پرونده دلالان دنیای هنر معاصر | بخش دوم

پرونده دلالان دنیای هنر معاصر| بخش دوم
دلالان پیشروی دنیای هنر معاصر چه کسانی هستند؟ برگزار کردن نمایشگاه های با کیفیت، کیوریت کردن غرفه‌های موفق در نمایشگاه‌های بین‌المللی سرتاسر جهان و جستجو کردن در آتلیه‌ها و دانشگاه‌های هنر برای پیدا کردن هنرمندان جوان بااستعداد، به عهده‌ی دلالانی است که در دنیای هنر نقش مهم “سلیقه آفرین‌ها” را ایفا می‌کنند.
این مقالات تحت عنوان ” ملاقات با سلیقه آفرینان” مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها با دلالان و صاحبان گالری هنری موفق و جوان از سرتاسر جهان( از کشورهای اروپایی تا خاورمیانه و ..) است که از تجربه‌ها، سختی‌ها و جذابیت‌های حرفه‌شان می‌گویند و در سایت artspace.com گردآوری شده است .
نوشته آلکسندرا پیرز
ترجمه سایت تندیس به قلم یاسمن نوذری


پاگرد جرارد اوبرایان آثار تزیینی کلاسیک را با جنجالی‌ترین آثار معاصر لس‌آنجلس ترکیب می‌کند!

نوشته آندرو ام. گلدشتاین

جرارد اوبرایان Gerard O’Brien، دلال لس‌آنجلسی به فاصله‌گذاری‌های سفت و سختی که بین اثاثیه کلاسیک متعلق به دوره بعد از جنگ کالیفرنیا(که حوزه تخصص اوست) و هنرهای تجسمی (که به آن علاقه‌ی زیادی دارد) مشکوک است. او می‌گوید:« هیچگاه فکر نمی‌کردم که تفاوت زیادی بین آنها باشد.» مثلا در گذشته اگر برای خرید مجسمه‌های جاکومتی به گالری می‌رفتید، به احتمال زیاد این آثار در فضایی ارائه می‌شد که اسباب و اثاثیه‌ای هم آنجا برای فروش گذاشته شده بود.« این لئو کاستلی Leo Castelli بود که در دهه‌ی ۶۰ همه چیز را تغییر داد.» او آهی می‌کشد و ادامه می‌دهد:« با مد کردن فضاهای ایزوله و ساده نمایشگاه‌ها که امروزه فراگیر شده‌اند.»

دلالان دنیای هنر
در سال ۲۰۱۲ اوبرایان که در هنرهای تزیینی تخصص دارد تصمیم گرفت که زمان را به عقب برگرداند. او پاگرد پلکانی در نمایشگاه اسباب و اثایه‌اش را خالی کرد و آن را به نمایش آثار هنرمندان معاصر و کلاسیک اختصاص داد. این حرکت با استقبال زیادی از طرف هنرمندان رو به رو شد. البته همکاری ده ساله گالری با جی.بی بلانک J.B. Blunk سرامیک ‌کار معروف کالیفرنیایی که به تازگی نمایشگاهی موفق داشت نیز یکی از دلایل این استقبال بی سابقه بوده است.
اوبرایان می‌گوید:« ابتدای کار فروش پایین بود. جامعه‌ی هنری آنجا محدود و بی‌علاقه بودند. به قول دلال‌ها ما دو تا مشتری داشتیم اما به سه تا مشتری احتیاج داشتیم.» با این وجود کم کم کارشان گرفت و اوبرایان در نوامبر سال پیش پروژه‌ی هنریش را به مکانی ۳۰۰ متری در بلوار جفرسون منتقل کرد و برای اداره آنجا سم پارکر را که پنج سال برای J.Crew در نیویورک کار کرده بود را استخدام کرد.

دلالان دنیای هنر

پارکر در مورد کارشان توضیح می‌دهد:« برنامه‌ی ما برقراری گفتمانی بین آثار تاریخی و معاصر می‌باشد.» این رویکرد در غرفه درخشانشان در NADA امسال در نیویورک کاملا محسوس است. در یک گوشه یک اثر سرامیکی نایاب متعلق به سال ۱۹۷۴ از پیتر سائول Peter Saul که با همکاری کلیتون بیلی Clayton Bailey ساخته است، قرار دارد.(به قیمت ۶۸ هزار یورو) مقابل دیوار پشتی نیز مجسمه‌هایی از جنی جیون لی Jennie Jieun Lee، ستاره‌ی جوان دنیای سرامیک (۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو) و مجسمه های دیگری از هانا گریلی Hannah Greely که با رنگ‌های جذب کننده نور پوشانده شده‌اند، چیده شده‌اند.(به قیمت ۶۰۰۰ یورو) گریلی تحت نظر چارلز ری Charles Ray در دانشگاه تحصیل کرده بود و از همان ابتدای زندگی حرفه‌ایش با موفقیت زیادی رو به رو شد و توانست در دوسالانه ونیز (۲۰۰۳) و دوسالانه ویتنی (۲۰۰۶) شرکت کند.

از آثار برجسته غرفه، علی رغم آثار کلیتون بیلی و وایولا فری Viola Frey(شامل اثری مشترک از او و بتی وودمن) می‌توان به کار سالی سائول Sally Saulنیز، همسر پیتر سائول، اشاره کرد. پارکر این اثر را به خوبی توصیف می‌کند:« برادران کوچ* در برابر یک تسونامی مهیب لحظه‌ای صمیمی را تجربه می‌کنند در حالی که رطیل‌ها به سمتشان می‌خزند» با قیمت ۴۰۰۰ یورو، این اثر هایکوی بصری جذابی است که درباره‌ی سیاست آمریکا سروده شده است.
*برادردان کوچ به پسران فرد. سی کوچ اشاره دارد. خانواده کوچ خانواده‌ی ثروتمند آمریکایی است که در عرصه‌ی سیاست، بیزنس و اعمال انسان دوستانه فعالیت دارند.

[/one_half_last]

نویسنده