مدیر موزه لوور در ایران

هیاتی از کارشناسان موزه لوور فرانسه همراه با ، ژان لوک مارتینس ( مدیر موزه لوور )، یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ دیداری از موزه ملی ایران داشتند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین جلسه تخصصی با حضور مدیران موزه‌های ملی ایران و لوور، برگزار شد که دو طرف بر اساس تفاهم نامه مشترک بین موزه لوور با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص برنامه های مشترک آتی به بحث و مذاکره پرداختند. یکی از موضوعات اصلی این جلسه بحث درباره مجموعه‌های حاصل از کاوشهای باستان‌شناسان فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم و قرن بیستم در مکانهایی مانند سیلک، شوش و …. بود که در دو موزه لوور و موزه ملی ایران نگهداری می شوند. از آنجا که بسیاری از آنها هنوز بطور کامل مستندسازی و بررسی نشده اند، برنامه ریزی برای انجام مطالعه این مجموعه ها و انتشار نتایج آنها از اولویتهای آتی هر دو موزه است و هر دو موزه در زمینه تشکیل بانک داده های مشترک اقدامات لازم را انجام خواهند داد. همچنین آقای مارتینس اظهار داشت که می‌توان نمایشگاهی از اسناد، طرحها و نقشه های منتشر نشده از کاوشهای قدیمی هیاتهای فرانسوی در ایران را برگزار کرد.

مدیر لوور

دکتر نوکنده نیز اظهار آمادگی کردند که نمایشگاهی از آثار موزه لوور را در موزه ملی ایران برگزار کنند که با استقبال آقای مارتینس مواجه شد. از دیگر موضوعات این جلسه تبادل کارشناسان و برپایی دوره های آموزشی تخصصی موزه داری و علوم وابسته به آن برای کارشناسان موزه ملی ایران بود که توسط آقای مارتینس پیشنهاد شد. در پایان دو طرف توافق کردند که کمیته فنی مشترکی درباره یک برنامه پنج ساله تشکیل گردد تا طرح های مورد نظر بررسی و متناسب با آن برنامه های اجرایی تعریف شود.

پس از این جلسه، هیات فرانسوی به همراهی مدیر موزه ملی از موزه های ایران باستان، موزه پیش از تاریخ و موزه اسلامی موزه ملی ایران بازدید کردند. در این بازدید تغییرات و بخشهایی که اخیرا به موزه ملی ایران افزوده شده اند مانند موزه پیش از تاریخ و موزه دوران اسلامی بسیار مورد توجه هیات فرانسوی قرار گرفت.

لوک مارتینس و هیئت همراه در اصفهان

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان وی در این دیدار از مجموعه جهانی کاخ موزه چهلستون، مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق، کارگاههای صنایع دستی اصفهان، موزه موسیقی اصفهان، مجموعه جهانی میدان امام، مجموعه جلفا، کلیسای وانک و همچنین موزه خاچاطور گساراتسی دیدار کرد.

وی در این دیدار تأکید کرد، اصفهان، شهرموزه ای در زیر آسمان است که برای دیدن تمامی آثار آن به چند روز زمان نیاز است.

وی همچنین در جمع خبر نگاران اصفهانی تصریح کرد: پیش از سفر به اصفهان، در دوره های آموزشی شناخت هنر و معماری مشرق زمین شرکت نموده و اطلاعاتی درباره ایران و بویژه اصفهان کسب نمودم، لذا امروز خوشحالم که توانستم اصفهان را از نزدیک ببینم و آموخته های خود را با آنچه دیده ام مقایسه کنم.

وی در ادامه دیدارش از اصفهان که تنی چند از مسئولین موزه لوور نیز وی را همراهی می کردند با مدیر کل میراث فرهنگی استان و تعدادی از مدیران این اداره کل دیدار کرد.

در این دیدار فریدون اله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: استان اصفهان با پیشینه تمدنی ۷ هزار ساله و وجود هزاران اثر تاریخی یکی از مهمترین مراکز میراث تمدنی در جهان و همچنین یکی از مهمترین محورهای گردشگری در ایران به شمار می رود.

مدیر موزه لوور

 

اله یاری همچنین تأکید کرد: امروزه ایران به عنوان یکی از امن ترین مقاصد گردشگری به ویژه در جنوب غرب آسیا به شمار می رود، لذا بسیار تمایل داریم تا ارتباطات فرهنگی خود را با اروپا و بویژه فرانسه از طریق صنعت گردشگری افزایش دهیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همچنین تصریح کرد: بی شک ارتباطات فرهنگی ایران و فرانسه از سابقه ای طولانی برخوردار است، بگونه ای که بسیاری از گردشگران و مستشرقان فرانسوی همچون شوالیه شاردن، ژان تاورنیه، پیر لوتی، مادام دیولافوآ، از چهار سده پیش تا سده های اخیر به ایران سفر کرده و مطالب متنوعی را درباره حیات اجتماعی و فرهنگی مردم ایران و بویژه اصفهان را به رشته تحریر در آورده اند.

وی همچنین ضمن تشکر از حضور مدیر موزه لوور، و هیئت همراه در ایران و همچنین اصفهان ابراز امیدواری نمود با توجه به اینکه موزه لوور اشیاء ارزشمندی از تمدن ایرانی را در اعصار مختلف در خود جای داده، این نکته می تواند به توسعه تعاملات فرهنگی و توسعه گردشگری میان دو کشور بزرگ ایران و فرانسه بینجامد.

در ادامه این نشست مدیر موزه لوور، هم ضمن سپاسگزاری از میهمان نوازی مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ عنوان کرد: امروز از ما در اصفهان به شایستگی تمام پذیرایی شد و خرسندم به اطلاع شما برسانم، مهمترین مأموریت من در سفر به ایران و همچنین اصفهان، تلاش در راستای گسترش همکاریهای سازمان میراث فرهنگی و موزه لوور در کشور فرانسه است.

 

ژان لوک مارتینز همچنین تأکید کرد: با دیداری که از تهران و همچنین اصفهان داشتیم، من و همکارانم متقاعد شدیم که می توانیم در قالب امضای تفاهمات فی مابین، تعاملات فرهنگی میان این دو حوزه را برقرار نماییم .وی همچنین ضمن ابراز خرسندی از سفرش بعه ایران خطاب به مدیر کل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: بی شک من و همکارانم خرسندیم که پذیرای ما در این دیار تاریخی شدید، با این وصف باید به اطلاع شما برسانم که من و بسیاری از شهروندان کشور فرانسه اطلاعات زیادی درباره کشور شما داریم، لذا صراحتاً عنوان میکنم که سفر به اصفهان، رؤیای بسیاری از مردم فرانسه است، لذا پس از بازگشت به فرانسه پیام صلح، دوستی و میهمان نوازی شما را به مردم فرانسه ابلاغ خواهم کرد.

 

 

 

نویسنده