شریعت پناهی |گالری نیاوران

سید اسد الله شریعت پناهی در گالری شماره ٢ فرهنگسرای نیاوران

مدیا: نقاشی

گشایش۶ خرداد

پایان: ١٣ خرداد

بازدید: ساعت

نشانی:تهران/خیابان پاسداران/مقابل پارک نیاوران/فرهنگسرای نیاوران

 

شریعت پناهی

سید اسد الله شریعت پناهی به سال ۱۳۱۷ خورشیدی در محله لتیبار سمنان دیده به جهان گشود. دوره ابتدایی را در دبیرستان هدایت (جهادیه امروزی) و دوره متوسطه را در دبیرستانهای ارگ (پهلوی سابق)  و دهخدا به پایان رسانید. در دوران تحصیل به سبب علاقمندی و در سایه توجهات شخصیتهایی چون آقایان فعال، وفایی، ولی‌ خانی، و قاضی به سوی هنر نقاشی گرایش یافت. پس از اخذ مدرک دیپلم در رشته طبیعی در سال ۱۳۳۹ به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در سال ۱۳۴۲ معلم نقاشی در دبیرستانهای شهر سمنان شد. در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران از محضر استادان بزرگی‌ چون سیحون، علی‌ محمد حیدریان، مرتضی‌ ممیز، جوادی پور، بهجت صدر، وزیری مقدم و جواد حمیدی بهره گرفت و تجربه آموخت.

در سال ۱۳۴۹ پس از اتمام دانشگاه به سمنان بازگشت و در تربیت معلم مشغول کار شد. هنرمندان برجسته ای چون محمد علی بنی اسدی، رضا درخشانی، حبیب درخشانی، ابوالفضل دل آرام، بهروز صحت لو، احمد امین نظر، و حسن جواهری از دانش آموختگان وی هستند.

شریعت پناهی با نیم قرن هنرآفرینی و جستجوی هنری، هویت و تمامیت هنری‌اش را در آثار جدیدش رقم می‌‌زند. ایشان در شمار هنرمندان معاصر است که توانسته انتزاعی از جنس جامعه کهن و دیرینه خود را به نمایش بگذارد تا مخاطب به راحتی‌ به درک و دریافتی عمیق از تمامی‌ عناصر بصری خلاقانه هنرمند دسترسی‌ پیدا کند. به قول خویش ‘پای در سنت و چشم در مدرنیته دارد’. او سادگی‌ را در سنت و هویت خود می‌داند و هنرهای بومی و سنتی‌ را در هر نوع که باشد می‌پسندد و به آنها می‌‌بالد.

ایشان در سال ۱۳۷۶ از خدمات دولتی بازنشسته شد، و در حال حاضر در آموزشگاه خصوصی هنرهای تجسمی خود در شهر سمنان، عشق به هنر و معرفت را می‌‌آموزاند.

برخی‌ از کارهای ایشان اخیرا در کتابی‌ تحت عنوان پیدا و پنهان به دو زبان انگلیسی‌ و فارسی به چاپ رسیده است که در محل نمایشگاه به عرضه علاقه مندان خواهد رسید.

شریعت پناهی

نویسنده