دویست‌و‌هشتاد‌و‌هفتمین شماره‌ی تندیس

دویست‌و‌هشتاد‌و‌هفتمین شماره‌ی تندیس روز 27 آبان 1393 به همراه 8 صفحه ویژه‌نامه نکوداشت محمد تجویدی منتشر شد. تصویر روی جلد این شماره نیز به اثری از جولز دُ بالینگورت اختصاص یافته است.

سردبیر در سرمقاله‌ی این شماره به نمایشگاه مطبوعات امسال و بی‌برنامگی آن می‌پردازد.

در صفحه نقاشی می‌توانید گفتگوی نیکلاس سراتا با گرهارد ریشتر در بخوانید. ترجمه این گفتگو را علی گلستانه و شکوفه غفاری انجام داده‌اند.
هشت نمایشگاه برگزار شده در گالری‌های تهران در صفحه‌ی گالری‌گردی بازتاب کرده است.

فرید امین‌الاسلام به نمایش آثار حسین سلطانی در گالری هما پرداخته و ضمناً نمایشگاه سالانه‌ی انجمن عکاسان مطبوعاتی در خانه‌هنرمندان را نقد کرده است. مینا فشنگچی نمایشگاه مصطفی دشتی در گالری پردیس ملت را مورد بررسی قرار داده است. نمایش آثار بهمن بروجنی در گالری آریا مورد توجه ایرج اسکندری قرار گرفته و محسن ثقفی نمایش گروهی شنیدنگاه با عنوان «اِ ح هِ»در گالری الهه را نقد کرده است.
آثار یاسر میرزایی در گالری آن را فاطمه سلیمانی مورد نقد قرار داده و مینا فشنگچی درباره‌ی آثار شهره مهران در گالری اعتماد نوشته است. یادداشت زرتشت رحیمی درباره‌ی نمایشگاه آثار سلمان خوشرو در طراحان آزاد را هم در همین صفحه می‌خوانید.

بخش هجدهم نقد به از نسیه به قلم شهروز نظری نیز در این شماره به چاپ رسیده است.

علیرضا بهارلو در صفحه‌ی نقد «روزالیند کراوس» را معرفی می‌کند. روزالیند اِپستاین کراوس (متولد 30 نوامبر 1941)، منتقد هنر، نظریه‌پرداز و استاد دانشگاه کلمبیای نیویورک است. او را بیش‌تر به تخصص و تبحر در زمینه‌ی نقاشی، مجسمه‌سازی و عکاسی سده‌ی بیستم می‌شناسند. کراوس از 1971 تا 1974 معاون سردبیر آرت‌فروم و تا امروز نیز سردبیر «اکتبر» بوده است – نشریه‌ی نقد و نظریه‌پردازی در باب هنرهای معاصر که در 1976 پایه‌گذاری شد.

نرگس فرشی، برای صفحه‌ی هنرمندانی که باید شناخت جولز دُ بالینگورت را انتخاب کرد، دُ بالینکورت در  1972 (1351) در پاریس از مادری هنرمند و پدری عکاس مد به دنیا آمد و هم‌اکنون در بروکلین نیویورک کار و زندگی می‌کند. آقای هنرمند در 1998 (1377) مدرک لیسانس هنری را از کالج هنر و صنایع سان‌فرانسیسکو گرفت و فوق‌لیسانس را در  2005 (1384) در هنر از هانترکالج نیویورک دریافت کرد. از متأخرترین نمایشگاه‌های انفرادی‌اش در سال جاری می‌توان به نمایشگاه “جزیره‌ی ناجور” در موزه‌ی هنرهای معاصر روشوشارت و نمایشگاه “ساعات غمگین” در گالری تادئوس روپک پاریس اشاره کرد.

نسترن احمدی به بهانه‌ی برپایی نمایشگاه سندروم کاشی گمشده، گفتگویی با آهو حامدی انجام داده است که در صفحه گفت‌وگو می‌خوانید.

ثنا ولدخانی مقاله‌ا‌ی از میشل دوبوا را ترجمه کرده که با عنوان «طرحی از درون خطوط» در صفحه‌ی طراحی به چاپ رسیده است.

جواد حسنجانی در صفحه‌ی نقد، نمایشگاه نقاشی علی‌اصغر قره‌باغی در گالری مینا را نقد کرده و در صفحه‌ای دیگر نیز به نمایشگاه نقاشی آیدین آغداشلو در گالری اثر پرداخته است.

آیا می‌توان بر آثار مربوط به طراحی گرافیک نقد نوشت؟ مقاله‌ی مهام میقانی در صفحه‌ی گرافیک به بررسی آثار مینگا، طراح گرافیک آرژانتینی پرداخته است.

گزارش چهل و سومین نشست پژوهشی هنر با یاد استاد محمد تجویدی در صفحه گزارش آمده است. این گزارش را مینا حامدی نوشته است.tandis-namayeh-287
آتلیه‌گردی این شماره حاصل گفتگوی خواندنی مهرنوش علی‌مددی و بهنام جلالی است. او نقاشی است که موفق شده در کنار این حرفه، تحصیلاتش را در هنرهای تجسمی تا پایان مقطع دکترا ادامه بدهد. تسلط او بر موضوعات آکادمیک و درک عمیقش از دنیای هنر و بالأخص نقاشی به‌خوبی گویای این است. این آخرین گفت‌وگو از سلسله‌ گفت‌وگوهای آتلیه‌گردی است.

مهران دانایی و سجاد عمادی آخرین اخبار تجسمی جهان را در صفحه‌ی دنیاگردی مخابره کرده اند از جمله نمایشگاه موراکامی در گگوسیان نیویورک.

گلنار یارمحمد در صفحه‌ی مجسمه سلسله‌مقالاتی درباره واکنش به دگرگونی‌های زیست‌محیطی در هنر نوشته است که بخش اول آن را در این شماره می‌خوانید.

در صفحه‌ی اخبار، خبرهای زیر منتشر شده است: مؤسسه‌ی صبا میزبان نهمین دوسالانه نگارگری، همایش اقتصاد هنر در ایران برگزار می‌شود، وارهول باز هم خبرساز شد.

ویژه‌نامه‌ی نکوداشت محمد تجویدی با یادداشت‌هایی از دکتر هادی هزاوه‌ای، شهروز مهاجر، فرید تائب و هادی سیف همراه است.

نویسنده