دویست‌ و‌ هشتاد‌ و‌ششمین شماره‌ی تندیس منتشر شد

دویست‌و‌هشتاد‌و‌ششمین شماره‌ی تندیس روز 14 آبان 1393 منتشر شد. تصویر روی جلد این شماره نیز به اثری از آفرین ساجدی مرتبط با صفحه‌ی نقاشی اختصاص یافته است

سردبیر در سرمقاله‌ به لزوم حل مشکلات اجتماعی توسط مسئولین با توسل به راه‌هایی جز شعارهای همیشگی می‌پردازد.

هشت نمایشگاه برگزار شده در گالری‌های تهران در صفحه‌ی گالری‌گردی بازتاب کرده است.

فرید امین الاسلام به نمایش آثار سام کلانتری در گالری جرجانی پرداخته و محسن ثقفی نمایشگاه بهاره رئیسی در گالری اعتماد را مورد بررسی قرار داده است. نمایش آثار ابراهیم کاشانی در گالری مهروا مورد توجه مینا فشنگچی قرار گرفته و کیانوش صادقی نمایش آثار محمد مستاندهی در گالری آتبین را نقد کرده است.
نمایشگاه گروهی در گالری شیلا را زرتشت رحیمی مورد نقد قرار داده و جواد حسنجانی درباره‌ی آثار نمایشگاه جواهر در مقام مجسمه2، در گالری سیحون نوشته است. فرید امین الاسلام همچنین نمایشگاه سالانه‌ی هنر دیجیتال در گالری محسن را بررسی کرده است. “فریدون فرهمند” عنوان نقد جواد حسنجانی بر نمایشگاه فریدون آو است که میزبانی آن را دو گالری طراحان آزاد و زیرزمین دستان بر عهده گرفته‌اند.

گفتگوی دنا بِرِد با لئون گالب با ترجمه‌ی مشترک علی گلستانه و شکوفه غفاری برای صفحه نقاشی در نظر گرفته شده است.

نرگس فرشی، برای صفحه‌ی هنرمندانی که باید شناخت بسیم مجدی را انتخاب کرد، بسیم مجدی در 1977 (1356) در مصر به دنیا آمد. او را هنرمندی متعلق به بازل سوئیس و قاهره‌ی مصر می‌دانند. او از 1996 (1375) تا 2000 (1379) در دپارتمان هنرهای زیبای دانشگاه حلوان قاهره به تحصیل هنر پرداخت و سپس نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی بسیاری را تجربه کرد.

برپایی نمایشگاه نوسنت گرایی، مروری بر 70 سال نوسنت گرایی در هنر ایران با حضور 84 هنرمند ایرانی، بهانه ای شد برای موضوع پرونده‌ی این شماره؛ این پرونده با مقالاتی از سیدامیر سقراطی، جواد حسنجانی، بهرنگ صمدزادگان، ندا محمدی، علی گلستانه و شهروز نظری و فرید امین‌الاسلام است.

صفحه عکاسی این شماره به بررسی آثار عکاسی ویویان مایر، عکاس خودآموخته آمریکایی اختصاص یافته است. مقاله‌ی علیرضا بهارلو را در این زمینه بخوانید.

مهرنوش علی‌مددی برای آتلیه گردی این شماره  به سراغ آتلیه متفاوت طاها بهبهانی رفته است؛ هنرمندی خوشرو و دقیق که هنر و مسائل اجتماعی از دغدغه‌های مهم و همیشگی او بوده است.

مهران دانایی و سجاد عمادی آخرین اخبار تجسمی جهان را در صفحه‌ی دنیاگردی مخابره کرده اند از جمله نمایشگاه کریس افیلی در آمریکا.

مهسا تهرانی مقاله‌ای درباره‌ی آثار وندا گو نوشته است. وندا گو هنرمند چینی که در بروکلین و شانگهای تحصیلات خود را کامل کرده، از هنرمندان مهاجری است که اصل چینی دارد، اما کارهای او فراتر از مرزهای کشورش می‌رود.

هدی امین برای صفحه‌ی کاریکاتور این شماره با کامیبیز درم‌بخش به گفتگو نشسته است. هنرمندی که نزدیک به شصت‌سال هم‌قدم مطبوعات بوده، جوایز بین‌المللی متعددی در کارنامه­اش دارد و امروز در آستانه­ی هفتاد و سه سالگی، نشان “شوالیه­ی هنر و ادبیات” از سوی وزیر فرهنگ فرانسه (که در آن به سامپه­ی ایران معروف است) به موفقیت­های پیشین­ او افزوده شده است.

امیرحسین سیادت نیز در صفحه‌ی مجزای نقد آثار آفرین ساجدی در گالری اعتماد را بررسی کرده است.

در صفحه‌ی اخبار، خبرهای زیر منتشر شده است:
دوسالانه‌ی عکس به جای جایزه عکس‌ها را می‌خرد، اهدای پرنده‌های ژرژ براک به موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، نکوداشت استاد محمد تجویدی در موزه مکتب کمال الملک، اهدای پرنده های ژرژ براک به موزه هنرهای معاصر تهران، ادعای اصل بودن یک نقاشی ساتبی را به دادگاه کشاند، دبی میزبان سمت دیگر پیدایی.

نویسنده