سازندگان هنر امروز |بخش چهارم (پایانی)

سازندگان هنر امروز |بخش چهارم (پایانی)

بخش های قبلی را اینجا بخوانید :

ترجمه و گردآوری یاسمن نوذری 

چه کسی دنیای هنر را آنگونه که در سال‌های اخیر می‌شناسیم به وجود آورد؟ و چه کسی ممکن است در همین لحظه در حال ساختن آن باشد؟دنیای هنر امروز در ذات دارای تفاوت‌های چشمگیری با گذشته است و اغلب جریان‌های هنری امروز بر مبنای بازخوانی و حرکت شکل می‌گیرند. جریان ‌هایی که رو به سوی حذف مرزهای مدیوم‌های هنری و تغییر مناسبات بازار هنر دارند. روندی که آن را از هم گسیختن می نامیم.مفهوم از«هم گسیختن» اولین با در سال ۲۰۱۱در کتاب کلایتون کریستینسن به عنوان«دوراهی مبتکران» : کتابی انقلابی که مسیر شما را در تجارت تغییر خواهد داد، دیده شد و در سالهای اخیر به نظر می رسد امید هرگونه تغییر در جهان است. اما به هر حال مفهومی به درد بخور در مواجهه و تعبیر دنیای کنونی هنر به شمار می رود. اصطلاحی که هنرمندان را به سمت شکستن، تغییر دادن و به حرکت درآوردن می‌برد.به همین خاطر آرت نت نیوز مجموعه ای از کهنه کاران این جهان را در فهرستی غیر مقایسه ای ارائه کرده که با هم نگاهی به آن می اندازیم.


15 و ۱۶ گروه USC7 و اتحادیه دانشجویی کوپر
تحصیلات هنر در آمریکا در معرض تجاری شدن قرار دارد. این معضل کل فرهنگ این کشور را تهدید می‌کند. از این رو دو گروه از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد از دو دانشگاه آمریکا برای اعتراض به  ارگان‌های آموزشی اقدام کردند.
گروه USC7، نام ورودی‌های سال ۲۰۱۶ دانشگاه هنر معروف Roski در جنوب کالیفرنیا می‌باشد. این گروه پیش از تبدیل این دانشگاه به مکانی تجاری با نام مدرسه هنر و دیزاین روسکی و پس گرفتن تعهدات مالی و حذف برنامه های درسی و اخراج استادان با ارزش دانشگاه شکل گرفت. در واکنش به این اتفاقات دانشجوها دسته جمعی ترک تحصیل کردند و این کار تاثیر زیادی روی تلاش دانشگاه برای جذب نیرو داشت. این اتفاق ثابت کرد که توزیع قدرت بین دانشجویان و ارگان های آموزشی آن طور که به نظر می‌رسد یک طرفه نیست.

سازندگان هنر
همچنین در سواحل شرقی آمریکا، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه اتحادیه کوپر نیز (با دپارتمان های هنر، معماری و مهندسی) با تغییری بنیادی رو به رو شدند. این دانشگاه که سابقا برای همه مجانی بود و چندین سال پیش به روزنامه ها اعلام کرده بودند که وضعیت رو به رشدی دارند، دفاتر خرج و مخارج خود را رو کردند که نشان می داد همیشه مقروض بوده اند. از این رو این دانشگاه شروع به گرفتن شهریه از همه کرد.
دانشجویان همه معترض شدند و به دفتر مدیر ریختند و از پیتر کوپر خواستند که دانشگاه را مثل همیشه و به گفته خودش “مجانی مثل هوا و آب” حفظ کند. علاوه بر این به خاطر بی کفایتی و سو تدبیر مدیر دانشگاه از او شکایت کردند. دادستان کل به سرعت به اوضاع رسیدگی کرد و نتیجه این پیگیری، ترک پنج نفر از متولیان دانشگاه که با شهریه گرفتن موافق بودند، بود. در نتیجه هیچوقت نمی توان گفت که چند تا دانشجوی ۲۰ و اندی ساله با لباس‌های پاره و رنگی نمی توانند در مقابله با کت و شلوارپوشان، پیروز میدان باشند.

سازندگان هنر

سازندگان هنر

۱۷٫ استفان سیمکویتز

نمی‌توان این فهرست را بدون اشاره به استفان سیمکویتز، اخلالگر شناخته شده‌ی دنیای هنر به پایان رساند. او به مجله‌ی New York Observer اعلام کرده بود که شرکتش را به قیمت ۲۰۰ میلیون دلار به Getty Images واگذار کرده است. MediaVast، مجموعه دار و دلال هنری ساکن لس آنجلس، معتقد است که “امروزه اختلال معنای ساختن گرفته است و این تشکیلات بار دیگر مورد حمله قرار می‌گیرد تا تبدیل به تشکیلات جدید شود.” حالا سوال ایجاد می‌شود که آیا او یک اخلالگر است یا حالا که آنلاین آثار هنری می‌فروشد جزوی از تشکیلات شده است؟

سازندگان هنر
او پولی که از فروش شرکتش به دست آورده بود را برای خرید آثار هنرمندانی که دوست داشت مثل جو بردلی، رایان مکجینلی، اسکار موریلو و استرلینگ روبی سرمایه گذاری کرد. وی بعضی از هنرمندان را در قبال کارهایی که تولید می‌کردند مورد حمایت مالی قرار می‌داد و از فالوورهای رو به افزایش خود در فضای مجازی استفاده کرده تا تصاویر مربوط به هنرمندانی که دوست دارد را در اینترنت پخش کند و معتقد است که art flipping (به معنای خرید آثار هنرمندان از طریق اینترنت و فروش سریع آنها به قیمتی بالاتر که مثالهایی از این قبیل را در هر سطحی از بازار می‌توان یافت. چه در سایتهایی نظیر Ebay چه در حراج خانه های بزرگی نظیر ساتبیز) مفید است زیرا خبرساز می‌شود و توجه مردم را بیشتر به هنر جلب می‌کند.
در طول تاریخ حامیان زیادی هنرمندان را در ازای کارشان پشتیبانی کردند و قرار دادن کارها روی اینستاگام و فروششان لزوما به معنای سودهای کلان نیست و این تصور ممکن است اخلالگری را زیر سوال ببرد و آن را جزوی از بازار بشناسد. در نهایت نمی‌توان او را به صراحت یک اخلالگر دانست. شما چه فکر می‌کنید؟[/one_half_last]

 

نویسنده