پارارگون در عکاسی |نگارخانه پردیس

| عنوان: پارارگون در عکاسی
| نمایشگاه فتوآرت مجموعه آثار زینب ثقفی و گروهی از هنرجویان ورکشاپ آلترناتیو
 معرفی روش وتکنیک‌های عکاسی آلترناتیو 
پارارگون
اعظم شادپور

باغ موزه هنر ایرانی | نگارخانه پردیس

| گشایش: جمعه ۱۰ اردیبهشت  ۱۳۹۵ ،از ساعت ۱۷ الی ۲۰

| پایان: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

| بازدید: همه روزه (۱۰_۱۹)

| آدرس: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی،سه راه دکتر حسابی، شماره ۳۰ ، باغ موزه هنر ایرانی

پارارگون
امیر کوشامنش

عکاسی آلترناتیو (Alternative Photography)  به شیوه هایی از عکاسی  و چاپ اطلاق می شود که بر پایه نگاتیو بوده و به صورت دستی انجام می‌گیرند، و باعث ایجاد ویژگی‌های منحصر به فردی در عکس می‌گردند که آن را به  نقاشی نزدیک می‌گرداند. یگانگی هر اثر چاپ شده و تفاوت آن با سایر نسخه‌ها، ایجاد جلوه‌های بصری ویژه، کیفیت بسیار بالا و ماندگاری طولانی، موجب گردیده این نوع از چاپ در دنیای عکاسی معاصر مورد توجه واقع شود و هنرمندان معاصر به ویژه هنرمندان بینا رشته‌ای نسبت به آن علاقه زیادی نشان دهند.

پارارگون
زینب ثقفی

از سال ۱۳۸۴، زینب ثقفی دانش‌آموخته رشته عکاسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، با همکاری و سرپرستی دکتر جاوید رمضانی هنرمند و مدرس هنر اقدام به راه‌اندازی لابراتواری جهت انجام امور چاپ های آلترترناتیو و احیاء نمودن این رشته در ایران نمودند. تولید رسالات تخصصی علمی و انجام آزمایشات عملی و برگزاری نمایشگاه‌های هنری از جمله اقداماتی بود، که این گروه در زمینه معرفی این رشته به جامعه هنری و عکاسان ایران انجام دادند.

اینک این گروه در مجموعه مرکز تخصصی هنر، مدرسه تخصصی عکاسی، گرد هم آمده‌اند و با بنیانگذاری کارگروه « عکاسی آلترناتیو» اقدام به برگزاری ورک شاپ‌ها و کلاس‌های آموزشی در انواع مختلف چاپ‌های این رشته نموده‌اند.

این گروه همچنین با برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار هنرجویان سعی در معرفی هرچه بیشتر این رشته به جامعه هنری دارد.

پارارگون در عکاسی آثار عکاسی و چاپ آلترناتیو زینب ثقفی به همراهی: نگین فیروزی_ امیرکوشامنش_ سارا بافتی‌زاده_ امیر‌علی چیت‌ساز_ سیاوش عیدانی_ محمد شاه حیدری_ محدثه شادمهر_ اعظم شادپور و بهراد شریفی
پارارگون
زینب ثقفی
پارارگون
 کانت اولین کسی است که از واژه پارارگون با مفهوم قاب در توضیح نقاشی استفاده می کند و در آن قاب یا پارارگون عبارتست از کلیه اموری که به اثر هنری تعلق می گیرد اما جز لاینفک آن نیست، اما دریدا در نقدی که بر این مفهوم دارد، این موضوع را مطرح می کند که عناصر درونی و بیرونی اثر هنری را نمی توان مشخصا از یکدیگر تفکیک نمود. به نظر دریدا گونه ای مناسبت دیالکتیکی پیرامون اثر و قاب وجود دارد و این دو در همین مناسبت است که عینیت می یابند.
و در همین راستاست که پارارگون در عکاسی به معنی همه آن چیزیست که هم از عکاسی مستقل و هم جزئی از آن است و این نظریه در رشته مفهومی فتوآرت  که در بستر کارماده عکس  معنا می یابد  کاربرد عملی و تئوریک  دارد آنچنان که متن اصلی ذات بازنمایانه عکاسی است و حاشیه و قاب تکنیک ها و شیوه های این نوع بازنماییست که در اینجا  چاپ آلترناتیو در جایگاه قاب مطرح می گردد،  نوعی از عکاسی که به شیوه های عکاسی و چاپ خارج از روند عکاسی مرسوم می پردازد، استفاده از دوربین های غیر معمول، و روش های چاپ قدیمی که امروز در خارج از دنیای عکاسی به عنوان امری هنری و موزه ای مورد استفاده قرار می گیرند. عکاسی آلترناتیو به عنوان فتوآرت با قرارگیری در جایی میان نقاشی و عکاسی به واسطه یکه گی و منحصر به فرد بودن و غیر قابل تکرار بودن هر اثر و همچنین استفاده از نور و مواد حساس به آن در تولید امروزه در بستر هنری جهان دارای جایگاهی ارزشمند و قابل اعتناست، جایگاهی که در هنر ایران مورد غفلت واقع شده است.
​جاوید رمضانی​
پارارگون
نگین فیروزی

نویسنده