درس‌هایی برای مجموعه داران| بخش سوم

درس‌هایی برای مجموعه داران | بخش سوم
نکات اولیه خرید آثار هنری
ترجمه و تالیف یاسمن نوذری
 قسمت قبلی را اینجا ببینید:
برای رونق گرفتن خرید و فروش آثار هنری و کمک به کسانی که میخواهند برای نخستین بار قدم به این حیطه بگذارند پرونده پیش رو را آغاز کردیم در این پرونده به این می‌پردازیم که چگونه مجموعه دار موفقی شویم .

این اثر چقدر اهمیت دارد؟جواب سوال دوم را می‌توان با دیدن هر چه بیشتر آثار هنرمند و آشنا شدن با گستره‌ی فعالیت هنری او به دست آورد. شما باید یاد بگیرید که چگونه اثر مورد علاقه‌ی خود را با بقیه‌ی آثار هنرمند مقایسه کنید.
ابتدا از هنرمند یا فروشنده‌ی آن اثر بخواهید که مجموعه‌ای از آثار هنرمند را آنلاین یا چاپ شده، ترجیحا مربوط به همه دوران کاریش، به شما نشان دهد. اگر این بخش عملی نشد، خودتان دست به کار شوید زیرا دیدن کارهای هنرمند به شما این امکان را می‌دهد تا هر اثر را در متن مناسبش درک کنید. این یکی از دلایلی است که گالری ها نمایشگاه‌های انفرادی برگزار می‌کنند. زیرا هر چه تعداد آثار هنرمند بیشتر باشد، آنها بهتر می‌توانند شما را راجع به کار او آگاه کنند.

مجموعه داران
قدم بعدی بررسی دقیق خود اثری است که می‌خواهید بخرید. علاوه بر روبه‌روی اثر به پشت، گوشه‌ها، امضا، تاریخ، هر گونه نوشته‌، علامت یا برچسب، قاب و تمام چیزهای اضافی دیگر دقت کنید و از خود هنرمند یا فروشنده‌ی اثر تقاضا کنید که دلیل هر کدام از آنها را برایتان توضیح دهند. این بخش علاوه بر اینکه به شما اطلاعات زیادی راجع به اثر می‌دهد، راه خوبی هم هست برای اینکه بفهمید هنرمند و فروشنده چقدر چیزی که می‌فروشند را می‌شناسند یا به آن اهمیت می‌دهند.

art1
از هنرمند بپرسید که این اثر اوریجینال است یا با ابزار مکانیکی تولید شده است. این سوال مخصوصا در مورد چاپ‌هایی با نسخه‌های محدود(به ویژه چاپ‌های جیکلا و جوهرافشان) حائز اهمیت است. بسیاری از “آثار هنری” تفاوت اندکی با نسخه‌های چاپی خود اثر دارند و توسط شرکت‌های چاپ صنعتی و چاپچی‌های دیجیتال چاپ می‌شوند و تنها امضایی از هنرمند روی آنهاست واین امضا و شماره گذاری تنها نکته‌ی اوریجینال اثر می‌باشد. بعضی از چاپچی‌ها، تکثیر را به مرحله‌ی دیگری می‌برند. به عنوان مثال تا سالها بعد از مرگ ارته، هنرمند فرانسوی، چاپ آثارش ادامه داشت. البته این نشان یک هنرمند واقعی است که پس از مرگ هم مشغول تولید آثار هنری است! به یاد داشته باشید که پاسخ اینکه یک اثر اوریجینال است یا تکثیر شده را مکتوب از هنرمند دریافت کنید. اگر ظاهر اثر برای شما انقدر اهمیت دارد که مهم نیست دارید یک اثر تکثیر شده می‌خرید، درنگ نکنید و آن را بخرید. اما اگر اصالت آن اثر برای شما مهم تر است، اثری را بخرید که تماما کار خود هنرمند است. این آثار تکثیری هر چقدر هم زیبا و محدود باشند جزو کم اهمیت‌ترین آثار آرتیست می‌باشد.

مجموعه داران

art2

با فرض اینکه اثری که قصد خریدش را دارید اوریجینال است حالا باید بررسی کنید که این جزو آثار “ثانوی” یا “اصلی” هنرمند است. آیا به کارهای پیچیده، پرجزییات و پر زحمت هنرمند شباهت دارد یا یک طراحی است که در عرض دو دقیقه انجام شده است. از یاد نبرید که به مرور زمان کارهای “اصلی” هنرمند در بازار جایگاه بهتری پیدا می‌کنند.
در مورد “معمول” یا “غیرمعمول” بودن اثری که می‌خرید تحقیق کنید. از هنرمند و فروشنده( و یا افراد مطلع دیگر) بپرسید که این هنرمند به چه موضوع، مدیوم، سایز و تکنیکی معروف است و مجموعه‌داران خرید کدام آثار وی را ترجیح می‌دهند. این آثار در دسته بندی “معمول” قرار می‌گیرند. اما هنرمندان معمولا سر وقت تجربه‌های جدیدتری نیز می‌روند و کارهای منحصر به فردی خلق می‌کنند که لزوما برای آنها معروف نیستند. این ها آثار غیر معمول هستند و تنها اگر مجموعه‌داری خبره هستید که می‌خواهید از هر دوره‌ی کاری هنرمند مثالی داشته باشید بهتر است به آنها بپردازید.

مجموعه داران
اثری که می‌خرید مربوط به کدام دوره‌ی هنرمند است. در زندگی هنری هر هنرمند دوره‌هایی وجود دارد که در آن آثار او پخته‌تر و خلاقانه‌تر و برای مجموعه‌داران جذابتر می‌باشد. بدون شک مجموعه‌داران حرفه‌ای بهترین آثار از بهترین دوران را ترجیح می‌دهند. با دوره‌های هنرمند مورد نظر خود آشنا شوید و ببینید اثر مورد علاقه شما مربوط به کدام دوره است.
در سطحی بالاتر، بررسی کنید که آیا اثری که می‌خرید ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد یا تقلیدی‌است از تکنیک ها و موضوع‌هایی که سالها تکرار شده است. بعضی از هنرمندلن خود را به یک سبک محدود می‌کنند فقط به این دلیل که در آن تبحر دارند، مردم از آنها خوششان می‌آید و خوب می‌فروشند. مثلا نقاشی خود را به عنوان “هنرمندی زنده که مثل مردگان نقاشی می‌کند” تبلیغ می‌کند. در حقیقت او بر این نکته تاکید می‌کند که مثل نقاشان دهه‌های پیشین نقاشی می‌کند.(هیچ چیز تازه‌ای در این هنر نیست.)

مجموعه داران
از دیدگاه مجموعه‌داری هنری با ویژگی‌های منحصر به فرد به مرور زمان گران تر می‌شود. مجموعه‌داران حرفه‌ای ترجیح می‌دهند آثاری بخرند که در کنار مهارت در تکنیک، خلاقیت هنرمند را هم نشان دهد. آنها با هنرمندانی که به مرور زمان تغییر می‌کنند و گالری‌هایی که آنها را حمایت می‌کنند، همکاری می‌کنند.
و در آخر از ماندگاری اثر اطمینان حاصل کنید. حتی اگر جدید باشد. من یک بار به یک گالری رفتم که در آن آثار نقاشی پشت شیشه زیبایی در حال نمایش بود. برای اینکه از ماندگاری آنها مطمئن شوم از فروشنده‌ آثار خواستم که چند اثر قدیمی تر به من نشان دهد. زیرا من حاضر نیستم مبلغ پنج هزار دلار بپردازم و سر یک ضربه‌ی کوچک آن را بی ارزش کنم.

منبع: How to Collect and Buy Art: The Basics

[/one_half_last]

 

نویسنده