رویکردهای آلترناتیو در عکاسی معاصر|مارک تیوس

معرفی رویکردهای آلترناتیو در عکاسی معاصر|مارک تیوس
ترجمه و گردآوری زینب ثقفی
عکس‌هایی که با شلیک گلوله گرفته شده‌اند نه با دوربین

مارک تیوس عکاسی است اصالتاً اهل شیکاگو و به مدت ۱۶ سال در بوستون زندگی می‌کند و فارغ التحصیل دانشگاه Leslley در کمبریج، ماساچوست که با NGO های ملی و بین المللی زیادی کار می‌کند و می‌توان به برخی از آن‌ها از جمله اتحادیه ضد افترا، گروه رهایی بخش و صلیب سرخ اشاره کرد. برای سال‌های متمادی عکاس ژورنالیسم بود و برای خبرگزاری Salem و رسانه Gatehouse کار می‌کرد و هم اکنون با دانشگاه Leslley در کمبریج به عنوان عکاس و تولید کننده ویدیو همکاری می‌کند.


او مجموعه عکسی دارد که بدون دوربین انجام شده است و با تکنیک‌های متفاوت از چاپ آلترناتیو انجام شده، و با شلیک به متریال‌هایی که به نور حساسند شکل می‌گیرد. آن‌ها مستندنگاری واقعی از تاثیر برخورد گلوله با کاغذ ژلاتین نقره و یا فیلم ۴*۵ و چاپ لومن یا کاغذی که با شیوه سیانوتیپ آغشته شده است. او آن ها را در نور محیطی اکسپوز می‌کند و سپس ظهور می‌کند. زمانی که عکس با خشونت جهان بیرون تعامل می‌کند، ارتباط مدیوم با مرجعش تاثیرگذار است. کنکاش و تجربه‌گرایی او شوک عجیبی را به دنبال دارد و در نهایت این تصاویر آبستره تبدیل به شی فیزیکی می‌شود و بیننده را تبدیل به قاضی، مجرم، عامل، بازجو و شاهد می‌کند.مارک تیوس
یک عکس معمولی یک تصویری را نشان می‌دهد، اما در این‌جا به جای آن‌که تصویر تفگ یا شلیک گلوله را به ما نشان دهد ویرانی فیزیکی را که بواسطه نور به سطح حساس برخورد کرده را بازنمایی می‌کند.
او در رابطه با پرتره‌ای که در سال ۲۰۱۳ در ماراتن بوستون گرفته می‌گوید: صدای وحشتناک انفجار بمب از دو بلوک آن ‌ورتر زمانی که در حال گرفتن پرتره‌ای از یک دونده، بعد از تمام شدن ماراتن شنیدم و لحن تصویرم خیلی سریع به واکنش ورزشکار و تماشاچی‌ها که در حال ثبت آن بودم عوض شد.
او می گوید ایده اولیه این پروژه به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد، بعد از آن‌ که درباره اینکه چگونه کلماتی مانند “پر کردن”، “هدف” و “شلیک” برای دوربین و تفنگ هر دو به کار می روند، فکر می‌کرد. او امید دارد که عکس ها واکنش مردم را برانگیزاند و باعث شود یک روند فکری برای مخاطبان بوجود بیاید، و نمی‌خواهد صرفا شواهد و مستندی از ثبت این اتفاق و خشونت باشد و می‌خواهد نظام فکری آن مخاطب را به چالش برانگیزاند و به عنوان کاتالیزور یا راه‌کاری در جهت برقراری دیالوگ ایجاد شود.مارک تیوس
این آثارِ باقیمانده از شلیک، شبیه خطوط انفجاری و شکوفایی مانند گل یاسمن هستند و یا اشعه های ستاره‌ای با پس زمینه کبالتی. همه این ها با یک تفنگ دستی ۹میلیمتری اتفاق افتاده است. سوراخ‌های تیره کوچک، بزرگتر از سر سوزن اما کوچکتر از سر انگشت، از نشانه اسلحه AR-15 هستند.
آن‌چه که این مجموعه را جذاب می‌کند مستند کردن بی‌کم و کاست این ضربه و شوک عظیمی است که در لحظه برخورد و شکل‌گیری آن بوجود می‌آید و اتفاقی که تا حدی غیر قابل کنترل است و در لحظه شکل می‌گیرد و بی‌همتا است. وقتی به تصاویر فضا و سوژه‌ها نگاه می‌کنیم بازنمایی را می‌بینیم که در حقیقت تخریب فیزیکی است.این تخریب‌ها گاهی خیلی خشن ظاهر می‌شوند، همان‌طور که در این مجموعه، جریان ثبت گلوله در میان کاغذهای ژلاتین نقره شکل گرفته است. این گسیختگی و عصیان پریشی یک شلیک در ۳۰ عدد از کاغذها به شکل کاملا سیاه و سفید ظاهر می شود.
هر چند که گاهی اوقات هم این تخریب به نظر خیلی عجیب و جذاب می آید. به دلیل واکنش چاپ های لومن با نور خورشید، در برخی از عکس‌ها سایه روشن‌های بنفش و صورتی پدیدار می‌گردد، همین امر بسیار برای او جذاب بود که ناگهان در اثر شلیک گلوله که یک شوک را بوجود می‌آورد شروع به شکوفا شدن این چنین آثاری با تن‌مایه‌های زیبا و شبیه گل شود.

مارک تیوس

مارک تیوس

این پروژه که ماحصل رساله کارشناسی ارشد اوست در مرکز هنری لاندر به نمایش در آمده است. اولیور ویسو ، استاد مشاور او در پایان نامه‌اش معتقد بود این پروژه تقابل با رابطه بین زیبایی و خشونت است. چشم انداز خشونت گاهی در کنار پی‌آمدهای وحشتناک می‌تواند ردی زیبا نیز در خود داشته باشد.
خودش می‌گوید: هنرمند در برخورد با موضوعی که از نظر سیاسی تفرقه انداز است، با کمک هنر می‌تواند فضای سومی برای تعامل با موضوع ایجاد کند، و فضای گفتگویی ایجاد می شود که یک گفتگوی از پیش تعریف شده نیست.

مارک تیوس

چنین گفتگویی درباره این است که شلیک گلوله شبیه چیست. موضوع دیگر درباره زبان عکاسی است: چرا ما در عکاسی از کلمه شلیک استفاده می‌کنیم؟ موضوع دیگر حضور زیبایی پنهان در جای شلیک گلوله است. هدف او زیبایی گرایی خشونت، یا خلق یک دورنما نیست. آروزی او برای این مجموعه و بطور کلی عکاسی این است که فرای ایجاد شوک‌زدگی، گفتگوی جدید و راهی برای صحبت در باره‌ی ضربه روحی پیدا کرد.
او همچنین در جایی دیگر می‌گوید اگر چه این پروژه بخاطر حوادث اخیر یا بخاطر خودکشی یک دوست نیست، اما هر دوی این مسائل در این پروژه تاثیرگذار بوده‌اند. این نمایشگاه هشت روز بعد از حادثه تیراندازی در یک کلوپ در اورلاندو افتتاح شد و می‌گوید دلم می‌خواست که به آن موضوع ربطی نداشته باشد، اما تاثیر گذار بوده است.

مارک تیوس

[۱] – Mark Teiwes

[۱] – Lumen Print: به یکی از انواع چاپ‌های آلترناتیو گفته می‌شود که بدون نیاز به نگاتیو به راحتی قابل انجام است. در این شیوه با حساس کردن سطح مورد نظر با پایه محلول نقره و یا کاغذ عکاسی صورت می‌گیرد و به شیوه کنتاکت و فتوگرام با اشیاء و فرم‌های طبیعی تصویر مورد نظر را طراحی می‌کنیم و بعد از آن در زیر نور آفتاب اکسپوز می‌شود و محلول خاص خود ثبوت انجام می‌گیرد.

[۱] – Cyanotype: یکی دیگر از شیوه های چاپ آلترناتیو است و همان طور که از نام آن پیداست اشاره به رنگ آبی دارد. سیانوتایپ با استفاده از ترکیبات آهن انجام می‌شود و بر پایه نگاتیو و یا تصاویر دیجیتالی هستند که از آن ها فیلم تهیه شده باشد، انجام پذیر است. در این شیوه ابتدا سطح مورد نظر را حساس می‌کنیم و با شیوه کنتاکت، با نور خورشید یا UV نوردهی انجام می‌شود و ظهور آن با آب صورت می‌گیرد.

[۱] – Lunder Art Center

[۱] – Oliver Wasow

[/one_half_last]

نویسنده

  • زينب ثقفی

    مدیر محتوای سایت آوام - کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی - متخصص عکاسی و چاپ آلترناتیو