کرده است.
این هنرمند تا کنون دو نمایشگاه انفرادی در فرهنگسرای جوان تهران و نگارخانه قوام الدین اردبیلی برگزار کرده و در بیش از ۳۰ نمایشگاه گروهی نیز شرکت داشته است.
مجرد برگزاری نمایشگاه هایی در کشورهای قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، بنگلادش و … را نیز در کارنامه هنری خویش دارد.
وی برگزیده بخش پوستر هفتمین، هشتمین و دهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان کشور، برنده لوح افتخار بخش پوستر جشنواره هنرهای تجسمی کشور یادمان استاد پیرنیا، برگزیده بخش پوستر جشنواره کشوری و منطقه ای تئاتر (نمایش فدیه)،
برنده لوح افتخار و نفر اول طراحی پوستر(نمایش جریره)، برگزیده جشنواره «معلمان هنرمند»کشور، برگزیده بخش گرافیک رایانه پنجمین جشنواره سراسری باغ بسم ا…، برگزیده سیزدهمین و شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فنی و حرفه ای کشور، تقدیر شده اولین جشنواره بین المللی نگارش «محمد رسول ا…» و بسیاری جوایز دیگر نیز هست.
گفتنی است حجت مجرد داوری جشنواره‌ها و مسابقات بسیاری را در سوابق کاری خود دارد و آثار او در کتاب‌های متعددی به چاپ رسیده‌اند.
نمایشگاه «پوستر از صفر» تا ۳۰ مهر ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار این نمایشگاه، همه‌روزه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

poster-mojarad

نویسنده