نکوداشت استاد نامی پتگر در خانه هنرمندان

چهل‌و‌سومین نشست پژوهشی در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی؛ چهل و سومین نشست پژوهشی با یاد مرحوم استاد نامی پتگر، بعداز‌ظهر چهار‌شنبه 16 مهر ساعت 17 الی 20 در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و در این مراسم آقایان هادی سیف، دکتر بهنام کامرانی و خانم مرسده لسانی به ایراد سخن خواهند پرداخت. در انتها نیز فیلمی از زندگی این هنرمند برجسته معاصر به نمایش درخواهد آمد.

در دنباله‌ی این مراسم که با همکاری سازمان زیباسازی تهران، خانه هنرمندان ایران و نشریه تندیس برگزار خواهد شد، نمایشگاهی از آثار، اسناد و عکس‌های استاد نامی پتگر در سالن استاد مرتضی ممیز پیش روی علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

نامی پتگر در سال 1325 شمسی در تهران متولد شد و از همان اوان کودکی زیر نظر پدرش استاد علی‌اصغر پتگر به آموزش نقاشی پرداخت. اگرچه در آغاز در هنرستان عالی موسیقی به تحصیل اشتغال داشت ولی پس از چندی موسیقی را رها کرد و به طور جدی به نقاشی روی آورد. وی چند بار به تحصیلات عالی در زمینه هنر پرداخت ولی پس از چندی با هر نوع آموزش آکادمیک دچار تعارض شد و آموزش سینه‌به‌سینه‌ی استاد و مطالعه گسترده و تحقیقاتی درباره زیباشناسی، نقاشی و تاریخ هنر را بر هر گونه آموزش دیگر ترجیح داد.

نامی پتگر در سال 1344 آتلیه و آموزشگاه آزاد طراحی و نقاشی مستقل خود را در تهران تأسیس کرد و به ادامه کار پدرش و عمویش استاد جعفر پتگر پرداخت. او سفرهایی به اروپا داشت و دانسته‌های هنری خود را افزایش داد و در نمایشگاه‌های متعددی شرکت جست. وی پس از انقلاب در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تدریش نمود. و از سال 1376 با مهاجرت از تهران و زندگی هنرمندانه خود را در نوشهر در استان مازندران پی گرفت.

در آثار نقاشی و طراحی استاد پتگر همواره نگاه تغزلی و عارفانه با ترکیب‌بندی و رنگ‌پردازی‌های ویژه وجود داشت و در نقاشی‌های فیگوراتیو نیز جنبه‌های از تفکرات سمبولیک را ارائه می‌داد. نامی پتگر در سن 63 سالگی در 8 مرداد 1387 دار فانی را وداع گفت.

گفتنی است: نمایشگاه آثار، اسناد و عکس‌های استاد نامی پتگر تا 25 مهر‌ماه پیش‌روی علاقمندان قرار خواهد داشت. خانه هنرمندان ایران در خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی، باغ هنر واقع شده است.

نویسنده