آثار « مکرمه قنبری» در گالری ساربان به نمایش درآمد

تندیس: شامگاه جمعه ۴ دیماه ۹۴ نمایشگاه نقاشی مکرمه قنبری هنرمند خود آموخته با حضور جمعی از هنردوستان افتتاح شد.

به گزارش گالری ساربان این نمایشگاه شامل ۳۴ اثر نقاشی است که با تکنیک ترکیب مواد در ابعاد متفاوت روی کاغذ و تخته خلق شده اند روز جمعه ۴ دیماه افتتاح شد و تا ۱۴ دیماه ادامه دارد.

مکرمه قنبری نقاش خودآموخته ایرانی بدون داشتن سواد خواندن و نوشتن تصویرگر رویاها و داستان های زندگی اش شد.

اولین نمایشگاه آثار مکرمه قنبری سال ۱۳۷۴ در گالری سیحون با استقبال بی نظیری روبرو شد بطوری که پس از آن زندگی او جلو دوربین مستند سازانی چون ابراهیم مختاری در فیلمی به نام «مکرمه ،خاطرات و رویاها» و خانم هالی(Mrs. Holly) مستند ساز آمریکایی و چند کارگردان دیگر قرار گرفت.زندگی هنری مکرمه قنبری کوتاه اما پربار بود.

mokarame-sareban1

بنیاد پژوهشهای زنان ایران در آمریکا سال ۲۰۰۱ در دوازدهمین کنفرانس خود در دانشگاه استکهلم سوئد او را به عنوان زن سال برگزید.

موزه باورز کالیفرنیا در سال ۲۰۱۲ طی یک پروژه برنامه فیلم ، نقاشی و زندگی مکرمه قنبری را به نمایش گذاشت.

جایزه زن برتر سال ۱۳۸۱ را از رئیس جمهور وقت جناب آقای خاتمی دریافت کرد.

آثار او در بیش از ۴۰ نمایشگاه در ایران و دیگر کشورها به نمایش درآمده است.

مکرمه قنبری
مکرمه قنبری

مراسم بزرگداشت مکرمه قنبری با نمایش فیلم مستند «مکرمه،خاطرات و رویاها» و سخنرانی رئیس موزه،در موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۱۳۸۴ برگزار شد.بعد از درگذشت مکرمه قنبری برای حفظ آثار وی خانه اش به عنوان موزه در میراث فرهنگی ایران ثبت شد.

هر ساله جشنواره هنرمندان خودآموخته ایرن به مناسبت سالگرد درگذشت مکرمه قنبری در زادگاه وی روستای دریکنده،بابل برگزار می شود.

یکی از مهمترین دستاوردهای زندگی هنری قنبری ،آغاز جنبش هنری هنرمندان خودآموخته در ایران است که به همت خانه موزه مکرمه قنبری اکنون با عنوان «انجمن هنرمندان خودآموخته» فعالیت های خود را ادامه می دهد.

علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا ۱۴ دیماه همه روزه بجز سه شنبه ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری ساربان واقع در خیابن شهید بهشتی،خیابان صابونچی(مهناز)،کوچه مهماندوست،شماره ۸ مراجعه و یا با شماره ۸۸۵۰۴۲۲۶ تماس حاصل نمایند.

mokarameh-ghanbari1
مکرمه قنبری

mokarame-sareban

 

نویسنده