گران قیمت‌ترین هنرمندان زنده‌ی آمریکا ۲۰۱۶

گران قیمت‌ترین هنرمندان زنده‌ی آمریکا ۲۰۱۶
آرت نت هرساله لیستی ازگرانقیمت‌ترین هنرمندان زنده‌ی فعال در حراج‌ها را فارغ از کتگوری و سبک بندی آثار منتشر می‌کند. سایت تندیس سال گذشته نیز لیست ده‌تایی آثار گران‌ قیمت معاصر امریکا، منتشر شده توسط آرت نت را منتشر کرد، و اکنون لیست گرانترین هنرمندان زنده‌ی آمریکایی در سال ۲۰۱۶ را مشاهده می‌کنید.
گران قیمت‌ترین هنرمندان زنده‌ی آمریکا ۲۰۱۵

۱-جف کونز

همانگونه که انتظار می‌رود نفر اول این لیست کسی نیست جز جف کونز، هنرمند پر سر و صدای آمریکایی که کف قیمت کوچکترین آثارش رقمی  بسیار بالاتر از حد تصور بسیاری از هنرمندان جهان است.

مجسمه ی سگ بادکنکی نارنجی جف کونز ساخته شده در سالهای ۱۹۹۴-۲۰۰۰ گرانترین اثر هنری معاصر امریکاست.

این مجسمه ی ساخته شده از فولاد ضد زنگ با جلای آیینه ای و پوشش رنگ شفاف در کریستیز ۲۰۱۳ نیویورک ۵۸٫۴ میلیون دلار فروش رفت.

گران قیمت‌ترین
Jeff Koons, Balloon Dog (Orange), 1994–۲۰۰۰, mirror-polished stainless steel with transparent color coating, sold at Christie’s New York

۲- دومین هنرمند زنده ی گرانقیمت امریکایی نیز کسی نیست جز جسپر جونز.
پرچم امریکای جونز ۱۹۵۵-۱۹۵۴ در ساتبیز ۲۰۱۴ نیویورک ۳۶ میلیون دلار به فروش رسید.

گران قیمت‌ترین
Jasper Johns, Flag (1954-55). Courtesy of YouTube.

 

۳- سومین اثر گرانقیمت معاصر امریکایی تابلوی “در هم کوبیدن” از اد روشا متعلق به سال ۱۹۶۳ است که در کریستیز ۲۰۱۴ نیویورک ۳۰٫۴ میلیون دلار به فروش رفت.

گران قیمت‌ترین
Ed Ruscha, Smash (1963). Courtesy of Christie’s.

 

۴-اثر چهارم از ده اثر گرانقیمت معاصر امریکا “شورش” اثر کریستوفر وول متعلق به ۱۹۹۰ است این اثر در ساتبیز ۲۰۱۵ نیویورک ۲۹٫۹ میلیون دلار به فروش رفت.

گران قیمت‌ترین
Christopher Wool, Untitled (Riot) (1990). Courtesy of Sotheby’s.

۵-اثر پنجم “پُل” از رابرت ریمان است که در ۱۹۸۰ کشیده شده و در کریستییز نیویورک ۲۰۱۵ به مبلغ ۲۰٫۶ میلیون دلار به فروش رفت.

گران قیمت‌ترین
Robert Ryman, Bridge (1980). Courtesy of Widewalls.

۶- “عبور دلاور” از فرانک استلا متعلق به سال ۱۹۶۱ در کریستیز۲۰۱۵ نیویورک به ارزش ۱۳٫۷ میلیون دلار معامله شد.
سال گذشته نام استلا را در این لیست نمی دیدیم ولی امسال با این فروش ۱۳٫۷ میلیون دلاری در جایگاه ششم قرار گرفت.

گران قیمت‌ترین
(Frank Stella .Delaware Crossing (1961

۷-اثر شماره هفت در این لیست متعلق به بریس ماردن است. ماردن پیش از فروش موفقیت امیز فرانک استلا در سال ۲۰۱۵ در جایگاه ششم لیست قرار داشت. تابلوی “حضور” کشیده شده در سالهای ۱۹۹۹-۱۹۹۶ در ساتبیز ۲۰۱۳ نیویورک به مبلغ ۱۰٫۹ میلیون دلار به فروش رسید.

Frank Stella .Delaware Crossing (1961(
Brice Marden, The Attended (1996–۱۹۹۹)

۸- کیدی نولاند هنرمند زن جنجالی امریکایی اثر خود تحت عنوان “بلووالد” ۱۹۸۹ را در کریستیز ۲۰۱۵ نیویورک به قیمت ۹٫۸ میلیون دلار به فروش رساند و در جایگاه هشتم این لیست قرار گرفت. خریدار این اثر سنترال ساوت پارک امریکا بود.

گران قیمت‌ترین
Cady Noland, Bluewald (1989). Courtesy of the Southbank Centre.

۹- اثر نهم لیست متعلق به ریچارد پرینس است. تابلوی “پرستار فراری” * که در سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۵ کشیده شده در کریستیز ۲۰۱۶ نیویورک به ارزش ۹٫۷ میلیون دلار مبادله شد.

گران قیمت‌ترین
Richard Prince, Runaway Prince (2005-6). Courtesy of Christie’s Images Ltd.

 

 

۱۰-دیوید هامونز دهمین هنرمند گرانقیمت امریکایی لیست آرت نت است. اثر بدون عنوان از وی در حراجی فیلیپس ۲۰۱۳ نیویورک به قیمت ۸ میلیون دلار معامله شد.

گران قیمت‌ترین

 

نکته ی قابل توجه این لیست این است که سیندی شرمن تنها عکاسی که سالهای جزء ده هنرمند گرانقیمت امریکایی بود و سال گذشته نامش در رده دهم لیست بود دیگر در این لیست حضور ندارد. سیندی شرمن به خاطر فروش موفقیت آمیز “عبور دلاور” فرانک استلا از لیست ده تایی هنرمندان گران قیمت حذف شد.

  • تصویرفوق اثر پرستار فراری نیست اما از همان مجموعه میباشد.
[/one_half_last]

نویسنده