مقایسه رشد قیمت ارز، سکه و مسکن با رشد قیمت آثار هنری

بررسی اقتصادی نرخ رشد قیمت ارز ، سکه و مسکن و مقایسه با نرخ رشد قیمت آثار هنری
  • سایت تندیس به قلم فاطمه کمالی

هنگامی که ارقام آثار به فروش رفته در حراجی تهران به اطلاع عموم می‌رسد، شاهد شگفت زدگی مردم از شنیدن  قیمت ها هستیم و همواره با پرسش های تکراری همچون  “چه کسی این آثار را می خرد؟” و یا “چرا این میزان پول برای یک تابلو می دهند؟” مواجه می شویم.

دراینجا سعی بر این بوده با ارائه آماری مستند و قابل دسترسی از مرکز آمار ایران تا حدی چرایی این مبحث برای عزیزان و علاقه مندان شرح داده شود. در ابتدا توجه شمارا به نمودارهای زیر جلب می کنیم.

رشد قیمت آثار

(تمامی اعداد درج شده در نمودارها به ریال است.)

رشد قیمت آثار

نرخ رشد قیمت سکه در این پنج سال ۱۱ درصد بوده است.

رشد قیمت آثار

با توجه به نرخ رشد هر مترمکعب مسکن از سال ۹۱ تا ۹۵ برابر با ۳۳ درصد است.

 

رشد قیمت آثار

نرخ رشد قیمت دلار در بازار آزاد از سال ۹۱ تا ۹۵ در ایران ۴۱ درصد بوده است.

 

رشد قیمت آثار

نرخ رشد تابلوهای سهراب سپهری در پنج سال گذشته حراج تهران  ۱۴۷۰ است.

(دوتایی شدن ستون ها به دلیل حضور دواثر از هنرمند در حراجی است.)

 

رشد قیمت آثار

نرخ رشد قیمت آثار زنده رودی در حراج تهران ۲۵۳۱ بوده است.

 

نمودارهای بالا آمار ساده و قابل دسترسی ای از نرخ رشد قیمت سه شاخص مهم سرمایه گذاری در کشور هستند؛ قیمت ارز، سکه و مسکن، که این داده ها به راحتی از مرکز آمار ایران قابل استخراج هستند و تنها پردازش صورت گرفته، ترسیم نمودار نوسانات آنها و استخراج نرخ رشد به شیوه استاندارد محاسبات اقتصادی است. در پس این آمار و اطلاعات شاهد ترسیم نمودار قیمت آثار دو هنرمند در حراج تهران هستیم و سیر صعودی رشد قیمت هایشان را به راحتی می ترانیم در نمودار ترسیم شده مشاهده کنیم(البته فارغ از عامل تاثیر گذاری چون ابعاد اثر، کارهای این دو هنر مند در حراج تهران از نظر سبک شناسی و ابعاد بسیار به هم نزدیک هستند و آثار، انحراف معیار کمی از میانگین ابعاد دارند .) این دو هنرمند دو نمونه ی شناخته شده تر و حاضر در حراج تهران  از سال نخست تا به کنون بوده اند به همین جهت تنها بررسی قیمت آثار این دو را در دستور کار قرار دادیم اما این مورد رشد های بالای هزار درصد، در اغلب هنرمندانی که بیش از یک بار در حراج شرکت کرده اند نیز قابل مشاهده است. اینجاست که می فهمیم چرا اثر هنری میلیارد تومانی در بازار هنر متقاضی دارد و نکته دیگر این که اکثر خریداران کارهای میلیاردی و گرانقیمت حاضر در حراجی بانک ها هستند. البته نحوه ی قیمت گذاری روی آثار خود مبحث پیچیده ای است که در پرونده های قبلی به صورت کامل به آن پرداخته ایم.

 

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

لینک مطالب مرتبط

چگونگی قیمت گذاری اثر هنری برای فروش( بخش اول )
چگونگی قیمت گذاری اثر هنری برای فروش( بخش دوم)
چگونگی قیمت گذاری اثر هنری برای فروش (بخش سوم)

 

 

 

 

 

 

نویسنده