بعد از دونالد ترامپ چه بر سر بازار هنر امریکا می‌آید؟

تاثیر پیروزی دونالد ترامپ بر بازار هنر امریکا و جهان
سایت تندیس ترجمه و تحلیل فاطمه کمالی 

با توجه به این نکته که بازار هنر هم یک بازار مالی محسوب میشود و مانند هر بازار مالی دیگری متاثر از فضای سیاسی است و با توجه به این که مهم ترین جریان های فروش بازار هنر از امریکا آغاز میشود پیروزی دونالد ترامپ ستاره تلویزیونی امریکا در انتخابات ۲۰۱۶ می تواند تاثیر قابل توجهی بر بازار هنر داشته باشند.

دونالد ترامپ
البته توصیف دقیق این تاثیر کار آسانی نیست و با توجه به این که تنها دو هفته از انتخابات سپری شده نمیتوان با استفاده از مشاهدات و فروش ها به نظر قطعی در رابطه با بازار هنر رسید.
اما چیزی که قابل حدس است این است که با متزلزل شدن بازار های مالی اصلی و وال استریت مردم سرمایه های خود را از بورس به دارایی های ملموس مانند طلا و اثر هنری منتقل کنند و بازار هنر به مکانی برای پارک پول تا گذر از نا اطمینانی مالی حاصل از روی کار آمدل ترامپ بدل شود.
عده از کارشناسان اعتقاد دارند اگر این پیش بینی درست باشد میتوان آنرا در فروش های اصلی هفته بعد دید .
مبلغ تخمینی برای سه حراج اصلی کریستیز ساتبیز و فیلیپس ۸۰۰ میلیون تا ۱٫۲ میلیارد دلار است. فروش کل این حراج ها در این تاریخ سال پیش ۲ میلیارد دلار بود.
ولی موضوع دیگری که مطرح می شود این است که هم اکنون همه در شوک پس از انتخابات به سر میبرند و همه چیز در بازار بالا پایین بیشتری از قبل دارد.دونالد ترامپ
وضعیت نا اطمینانی در خرید و فروش ها بعد از روی کار آمدن ترامپ بیشتر شده و نمیتوان انتظار تغییر بزرگی در هیچ بازاری داشت و نتیجه گیری از حراج های هفته ی بعد چندان قابل اطمینان نیست.
نکته ای که وجود دارد این است که چه مجموعه داران ترامپ را دوست داشته باشند چه نداشته باشند بسیاری از سخنان وی در رابطه با سیاست های اقتصادی و نرخ مالیاتی به نفع آنان است که دارای دارایی های بسیار با ارزش خالص بالا هستند.

دونالد ترامپ

کیم اوسترلینک مدرس فایننس در دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه بروکسل در یادداشتی بیان داشت :
” پس از تغییر در سیستم اقتصادی امریکا چیزی که انتظار میرود بر بازار هنر موثر باشد نوسانات بورس ، نابربری درآمد ها و امکان وقوع جنگ است.
با توجه به سیاست های خاص ترامپ در زمینه مالیات ها کسانی که پیش از این برای فرارهای مالیاتی اثر هنری می خریدند شاید بهانه خود را برای این کار از دست بدهند.
از طرفی شعار های جنگ طلبانه و اظهارات تند وی در رابطه با سیاست هایش مقابل کشور های آسیایی این حس را به مردم جهان القا می کند که ریسک وقوع جنگ بسیار بالا رفته .
طبق تجربه ای که در طی تاریخ داشتیم با رجوع به جنگ جهانی دوم مفهمیم که در نتیجه جنگ تمایل مردم به خرید اثر هنری کاهش میابد و قیمت آثار نیز کمتر میشود.
ولی باز هم چیزی که قابل توجه است این است که در کوتاه مدت هیچ تفسیری از نتیجه تغییرات نمیتواند درست باشد و باید اندکی صبر داشت تا خود بازار تغییرات و صعود و نزول هارا نمایان کند.
دونالد ترامپ

نویسنده