آیدین آغداشلو شوالیه هنر و ادب شد

آیدین آغداشلو هنرمند نقاش مطرح ایرانی ، دیروز سه شنبه ۲۲ دی ماه ۹۴، در محل سفارت فرانسه،  بالاترین نشان فرهنگ و هنر این کشور، شوالیه هنر و ادب را در حضور سفیر فرانسه در تهران، برونو فوشه دریافت کرد.

در این مراسم، برونو فوشه و داریوش شایگان درباره جایگاه هنر آغداشلو در ایران و جهان سخنانی ایراد کردند و آغداشلو نیز با سخنانى کوتاه از اعطاى این نشان تشکر کرد.

به نقل از صفحه رسمی این هنرمند و به گزارش قانون نشان هنر و ادب شوالیه که از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به هنرمندان و نویسندگان اعطا می‌شود، بیش از ۵۰ سال سابقه دارد و تاامروز تعدادی از هنرمندان و نویسندگان ایرانی این جایزه را از آن خود کرده‌اند. هدف جایزه هنر و ادب فرانسه به رسمیت شناختن نقش ویژه ادبیات و هنر در جهت گسترش این حوزه‌هاست و کسانی این جایزه را می‌توانند دریافت کنند که دست کم ۳۰ ساله باشند و در توسعه و غنی ‌کردن فرهنگ فرانسه نقشی داشته باشند. تا کنون به بسیاری از چهره‌های فرهنگی هنری کشور چون شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، رضا سیدحسینی، محمدعلی سپانلو، عباس کیارستمی، لیلا حاتمی، پری صابری، لیلی گلستان، جلال ستاری، داریوش مهرجویی، کامبیز درمبخش و محمود دولت‌آبادی تعلق گرفته است. نشان شوالیه شامل جایزه مالی نیست و تنها نشانی است که بر سینه هنرمندان و ادیبان نصب می‌شود و به پاس مجموعه کارهای یک چهره فرهنگی و هنری است.

aghlashloo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عکس برگرفته از صفحه ی هنرمند

نویسنده