ساختمان بانک ملی شاهکار معماری یورن اوتزن کامپوزیت شد!

جمعی از معماران و دانشجویان رشته معماری در اعتراض به تغییر نمای بنای بانک ملی شعبه دانشگاه تهران، مقابل این بنا تجمع کردند.

به گزارش تندیس به نقل از خبرنگار ایسنا، دکتر شیوا آراسته – معمار و مدرس دانشگاه – در این تجمع گفت: طی پیگیری‌هایی که ما انجام دادیم، حرف‌های ضد و نقیض زیادی از مسؤولان بانک ملی شنیدیم، به‌طوری که مسؤولان «دایره امور ساختمانی بانک ملی» از وقوع این اتفاق اظهار بی‌اطلاعی کردند و گفتند در تعطیلات تاسوعا این کار بدون اطلاع اداره ساختمان بانک انجام شده است و از سوی دیگر، رئیس شعبه به ما گفت که برای تعویض تابلو و نمای این ساختمان، از دفتر زیباسازی منطقه مجوز گرفته‌اند.

به گفته او، خریدن کامپوزیت برای نمای ساختمان، پروژه‌ای زمان‌بر است و نمی‌تواند فقط در مدت یک روز انجام شود و اظهار بی‌اطلاعی دایره ساختمان بانک ملی، این موضوع را مبهم می‌کند.کسانی که صبح ششم آبان‌ماه در مقابل بانک ملی تجمع کرده بودند، با امضای نامه‌ای خواستار ابطال مجوز تغییر نمای این ساختمان شدند.

Facae-N-01

به گزارش ایسنا، در این نامه آمده است: از ریاست کل بانک ملی شعبه دانشگاه و ریاست اداره ساختمان بانک ملی تقاضای رسیدگی به وضعیت ناهنجار بنای ارزشمند شعبه دانشگاه را داریم. این بنا با قدمت بیش از نیم‌ قرن و به‌دلیل داشتن طراح بین‌المللی، جزو آثار فاخر ایران و دنیا در دوره معاصر محسوب می‌شود. مقتضی است با برنامه‌ریزی و کمک گرفتن از متخصصان معمار، مرمت و احیا، بانک ملی نسبت به حفظ این اثر اقدامات شایسته‌ای را انجام دهد.

۱۴۴۶۰۲۴۵۷۹۶۴۲_photo_2015-10-28_12-52-58

آراسته همچنین به خبرنگار ایسنا گفت: حتی اگر ادعای مسؤولان مبنی بر نصب تابلو روی این بنای فاخر صحیح باشد، باید از قوانین خاصی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی پیروی کند.

او ادامه داد: بانک ملی موظف است برای مرمت و نگهداری این بنا از کارشناسان و مشاوران متخصص در این امر استفاده کند. دکتر پیروز حناچی – معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی – درپی انتشار این خبر و اهمیت آن، ثبت شعبه دانشگاه بانک ملی در فهرست آثار ملی را در اولویت قرار داده است.

به گزارش ایسنا، در چند روز گذشته، بخصوص روز تاسوعا، داربست‌هایی روی بنای بانک ملی در خیابان انقلاب نصب شد و قسمت‌هایی از سنگ نما برای جوش دادن این داربست‌ها شکسته و کنده شد.

این ساختمان متعلق به ۵۱ سال پیش و از آثار «یورن اوتزن» Jørn Utzon معمار نامدار دانمارکی و خالق اپرای سیدنی است. محدود بودن تعداد آثار این هنرمند در دنیا، بنای شعبه دانشگاه بانک ملی را به یک اثر بین‌المللی تبدیل کرده است.

این اثر دارای شاخصه های خاصی از معماری میباشد که در پلان برش خورده آن در تصویر زیر دیده میشود . ورود نور طبیعی و هوای تازه به ساختمان توسط برش های خارق العاده ای که در سقف ایجاد شده این ساختمان را جزو شاهکارهای نوین معماری قرار داده که متاسفانه قدر و منزلت آن در کشور ما به هیچ  وجه شناخته شده نیست .

Model-02

یورن اوتزن در ۱۹۵۹ این ساختمان را به سفارش بانک ملی ایران طراحی کرد .او از   Jorgen Saxild مهندس ارشد شرکت Kampsax-who خواست که این ساختمان را بسازد. برای دست یابی به نگاه شرقی و معماری اسلامی توانست همکاری Hans Munk Hansen معمار اطریشی را برای این پروژه جلب کند .اوتزان فقط یک بار توانست هنگام ساخت سازه ها به تهران سفر کند و پس از آن دیگر بنای ساخته شده را از نزدیک ندید.

Interior-01

اپرای سیدنی از دیگر شاهکارهای اوست.یورن اتزان در سال ۲۰۰۳ به خاطر همین شاهکار خود برنده جایزه معماری پریتزکر شد. این جایزه برابر با جایزه نوبل در رشته معماری است.این بنای کم نظیر، به صورت یکی از آثار تاریخی درآمده و در ژوئن سال ۲۰۰۷ نام آن در زمره آثار هنری ارزشمند در لیست بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی جهانی ثبت شد.این سالن عمارتی زیبا، بلند و صدف مانند است که روی پیش رفتگی‌ای در آب قرار گرفته و با بندر شهر سیدنی بسیار هماهنگی دارد.این بنای باارزش ۵۵ میلیون پوند هزینه داشته است. چون سالن اپرای سیدنی بزرگترین ساختمان مدرن در دنیا به حساب می‌آید.طراحی این سالن با کشیدن طرح‌های ناهماهنگ آغاز شد، این طرح‌ها را جورن اوتزون اوریل دهه ۱۹۵۰ کشید. او در حالیکه به قصر السینور، محلی که فیلم «هاملت» در آنجا تهیه می شد، خیره شده بود به این ایده دســت یافت.

© Photos by Hans Munk Hansen

Plan-02 Utzon Facade-02

Logo model-01  Interior-03  Interior-07 Interior-02

نویسنده