درس‌هایی برای مجموعه داران | بخش پنجم

درس‌هایی برای مجموعه داران | بخش پنجم
ترجمه و تالیف یاسمن نوذری
نکات اولیه خرید آثار هنری

قسمت قبلی را اینجا ببینید:

برای رونق گرفتن خرید و فروش آثار هنری و کمک به کسانی که میخواهند برای نخستین بار قدم به این حیطه بگذارند پرونده پیش رو را آغاز کردیم در این پرونده به این می‌پردازیم که چگونه مجموعه دار موفقی شویم .

آیا قیمت درخواستی منصفانه است؟
با فرض اینکه هنوز در حال بررسی اثر مورد نظرتان هستید، حالا وقت آن رسیده که راجع به قیمتش صحبت کنیم. ارزیابی قیمت هنر به معنای این نیست که این اثر در آینده چه قیمتی خواهد داشت یا آیا این یک سرمایه‌گذاری سودمند است یا نه. زیرا هیچکس از پاسخ این سوال‌ها خبر ندارد. چیزی که باید بپرسید این است که آیا این قیمت در حال حاضر منصفانه است؟

مجموعه داران
*حرف گالری‌دارها یا هنرمند- که هر اثر منحصر به فرد است و قیمتش برابر ارزشش می‌باشد – برای مجموعه‌داران حرفه‌ای ملاک نیست.
هنر مثل املاک می‌باشد، هر خانه ممکن است در نوع خود منحصر به فرد باشد اما خانه‌های بسیار دیگری با آن مشابه و قابل مقایسه هستند. برای ارزیابی قیمت اثر مورد نظر باید به این قیاس پذیرها مراجعه کنید که مثل خانه‌هایی هستند که در یک محله واقع شده‌اند. از طرفی برابری ارزش با اثر هنری دیگری، نیز الزاما درست نیست. قیمت اثر ممکن است منصفانه، کمتر از ارزش اثر و یا بیشتر از آن باشد و شما باید این تفاوت‌ها را دریابید. برخلاف چیزی که بعضی از مردم فکر می‌کنند(یا صاحبان گالری به آنها می قبولانند) قیمت آثار هنری از ناکجا به آنها الهام نمی‌شود یا هنرمندان و دلالان هنری حس ششمی برای قیمت گذاری ندارند که سایر مردم از آن محرومند. اگر نکات اصلی را یاد بگیرید، سنجیدن قیمت اثر برای ما به راحتی آب خوردن می‌شود. تنها کاری که باید انجام بدهید مقایسه اثری که قصد خریدش را دارید با اسناد فروش‌های شخصی و عمومی آثار مشابه می‌باشد.

مجموعه داران
*بدون شک برای شروع باید متوجه شوید که اسناد این چنینی وجود دارند. خیلی ها نمی‌دانند که می‌توان قیمت های قبلی فروش یک اثر را پیدا کرد. این اسناد به صورت گسترده‌ای در پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین و سایت‌های گالری‌ها، هنرمند و بازارهای ثانویه نیز موجود می‌باشد. هرسال در حراجی‌ها تعداد ۳۰۰ هزار قیمت جدید به این پایگاه‌های اطلاعاتی افزوده می‌شود.
*اول از هنرمند یا فروشنده اثر بخواهید که قیمت‌های اخیر فروش آثارش را به شما بگوید و مدارک آن را به شما نشان دهد. اکثر دلالان هنری هم اطلاعات فروش‌های قبلی اثر را دارند وآن را با شما در میان می‌گذارند.(اگر از نشان دادن این اطلاعات به شما شانه خالی کرد، حواستان را جمع کنید.)
*بخش دیگری که باید در نظر بگیرید این است که اثر آن هنرمند خارج از گالری به چه قیمتی فروخته می‌شود. این حراج‌ها ممکن است در گالری‌های دیگر، حراج‌خانه‌ها یا وبسایت‌ها باشد و شما در آنها باید به دنبال همخوانی قیمت با قیمت درخواستی باشید.
*بررسی قیمت حراجی‌ها ساده است. تنها باید اسم هنرمند مورد نظر را در سایت (که اکثر آنها پولیند) سرچ کنید تااطلاعات مورد نظر مثل نوع آن(مجسمه، نقاشی…)، سایز، عنوان، مکان و قیمتی که به آن فروخته شده را بیابید.
*زمانی که هنرمند مدارک فروش دارد یعنی به درجه‌ای از شهرت و احترام در جامعه هنری رسیده است.

مجموعه داران

مجموعه داران

به جای اینکه مجموعه‌دار در مواجهه با آن اثر بگوید ” این هنرمند کیست؟” می‌گوید ” من او را می‌شناسم. سابقه فروش او این میزان است و برای این اثر این میزان پول می‌دهم.”
*مدارک فروشی که به دردتان می‌خورند، مربوط به آثاری هستند که هم از لحاط ابعاد، موضوع، مدیوم و هم از لحاظ تاریخ اجرا مشابه اثر مورد نظر شما باشد.

در نظر داشته باشید که قیمت حراجی‌ها قیمت عمده (wholesale)اثر می‌باشد و همیشه قیمت فروش تک (Retail)آثار حدود ۳۵ الی ۴۰ % بیشتر است. اما اگر اختلاف قیمت بیشتر از این بود از گالری دار علت بخواهید و یا از جای دیگری خرید کنید.
*حداقل پنج سال از تاریخ فروش آثار هنرمند را بررسی کنید. اگر قیمت آثار هنرمند هر سال بیشتر می‌شود یعنی آثار او متقاضی بالایی دارد و این نشانه خوبی است.

* عمده‌ی قیمت ها را در نظر بگیرید. مثلا اگر می‌خواهید ۱۰ هزار دلار برای یک نقاشی بپردازید و تنها یک اثر از آن هنرمند تا به حال به قیمت ۶ هزار دلار فروخته شده و باقی آثارش کمتر از ۲ هزار دلار فروخته شده‌اند، مطمئن باشید که خرید آن سودی ندارد.

مجموعه داران

* هر چه تعداد اسناد فروش بیشتر باشد، ارزیابی قیمت‌ها درست‌تر می‌شود. یک یا دو فروش تک برای نتیجه گیری کافی نیست. حداقل پنج تا ده سند لازم است.
*اگر از هنرمندی قصد خرید دارید که به طور مرتب نمایشگاه نمی‌گذارد و تعداد محدودی از گالری‌ها او را می‌شناسند و مدارک فروش آثارش اندک یا اصلا ناموجود می‌باشند، از خود هنرمند در مورد افراد یا موسساتی که آثارش را خریداری کرده اند، پرس و جو کنید. تمام تلاشتان را بکنید که قیمت فروش قبلی آثارش را برای مقایسه بفهمید. هر چه قیمت آثار و میزان فروش آن با ثبات تر باشد، شما خرید مطمئن تری انجام می‌دهید.
*اگر هیچ مدرک یا قیمت پیشینی از آثار هنرمند پیدا نکردید، می‌توانید از قیمت عمده یا جزیی آثار هنرمندی مشابه، از منطقه جغرافیایی مشابه و بازار فروش مشابه با سبک و موضوعات و دوره‌های کاری مشابه استفاده کنید. مثلا اگر قصد دارید یک تابلوی منظره متعلق به دهه‌ی چهل میلادی بخرید، قیمت اثر را با قیمت تابلوهای منظره دهه‌ی چهل از هنرمندان همان منطقه جغرافیایی استفاده کنید.
*زمانی که تمام بررسی‌های لازم را انجام دادید و خریدتان حتمی شد، رسیدی بخواهید که وضعیت اثر در آن توصیف شده باشد و تضمین برگشت پول در صورت ارائه نامناسب کار در آن ذکر شده باشد.

مجموعه داران

تمام این تلاشها برای خرید یک اثر هنری ممکن است به نظر شما کسالت بار بیاید اما دقیقا برعکس آن صادق است. زمانی که در خرید آثار هنری متبحر شوید، خرید آثار برای شما تبدیل به یک ماجراجویی می‌شود. مجموعه‌داران باتجربه در عرض چند دقیقه می‌توانند هر اثری را قیمت گذاری کنند. برای آنها اطلاعات کافی داشتن از اثر هنری به خصوص قیمت آن، مهم‌ترین اصل می‌باشد و داشتن این اطلاعات لذت آنها را از هنر بیشتر می‌کند.

[/one_half_last]

 

 

نویسنده