بزرگداشت ویکتوریا افشار

پنجاه و دومین نشست پژوهشی هنر  که به بزرگداشت استاد ویکتوریا افشار، از پیشگامان هنر معاصر طراحی پارچه، اختصاص دارد، بعدازظهر یک‌شنبه ۲۵ بهمن ساعت ۱۶ تا ۱۹ در باغ نگارستان، موزه‌ی مکتب کمال‌الملک برگزار خواهد شد.

در این مراسم آقای دکتر مهران هوشیار و خانم دکتر ناهید عبدی به ایراد سخن خواهند پرداخت. در انتها نیز فیلمی از زندگی این هنرمند معاصر به نمایش درخواهد آمد.

به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی در این مراسم که توسط سازمان زیباسازی تهران برگزار خواهد شد، نمایشگاهی از آثار، اسناد و عکس‌های استاد ویکتوریا افشار پیش روی علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
victoria-afsharویکتوریا جهانشاهی افشار سال ۱۳۱۴ به دنیا آمد. او پس از پیوستن به هنرستان  تحت تعلیم استادانی همچون شکوه ریاضی و ویکتوریا دانشور نقاشی آموخت و سپس به دانشکده‌ی هنرهای تزیینی وارد شد و از محضر اساتید بنام دیگری چون جلال آل‌احمد، سیمین دانشور، لیلیت تریان، هوشنگ کاظمی و جلیل ضیاپور بهره برد. افشار با نیمه‌تمام گذاشتن دانشکده‌ی هنرها به آلمان سفر کرد و در آکادمی هنرهای زیبای مونیخ تحصیلات خود را تا مقطع دکترا در رشته‌ی «طراحی چاپ و پارچه» دنبال نمود. او پس از مراجعت به ایران در اوایل دهه‌ی ۵۰ شمسی رشته‌ی «طراحی پارچه» را در دانشکده‌ی هنرهای تزیینی بنیان می‌گذارد. این بانوی هنرمند از جمله اعضای هیئت علمی دانشکده‌ی هنرهای تزئینی است که سال‌ها مدیریت دپارتمان «طراحی پارچه» و «صنایع دستی» را هم به عهده داشت و در این ایام بیشترین وقت خود را صرف تدریس رنگرزی و چاپ باتیک کرد.

کتاب «فرآیند و روش‌های رنگرزی الیاف با مواد طبیعی» از جمله تالیفات ایشان است که  از سوی نشر دانشگاه هنر به چاپ رسیده است.
شایان ذکر است نمایشگاه آثار، اسناد و عکس‌های استاد ویکتوریا افشار تا روز یکشنبه ۹ اسفند پیش روی علاقمندان قرار خواهد داشت.

موزه‌ی مکتب کمال‌الملک در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان واقع شده است.

afshar

 

 

نویسنده