بنکسی: «استیو جابز» پسر یک مهاجر سوری، اما…

تندیس: بنکسی انگلیسی، هنرمند مطرح و جنجالی  گرافیتی، در آخرین اثر خود تصویری از استیو جابز بنیان‌کذار شرکت اپل را در اعتراض به سیاست‌های فرانسه و اروپا در برخورد با پناه‌جویان خاورمیانه، بر روی دیوار کمپ «جنگل» در کالایس فرانسه نقاشی کرده است. تعداد زیادی از پناهجویان در این کمپ با وضعیت بدی به سر می‌برند.

وی که این اثر را به منظور توجه و رسیدگی به سیاست‌های برخورد بد با پناهجویان خلق کرده است در بیانیه کوتاه همراه اثر می گوید: « ما اغلب می اندیشیم که مهاجرین باعث تخلیه منابع کشور می‌شوند. در حالیکه استیو جابز پسر یک مهاجر سوری بود. شرکت اپل امروز سودآور ترین شرکت دنیاست و سالانه ۷ میلیون دلار مالیات می پردازد و اینها همه به خاطر این است که آنها یک مرد جوان از شهر حمص سوریه را پذیرفتند.»

banksy

در این تصویر، استیو جابز با یک کیسه سیاه در دست و یکی از مدل‌های اولیه کامپیوترهای مکینتاش در دست دیگر ترسیم شده است و به ما می نگرد. پدر استیو جابز، ابوالفتح جندالی، در یک خانواده مسلمان در شهر حمص سوریه متولد شد و در حال حاضر در سن ۸۰ سالگی برای مدت طولانی ای است که در نوادا امریکا زندگی می کند و نایب‌رییس یک هتل در این شهر است. استیو جابز چهار سال قبل پس از دوره طولانی مبارزه با بیماری سرطان در پنجاه و شش سالگی درگذشت.

مسئولین فرانسوی در شهر کالایس، اعلام کرده اند برای محافظت از این گرافیتی آن را با شیشه یا پلکس شفاف پوشانده و تخریب آن جلوگیری می کنند.

پیشتر نیز دو اثر دیگر از بنکسی درباره بحران پناهجویان در اروپا، خلق شده بود.

نویسنده