نگارخانه‎ای به وسعت شهر و حمایت نقاشان و تصویرگران

انجمن هنرمندان نقاش به همراه انجمن فرهنگی هنری تصویرگران در بیانیه ای مشترک از پروژه نگارخانه‎ای به وسعت شهر که برای دومین سال متوالی از تاریخ اول تا دهم خرداد توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران، در شهر تهران برگزار شد حمایت کردند.

در این پروژه به مدت ده روز فضاهای تبلیغاتی محیطی شهر تهران به نمایش آثار هنری مطرح ایران و جهان اختصاص داده می شود.

 

به گزارش انجمن تصویرگران متن بیانیه به شرح زیر است:

هنر پیام آور زیبایی و شادی است و همواره در طول تاریخ بر ارتقای مفاهیم ناب انسانی تأکید داشته‎است. هنرمندان ایرانی که بر مقام والای انسانی تأکید دارند این روزها شاهد زیباتر شدن دوبارۀ شهر تهران به وسیلۀ طرحی متفکرانه و نو هستند. تزئین شهر با زیباترین آثار هنری ایران و جهان، تهران را بیش از گذشته به شهر خردورزی و مهربانی بدل کرده‎است. پایتخت ایران اسلامی امروز زیباتر و آرام‎تر از هر روز هست و تجربۀ جدید « نگارخانه‎ای به وسعت شهر » افق‎های روشنی را برای اجرای طرح‎های ملی و بین‎المللی دیگری در تهران در برابر اذهان بیدار مردم و هنرمندان پدیدار کرده‎است. 

در این میان آنچه در صدر اخبار جهان قرار گرفته، حاکی از شگفتی جهانیان در بدل شدن یک کلانشهر به یک نگارخانۀ تمام وقت از معرفت و زیبایی و اندیشه است. دیدن یادگارهای مهمی از تاریخ زیباییِ ایران و جهان، دعوت به مهربان‎تر شدن است؛ همچنانکه بر ارتقای سطح معلومات شهروندان و تأکید بر دیدن و اندیشیدن هم صحه می‎گذارد. اما آنچه بیش از همه به چشم می‎آید توجه شهرداری تهران بر مقام انسانی شهروندان است که شهروند را زیبا و شاد و مهربان می‎خواهد. شهری بدون تبلیغات که با چشم پوشی اقتصادی کلانی نیز همراه بوده، مؤید نگاه معرفتی شهرداری تهران به وضعیت روحی و روانی مردم است تا در خلال ده روز در فضایی شاد، مهربان و امیدوارانه به گنجینه‎های معرفتی و معنوی تاریخ معاصر بشری نظر کنند.
 
نمایش آثار هنرمندان جهان در سطح تهران، آن هم در زمانه‎ای که تمامی منطقه درگیر جنگ و خونریزی است، تأکیدی بر روحیۀ صلح‎طلبی و زیباپسندی ایرانیان دارد که همواره در مسیر منطق و اعتدال گام برداشته و از دیرباز با فرهنگ صلح و مدارا، همنیشن و مانوس بوده‎است.
 
شهرداری تهران دستکم در ده سال اخیر مهمترین حامی هنرمندان و ایده‎هایشان در زیباسازی شهر تهران در ایجاد فضایی برای تعامل و اندیشه بوده‎‎است. هنرمندان ایران، چه آنهایی که در این سال‎ها همراه و یاور شهرداری تهران در زیبا کردن شهر بوده‎اند و چه آنها که به عنوان شهروند ناظر رفتار اندیشمندانۀ این نهاد حامی هنر بوده‎اند، از این حرکت نو و اندیشمندانه سازمان زیباسازی شهر تهران به نام «نگارخانه‎ای به وسعت شهر» حمایت می‎کنند و آمادگی خود را برای حرکت‎های خردمندانه و پیشروی بعدی شهرداری تهران اعلام می‎دارند.
 
ما هنرمندان ایرانی که دل در گرو اعتلای مؤثر و همه جانبۀ ایران عزیز داریم، از مجموعۀ ارزشمند سازمان زیباسازی شهر تهران به خصوص از معاون هنرمند و مدیر فهیم این سازمان، جناب آقای سیدمجتبی موسوی که همواره به عنوان حامی و همراه هنر در بطن اتفاقات هنری این سازمان پیشرو و نوآور هستند، تشکر کرده و از تداوم این حرکت پیشرو و نو در هنر شهری حمایت می‎کنیم.
 

از خداوند متعال برای کلیه همکاران سازمان زیباسازی شهر تهران که در پیشبرد اهداف والای انسانی در متعالی کردن فضای زیست مردم تهران می‎کوشند، بهروزی و توفیق خواستاریم.

انجمن هنرمندان نقاش ایران و انجمن تصویرگران ایران 

نگارخانه‎ای به وسعت شهر

 

 

نویسنده